دنیای اقتصاد: روز گذشته شرکت بورس تهران جزئیات معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خرید روی سهام را منتشر کرد. بر اساس اطلاعیه منتشر شده سهام پایه شرکت‌های ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان و ایران‌خودرو از تاریخ ۲۸ماه جاری در این بازار قابل معامله است.

همچنین بر‌اساس اطلاعیه‌ای که شرکت بورس منتشر کرده است سررسید این قراردادها ۲۷ بهمن سال جاری است و اندازه هر قرار‌داد ۱۰هزار سهم است. فاصله قیمت اعمال بر اساس الگوی خاصی آماده می‌شود که بر مبنای قیمت سهم در بازار و در بازه‌های مشخص است. سایر مشخصات نمادهای اختیار معامله فوق در جدول شماره ۲ آمده است.

 

برخی نکات این قراردادها به شرح زیر است

با توجه به اینکه موقعیت اختیار فروش (put option) تا اطلاع ثانوی در این بازار غیرفعال است، سرمایه‌گذاران می‌توانند فقط نسبت به اخذ موقعیت خرید در نمادهای ایجادشده اقدام کنند و اخذ موقعیت فروش تنها به منظور بستن موقعیت‌های خرید قبلی اخذ شده، امکان‌پذیر خواهد بود. همچنین نحوه اعمال قراردادها به‌صورت غیرخودکار است. به این ترتیب که دارندگان موقعیت بازخرید در صورت تمایل به اعمال باید درخواست خود را از طریق کارگزار مربوطه با قرارداد مشتری- کارگزار، به اتاق پایاپای اعلام کنند. تسویه در قراردادهای اختیار معامله سهام به سه صورت صرفا نقدی، اول نقدی بعد فیزیکی و صرفا فیزیکی انجام می‌شود.براساس اطلاعیه منتشرشده دارندگان موقعیت بازخرید امکان انتخاب هر ۳ گزینه را خواهند داشت؛ اما برای دارندگان موقعیت باز فروش تنها ۲ گزینه آخر قابل انتخاب است. در پایان بیان شده است که اعمال به روش تسویه نقدی تنها برای قراردادهای اختیار معامله در سود ممکن خواهد بود. در جدول شماره ۳ کارمزد نهادهای مختلف ذکر شده است که بنا بر مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار تا پایان سال جاری کارمزدهای بورس و فرابورس صفر است.

 

 

جزئیات قراردادهای «اختیار معامله»

جزئیات قراردادهای «اختیار معامله»

جزئیات قراردادهای «اختیار معامله»