دنیای اقتصاد: فرابورس ایران روز گذشته با افت ۹/ ۵واحدی (معادل ۷/ ۰درصد) نماگر اصلی به معاملات خود پایان داد. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، پتروشیمی مارون، پالایش نفت شیراز و پالایش نفت لاوان بیشترین تاثیر منفی بر آیفکس را داشتند. در مقابل معاملات مثبت در نمادهای معاملاتی فولاد هرمزگان جنوب مانع از افت بیشتر این نماگر شد. در نهایت نیز شاخص کل فرابورس در سطح ۵/ ۸۴۵واحدی قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی فرابورس از ابتدای سال تاکنون به حدود ۵درصد رسید.

همان‌طور که گفته شد نمادهای پتروپالایشی روز گذشته بیشترین تاثیر در روند نزولی شاخص فرابورس را بر عهده داشتند. به نظر می‌رسد کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، مهم‌ترین‌ عامل تاثیرگذار بر این نمادها بوده‌ است. دیروز ساعت ۱۶هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۵/ ۵۲دلار معامله شد. موضوعی که فضای کلی پتروپالایشی‌ها را منفی کرد. در این مورد البته بارها گفته شده تغییرات قیمتی نفت دلیل محکمی برای پایداری رشد قیمت نمادهای پالایشی و پتروشیمی نیست؛ چرا که با توجه به رشد همزمان مواد اولیه و محصولات، نمی‌توان رابطه مستقیمی میان اثرگذاری رشد قیمت نفت بر حاشیه سود این شرکت‌ها در نظر گرفت.

فرابورس از دریچه آمار

معاملات خرد فرابورس دیروز (بازارهای اول، دوم و پایه) شاهد دادوستد بیش از ۹۸میلیون سهم به ارزش حدود ۳۳میلیارد تومان در ۱۰هزار و ۶۳۰نوبت معاملاتی بود. نماد معاملاتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان با معامله بیش از ۱۳میلیون سهم بالاترین حجم معاملات را در بین نمادهای فعال در این سه بازار به خود اختصاص داد. «غشهداب» که در ۲۸مهرماه سال جاری به دلیل افشای اطلاعات بااهمیت متوقف شده بود، روز گذشته پس از انتقال به بازار دوم فرابورس ایران بازگشایی شد.

بیشترین ارزش معاملات خرد نیز از آن نماد معاملاتی شرکت معدنی کیمیای زنجان گستران شد.

همچنین در این سه بازار بیشترین افزایش قیمت به نماد معاملاتی شرکت‌های کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، زرین معدن آسیا، صنعت روی زنگان و بیمه میهن رسید. در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های مهندسی صنعتی راون فن‌آور، پتروشیمی زاگرس، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب و پالایش نفت شیراز با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند.

دیروز همچنین در کنار گشایش نماد «غشهداب» در بازار دوم، شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت سیمان لار سبزوار با نماد «سبزوا» پس از به حد نصاب نرسیدن مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بودیم. سهام شرکت مبین‌وان کیش نیز که یکی از فعالان حوزه خدمات مخابراتی و انفورماتیک در کشور است، هفته آینده برای اولین بار در فرابورس عرضه خواهد شد. شرکت مبین‌وان کیش که با نماد «اوان» به تابلوی آیفکس وارد خواهد شد، سومین شرکت حوزه انفورماتیک بورسی است.

«سخا1» متوقف شد

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز حدود یک میلیون و ۷۰هزار ورقه به ارزش بیش از ۱۰۱میلیارد تومان در ۴۱۰نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. بر این اساس بیش از ۶۶درصد از ارزش معاملات فرابورس روز چهار‌شنبه به بازار اوراق با درآمد ثابت اختصاص پیدا کرد. اوراق مشارکت شهرداری مشهد با دادوستد ۵۰۰هزار سهمی به ارزش ۵۰میلیارد تومان بالاترین حجم و ارزش در این بازار را به خود اختصاص داد. همچنین روز گذشته شاهد معامله ۴۹۹هزار و ۴۳۱ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۱۷نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۴۴میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۵ تا ۹۹هزار تومان مورد معامله قرار گیرند. نماد اسناد خزانه اسلامی کوتاه مدت (سخا۱) با توجه به سررسید و به منظور پرداخت مبالغ اسمی این اسناد، در پایان معاملات روز گذشته متوقف شد.

در عین حال بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان از کاهش نرخ سود اوراق اسناد خزانه اسلامی در روز گذشته دارد. بر این اساس روز گذشته متوسط نرخ سود موثر اسناد خزانه اسلامی با کاهش ۴/ ۰واحد درصدی، به ۵/ ۲۴درصد رسید. این در حالی است که متوسط این نرخ نسبت به متوسط ماه گذشته کاهش ۶/ ۰واحد درصدی را تجربه کرده است.

افزایش هزینه دریافت وام مسکن

روز گذشته در بازار اوراق تسهیلات مسکن تمامی سررسیدها در محدوده مثبت نوسان کردند. بر این اساس فرابورس چهارشنبه شاهد معامله ۴۷هزار و ۲۴۶ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از ۶/ ۳میلیارد تومان در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها همچنان به نوسان در بازه ۶۹ تا ۷۷هزار تومان ادامه می‌دهند. به این ترتیب متوسط قیمت امتیاز تسهیلات مسکن در فرابورس، دیروز با افزایش ۷/ ۲درصدی (نسبت به روز سه‌شنبه) مواجه شد و به ۷۵هزار و ۵۷۵تومان رسید. بیشترین افزایش قیمت در میان این اوراق با رشد ۴درصدی به «تسه۹۳۰۵» رسید. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق در سطح ۸/ ۲۱درصدی باقی ماند. بررسی‌ها نشان می‌دهد زوج‌های تهرانی برای دریافت وام ۱۰۰میلیون تومانی مسکن با توجه به متوسط قیمت اوراق تسهیلات مسکن، باید ۱۵میلیون و ۴۱۰هزار تومان هزینه کنند.