دنیای اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با کاهش ۴۳۴واحدی شاخص کل به مرز بازدهی صفر از ابتدای سال عقب‌نشینی کرد.هفته گذشته بورس تهران که توانسته بود بازدهی منفی خود را به بازدهی نزدیک به یک درصد مثبت تبدیل کند. با افت ۴۳۴واحدی شاخص کل معادل ۵/ ۰ درصد به سطح صفر بازگشت تا بورس در قعر بازدهی سال جاری بازارها قرار گیرد. با توجه به نرخ مناسب بازدهی بازار پول و اوراق و همچنین بازار ارز، بازدهی صفر درصدی بورس ناامید‌کننده خواهد بود و به این ترتیب بورس در سه ماهه باقی مانده سال شانس کمی برای عرض‌اندام در برابر بازارهای دیگر دارد.

در بازار سهام همچنان تحولات عمده اقتصادی پیرامون تنش‌های سیاسی در پرونده برجام و بررسی لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی قرار دارد. در همین حال نرخ دلار تا محدوده ۴هزار تومان افزایش یافت. این امر هر چند خبری بسیار خوب برای شرکت‌های صادراتی است اما برای شرکت‌های وابسته به واردات نظیر خودرو‌سازان خبر خوبی نخواهد بود. در بازار سهام همچنین کمبود نقدینگی با توجه به بالا رفتن نرخ بهره در بازار پول تشدید شده است.در این میان شاخص بورس در معاملات روز چهارشنبه بر‌خلاف روزهای دیگر هفته مثبت بود. هر چند معاملات عمق چندانی نداشت اما در نهایت نماگر اصلی بازار با رشد ۱۲۷واحدی به رقم ۸۰هزار و ۲۵۰ واحد رسید.

در بازار روز چهارشنبه در گروه فلزی کاهش بهای جهانی فلزات موجب افت نمادهای وابسته شد. این امر منجر به تشکیل صف فروش در نماد توسعه معادن روی شد. همچنین در بازار جهانی بهای نفت در محدوده ۵۵ دلار برای هر بشکه قرار گرفت. بهای مس به ۵هزار و ۵۲۶دلار و بهای روی و سرب نیز به ترتیب ۲هزار و ۶۱۰دلار و ۲هزار و ۱۲۹دلار گزارش شده است(در هر تن).در گروه معدنی روز چهارشنبه گل گهر در صدر نمادها با تاثیر‌گذاری مثبت بر شاخص کل قرار داشت که این امر به دلیل رشد بهای سنگ‌آهن و دلار رخ داد. قیمت سنگ‌آهن از اواخر اکتبر تاکنون در محدوده قیمتی ۶۰ تا ۸۳ دلار در هر تن سی اف آر نوسان داشته است.

در آخرین معاملات سنگ‌آهن خلوص ۶۳ درصد استرالیا در ۴۵/ ۸۲ دلار هر تن سی‌اف‌آر و قراضه خلوص ۲/ ۲۷ درصد در ۳۹/ ۶۸ دلار هر تن سی‌اف‌آر چین معامله شده است.در گروه پتروشیمی با افزایش بهای اوره و متانول نمادهای این گروه با اقبال مواجه شدند.در گروه خودرویی، سایپا سهامداران خود را برای برگزاری مجمع فوق‌العاده دعوت کرد. به این ترتیب، «خساپا» ساعت ۱۶ پنج شنبه ۱۶ دی مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده‌ای را در پژوهشگاه صنعت نفت (واقع در بلوار غربی ورزشگاه آزادی) برگزار می‌کند تا هیات‌مدیره جدید را معرفی کند.

در این گروه دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو به ایجاد چالش تامین مواد اولیه در کشور اشاره کرد و گفت: افزایش نرخ ارز باعث شده تا تامین‌کنندگان به جای فروش محصولات خود در بازار کشور، آنها را صادر کنند. مازیار بیگلو از دولت درخواست کرد برای حمایت از تولیدکننده داخلی راهکار مناسبی را برای تامین مواد اولیه آنها به کار بندد. در گروه بانکی یک مقام مسوول در سازمان بورس با اعلام نتایج جلسه اخیر با نمایندگان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، از بازگشایی نماد بانک صادرات در صورت ارائه یک اطلاعات خبر داد. در پی برگزاری جلسه آخر هفته پیش مسوولان بانک مرکزی، سازمان بورس، وزارت اقتصاد و مدیران بانک‌های بزرگ برای تعیین راهکارهای بازگشایی نماد بانک‌های صادرات، ملت، تجارت و پست بانک، عصر یکشنبه هم جلسه مهم دیگری بدون حضور مدیران بانک‌ها برگزار شد. در این رابطه یک مقام مسوول در سازمان بورس درباره نتایج جلسه با نمایندگان بانک مرکزی و وزارت اقتصاد به بورس پرس گفت: در این جلسه مقرر شد هیات مدیره بانک‌ها پیگیر مغایرت‌های بین بانک مرکزی و واقعیت‌ها باشند و نحوه اعمال تکالیف بانک مرکزی در صورت‌های مالی ۹۵ را مشخص کنند.وی ادامه داد: همچنین مقرر شد، بانک مرکزی تا هفته آینده نسبت به مطالبات مشکوک‌الوصل بانک‌ها که اعلام کرده بود، بازنگری کند؛ چرا‌که اعلام ارقام مربوط به این بند، کلی و محدود به اعلام یک رقم و بدون مشخص شدن طبقه و سرفصل‌ها بود. از سوی دیگر مقرر شد مصوبه دولت در مورد تسویه مطالبات بانک‌ها پیگیری شود اما این بند به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی افزود: در این میان، بانک صادرات به دلیل پذیرش تکالیف بانک مرکزی و اعمال آن در صورت‌های مالی و پیش‌بینی زیان ۴۷ تومانی هر سهم، آمادگی بازگشایی نماد را دارد و در صورت ارائه گزارش حسابرسی شده عملکرد نیمه اول سال به بورس بر می‌گردد، اما دو بانک ملت و تجارت تاکنون تکالیف بانک مرکزی را قبول نکرده و درحال رایزنی هستند. در نماد مخابرات مشاور سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه خریدار قبلی مخابرات، دو دادخواست برای بازپس‌گیری سهام به هیات داوری ارائه کرده، گفت: هفته آینده رای هیات داوری درخصوص توقف موقت فسخ معامله اعلام می‌شود. جعفر سبحانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از دریافت دو دادخواست از سوی شرکت اعتماد مبین برای بازپس‌گیری سهام‌مخابرات خبر داد و گفت: دو دادخواست از سوی این شرکت به هیات داوری سازمان خصوصی‌سازی ارائه شده که هنوز رای نهایی صادر نشده است. مشاور سازمان خصوصی‌سازی افزود: هفته آینده هیات‌داوری نظر نهایی خود را درخصوص توقف موقف فرآیند فسخ قرارداد اعلام خواهد کرد، ولی هنوز هیچ تصمیمی در این خصوص مبنی بر توقف فسخ قرارداد، اتخاذ نشده است.در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت اما کم حجم بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۱۰۲میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۷میلیارد تومان بالغ شد.