گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شروعی متعادل داشت و در آن از صف‌های خرید و فروش سنگین خبری نبود. در بازار دیروز معامله‌گران پس از یک روز تعطیلی، با تعادل نسبی قدم به معاملات گذاشتند. رشد قیمت در بازارهای جهانی و ثبات قیمت دلار در بالای مرز ۳۹۰۰ تومان موجب شده است، بازار از رشد سودآوری نمادهای وابسته به بازار جهانی اطمینان نسبی به‌دست آورد. در این میان اما نگرانی از مسائل سیاسی مربوط به برجام نیز ابهاماتی را برای بازار ایجاد کرده است.

در بازار دیروز مهم‌ترین‌ اتفاقات راه‌اندازی معاملات آپشن سهام و بازگشایی نماد پارس خودرو بود. در معاملات آپشن دیروز معاملاتی در سررسید فولاد ۲۵بهمن ماه صورت گرفت. در جریان معاملات روز گذشته در گروه خودرویی در حالی که قیمت پارس‌خودرو در زیر مرز قیمت اسمی معامله می‌شد، حق‌تقدم افزایش سرمایه این شرکت با صف خرید همراه شد. در این شرایط دیروز شاخص کل با رشد ۲۵واحدی معادل ۰۳/ ۰ درصد به رقم ۸۰هزار و ۷۰۹واحد رسید.

در بازار دیروز در گروه پتروشیمی معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت، قیمت گاز طبیعی سبک و شیرین خوراک برای شرکت‌های پتروشیمی را در آبان‌ماه سه هزار و ٢٦٦ ریال اعلام کرد. در گروه معدنی پس از انتشار شایعاتی در مورد تعیین عوارض برای صادرات کنسانتره آهن، گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: صادرات کنسانتره سنگ‌آهن با موافقت شورای اقتصاد مشمول عوارض صادراتی نیست. به گزارش گمرک ایران، پیش از این فهرست اقلام مشمول عوارض صادراتی اعلام شد که از این فهرست کنسانتره آهن حذف شده است.

بر پایه این گزارش، شورای اقتصاد با حذف عوارض صادراتی این ماده معدنی موافقت کرد و همچنان این مصوبه پابرجا و در گمرک ملاک عمل است. در گروه معدنی اواخر هفته گذشته قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین ۷۹ دلار و ۲۵ سنت هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد که ۴ دلار هر تن افت داشت. افت ۶ دلاری قیمت قرارداد سنگ‌آهن در بورس دالیان چین و کاهش ۱۹ دلاری قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای از عوامل نزولی شدن بازار نقدی سنگ‌آهن عنوان می‌شوند. البته مجددا قیمت سنگ آهن۵/ ۲ دلار بالا رفت و در نهایت ۸۱ دلار و ۷۵ سنت هر تن سی‌اف‌آر ثبت شد.

فعالان بازار بعید می‌دانند در کوتاه‌مدت روند نزولی تداوم داشته باشد چون قیمت فولاد در سطوح بالایی است. با این حال روشن است که نمی‌توان انتظار داشت روند صعودی بازار سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در ماه‌های اخیر تداوم داشته باشد. در گروه معدنی، معادن بافق دلایل افزایش ۹۲ درصدی سود سال مالی جاری را اعلام کرد و آماده بازگشایی شد. محمود علیمحمدی مدیرعامل این شرکت بورسی درباره عملکرد بودجه سال ۹۵ در نامه‌ای خاطر‌نشان کرده است: افزایش قیمت جهانی موجب تعدیل بودجه این شرکت شده است.

در گروه غذایی معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: درچند سال گذشته به صنایع قند و شکر توجه چندانی نکرده‌ایم و همین صنایع اکنون حدود ۵۵۰ میلیارد تومان بابت تفاوت نرخ خرید تضمینی از دولت طلبکار هستند. عباس کشاورز در مورد وضعیت پرداخت کارخانه‌های قند و شکر به کشاورزان به خبرگزاری فارس گفت: سال سومی است که صنایع قند و شکر از مطالبات بحق‌خود محروم هستند، چرا که چغندر تولیدی کشاورزان کالایی صنعتی است و اگر از صنایع قند و شکر هم حمایت نشود، دو سر ضرر خواهد بود.

وی افزود: قیمت‌های قند و شکر که از سوی سازمان حمایت مصوب می‌شود، بسیار سختگیرانه بوده و دولت در این زمینه حساس است، از طرفی کارخانه‌ها بابت تفاوت قیمت چغندر سه سال است که ۵۵۰ میلیارد تومان از دولت طلبکار هستند و همین امر سبب می‌شود که نتوانند پول چغندرکاران را بپردازند. در گروه بانکی با وجود برگزاری جلساتی در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته برای بازگشایی نمادهای زیرمجموعه، شنیده‌ها از نامشخص بودن زمان بازگشایی نمادهای متوقف خبر می‌دهد.

براساس این شنیده‌ها همچنان اختلاف عمیقی میان طرفین روی موضوعات اساسی وجود دارد که نیازمند حل و فصل آن از سوی مراجع بالاتر است. در گروه کانی غیر‌فلزی بانک اقتصادنوین به وکالت از سهامدار حقیقی زمان و شرایط چهارمین عرضه بلوکی تامین ماسه ریخته‌گری را اعلام کرد. به این ترتیب ۱۱ دی، ۲/ ۳۷ میلیون سهم تامین ماسه ریخته‌گری به قیمت هر سهم ۲۲۰ تومان در بورس تهران روانه میز فروش می‌شود. در گروه دارویی، شرکت داروسازی فارابی اطلاعات و صورت‌های مالی ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ماه ۱۳۹۵ را با سرمایه ثبت شده ۳۰۰ میلیارد ریال، به صورت حسابرسی شده منتشر کرد. این شرکت در دوره ۶ ماهه نخست سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۵، مبلغ ۵۵۳ ریال به ازای هر سهم سود اختصاص داد که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته ۴۷‌درصد افزایش یافته است.

در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات در بورس (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) به ۱۵۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۵۰میلیارد تومان بالغ شد.