گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته نخستین روز کاری خود در بهمن را با افت ۱۷۵واحدی شاخص کل آغاز کرد. در بازار دیروز معامله‌گران در حالی فعالیت خود را شروع کردند که بازارهای جهانی شامگاه جمعه همزمان با شروع به کار رئیس‌جمهوری جدید آمریکا رفتار توام با احتیاطی را به نمایش گذاشتند. در این میان انتشار دکترین دفاعی ایالات متحده و ذکر نام ایران و کره شمالی به‌عنوان اهداف ایجاد سپر دفاعی آمریکا مورد توجه بود. در بازار دیروز در گروه خودرویی نمادهای عمده از جمله ایران خودرو و سایپا با افت مواجه شدند. بخش عمده‌ای از افت ۱۷۵واحدی شاخص کل را این دو نماد به همراه سرمایه‌گذاری غدیر، پالایشگاه بندرعباس و پتروشیمی شیراز رقم زدند. پتروشیمی شیراز دیروز با انتشار گزارش ناامیدکننده ۹ماهه با افت قیمت مواجه شد. در گروه غذایی دیروز صف خرید نماد پاکدیس ارومیه با عرضه سنگین جمع‌آوری شد.

دیروز نمادهای قندی در صدر بازار جای گرفتند. انتشار گزارش‌های مناسب از برخی نمادهای قندی نظیر شهد خوی موجب افزایش اقبال معامله‌گران به این گروه شده است. دیروز نمادهای قند اصفهان و قند چهارمحال نیز با توقف نماد برای تعدیل سود مواجه شدند. در گروه قندی دیروز شرکت قند هکمتان اصلاحیه پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۹۶ را با سرمایه ۲۷۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال به‌صورت حسابرسی نشده منتشر کرد. شرکت قند هکمتان سود هر سهم در دوره منتهی به ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ را مبلغ ۳۰۵ ریال پیش‌بینی و اعلام کرد که طی دوره ۳ ماهه این سال مالی با تحقق ۸۳ریال سود به ازای هر سهم، معادل ۲۷ درصد از پیش‌بینی هایش را پوشش داده است. «قهکمت» سود خالص دوره ۳ ماه منتهی به ۳۰ آذر ماه ۹۵ را مبلغ ۲۲ میلیارد و ۷۱۰ میلیون ریال اعلام کرد.

در گروه پتروشیمی رشد بهای دلار و همچنین افزایش بهای متانول گزارش‌های شرکت‌های این گروه را تقویت کرده است. در این گروه، شرکت پتروشیمی فناوران با پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه به مبلغ ۲ هزار و ۹۰۴ ریال، خبر از تعدیل مثبت ۴۵ درصدی داد. شرکت پتروشیمی فناوران در مدت ۹ ماه منتهی به ۳۰ آذر ۹۵، با تحقق ۲ هزار و ۷ ریال سود به ازای هر سهم، معادل ۶۹ درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش داد. «شفن» سود خالص دوره ۹ ماه منتهی ۳۰ آذر ۹۵ را مبلغ یک هزار و ۹۰۶ میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال اعلام کرد. در گروه شرکت‌های هلدینگی مدیر عامل آتیه صبا از تهاتر ٥٠٠میلیارد تومانی بدهی هواپیمایی آسمان از مجموعه شرکت‌های تابعه سرمایه‌گذاری آتیه صبا خبر داد و گفت: ناوگان این شرکت از ٨‌هواپیما هم اکنون به ٢٤ شرکت افزایش یافته و به ٤٠ فروند نیز خواهد رسید. عامل آتیه صبا گفت: با برنامه‌ریزی که صورت گرفته سه محور بدهکاری سنگین، خروج بخشی از ثروت سهامداران و زیانده بودن زیر‌مجموعه‌ها مواجه بودیم، به‌طوری که نزدیک به ٢٠٠ میلیارد تومان نقدینگی از آتیه صبا خارج شده بود. هم اکنون بالغ بر ١٥٠ میلیارد تومان بازگشته است.

در گروه ساختمانی در پی عرضه بلوک پنج درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، سه خریدار وارد رقابت شدند که در نهایت بلوک مذکور به قیمت هم سهم ۱۲۸۶۵ریال به بالاترین پیشنهاد واگذار شد. شرکت گروه توسعه مالی مهر آیندگان طی معاملات دیروز تعداد ۱۰ میلیون و پنج هزار سهم معادل ۵ درصد از سهام غیر مدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان را به‌صورت یکجا و شرایطی با قیمت پایه هر سهم ۱۱ هزار و ۷۵۰ ریال روی میز فروش گذاشته که سه‌ متقاضی خرید برای این بلوک پا به میدان رقابت گذاشته‌اند. به این ترتیب، در این عرضه بلوکی سه متقاضی خرید این تعداد سهم در قیمت‌های ۱۲۸۶۱ تا ۱۲۸۶۵ ریال پیشنهادهای خود را ارائه کرده‌اند تا بالاتر از قیمت پایه تعیین شده خواهان این بلوک باشند که در نهایت بلوک مذکور به قیمت هر سهم ۱۲۸۶۵ ریال به فروش رسید. گفته می‌شود سرمایه‌گذاری ساختمان خریدار این بلوک بوده است اما تا زمان نهایی شدن این معامله باید در انتظار خبرهای رسمی ماند. در مجموع بازار دیروز بازاری منفی و ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (‌با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۸۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۷۳ میلیارد تومان رسید.