دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران، معاملات روز گذشته را با افت ۸واحدی (معادل حدود یک درصد) به پایان رساند و در رقم ۲/ ۸۳۷ واحدی ایستاد. شاخص فرابورس ایران پیش از این در نیمه‌های آذر در این محدوده قرار داشت.دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی مارون، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس و پالایش نفت لاوان بیشترین تاثیر در روند نزولی شدن شاخص را داشتند. در مقابل نیز معاملات مثبت در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد هرمزگان جنوب و پالایش نفت شیراز مانع از افت بیشتر این نماگر شد. دیروز سهامداران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) شاهد نقل و انتقال بیش از ۱۹۳میلیون ورقه بهادار در ۱۸هزار و ۶۸۰ نوبت معاملاتی در بازارهای پنج گانه فرابورس بودند که ارزش این معاملات بالغ بر ۲۰۲میلیارد تومان بود.

عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نماد معاملاتی کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، زرین معدن آسیا، صنعت روی زنگان و پخش البرز ثبت شد. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های افرانت، مهندسی صنعتی روان فن‌آور، شرکت صنایع غذایی مینوشرق و عمران و توسعه شاهد بیشترین کاهش قیمت این روز را به خود دیدند. همچنین امروز تعداد ۲۸میلیون سهم از سهام شرکت پاکدیس (سهامی عام) در نماد «غدیس» پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران برای اولین بار به روش ثبت سفارش (Book Building) عرضه می‌شود. حداکثر تعداد سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی را ۲۰۰۰ سهم در محدوده قیمتی ۲۲۰۰ تا ۲۳۱۰ ریال است. محور فعالیت این شرکت ۲۸۰میلیارد ریالی تهیه، تولید، کشت مواد اولیه صنایع غذایی، تاسیس کارخانه‌های مواد غذایی به‌خصوص استحصال انگور و توزیع و فروش آبمیوه‌، کنسرو و نوشابه‌های غیرالکلی است.

افزایش متوسط نرخ سود موثر «اخزا»ها

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس حدود یک میلیون و ۵۲۰هزار ورقه به ارزش بیش از ۱۴۹میلیارد تومان در ۶۸۲نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بالاترین حجم و ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت به معاملات اوراق مشارکت میدکو با دادوستد ۴۶۶هزار سهمی به ارزش ۴۷میلیارد تومان تعلق گرفت. دیروز همچنین شاهد معامله ۲۹۳هزار و ۲۷۰ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۳۵۶نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۲۶میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۵ تا ۹۶هزار تومان مورد دادوستد قرار گیرند. در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از افزایش متوسط نرخ سود موثر اوراق اسناد خزانه اسلامی دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر این اوراق با افزایش ۱۸/ ۰ واحد درصدی همراه شد و به حدود ۶/ ۲۴درصد رسید. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به هفته گذشته با کاهش ۴/ ۰واحد درصدی همراه شد و در مقایسه با متوسط ماه گذشته افزایش ۴/ ۲واحد درصدی را تجربه کرد.

کاهش هزینه دریافت تسهیلات مسکن

روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن شاهد افت قیمتی در اغلب سررسیدهای این اوراق بودیم. بر این اساس فرابورس شنبه شاهد معامله ۶۱هزار و ۱۱۳ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۴میلیارد و ۶۶۰میلیون تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه‌ها» دیروز در بازه ۷۴ تا ۷۸هزار ریالی نوسان کردند. همانند روند ماه گذشته، در نیمه ابتدایی دی ماه نیز شاهد رسیدن قیمت «تسه»ها به کف ۷۰هزار تومانی (کف یک‌ساله) بودیم؛ اما در ادامه شناسایی کف قیمتی و افزایش تقاضا، بازگشت اندک اوراق را از سطح مزبور رقم زد. طی معاملات روز گذشته بیشترین افزایش قیمت در میان این اوراق با رشد حدود ۶/ ۱درصدی به «تسه۹۵۰۱» رسید و در مقابل سررسید مرداد۹۳ اوراق تسهیلات مسکن با بیشترین افت قیمت همراه شد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق برای دومین روز متوالی در ۸/ ۲۱درصد باقی ماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق جدید تسهیلات مسکن، باید حدود ۱۵میلیون و ۲۹۳هزار تومان هزینه کنند.