گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته با وجود حاکمیت جو ضعیف، شاهد رشد شاخص بود. در بازاردیروز با وجود آنکه بهای نفت در پایان هفته جهش خیره‌کننده‌ای داشت و انتظار یک بازار مثبت در پیش روی معامله‌گران بود، نگرانی از تمدید تحریم‌های ۱۰ساله ایران و همچنین کمبود نقدینگی در بازار موجب شد تا در نهایت بازار چهره‌ای ضعیف را شاهد باشد. دیروز شاخص کل نیز این دو پارگی را به نمایش گذاشت. در حالی که شاخص کل به مدد نمادهایی نظیر پتروشیمی جم، سرمایه‌گذاری غدیر و پالایشگاه‌های بندرعباس و اصفهان با رشد ۴۰واحدی معادل ۰۵/ ۰ درصد مواجه شد اما شاخص کل هموزن تن به افت یک درصدی داد.

در این شرایط معامله‌گران در انتظار تحولات آتی بازار نشسته‌اند. جایی که ورود نقدینگی یا تحولات بازار جهانی بتواند برای بازار شرایط مثبتی را رقم بزند. در بازار دیروز معامله‌گران در ابتدا شاهد توقف نمادهای تولید‌کننده سرب و روی بودند. نمادهای توسعه معادن روی، کالسیمین و ملی سرب و روی در ابتدای بازار و باما در میانه بازار متوقف شدند. این توقف‌ها با رشته‌ای از گزارش‌های مثبت همراه شد. توسعه معادن روی با ۲۰درصد تعدیل مثبت، سود هر سهم خود را از ۱۵۲ریال به ۱۸۲ریال افزایش داد. شرکت کالسیمین نیز تعدیل ۴۹درصدی را گزارش کرد (از ۲۳۲ریال به ۳۴۰ریال). فرآوری مواد معدنی، افزایش ۷۸درصدی سود هر سهم (۴۵۰ریال به ۷۸۰ریال) و ملی سرب و روی نیز افزایش ۵۰درصدی سود هر سهم را گزارش کردند.

در بازار دیروز در تحولات کلان نرخ دلار در برابر ریال با وجود مهار اولیه با رشد مواجه شد و تا لحظه تدوین این گزارش به ۳هزار و ۸۵۰تومان رسید. در این شرایط شرکت‌های دارای صادرات وضعیت بهتری پیدا می‌کنند. در بازار دیروز در گروه ساختمانی صندوق گنجینه آرمان‌شهر وابسته به بانک شهر بلوک ۰۶۵/ ۴ درصدی سهام غیرمدیریتی «سمگا» را به قیمت پایه هر سهم ۴۰۵۷ ریال روانه میز فروش فرابورس کرد که بدون رقابت از سوی خریدار حقوقی معامله شد. در گروه بیمه‌ای دیروز همزمان بابرگزاری همایشی در مورد صنعت بیمه رئیس کل بیمه مرکزی گفت: تعیین سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومانی برای شرکت‌ها در مدت ۴ سال سنگین بود، به همین دلیل تعدیل افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه را پیشنهاد داده‌ایم.

عبدالناصر همتی در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد آمار شرکت‌های دارای رتبه ۳ صنعت بیمه افزایش یافته است، ‌گفت: بر اساس آمار سال ۹۴، پانزده شرکت موفق به کسب رتبه یک و ۷ شرکت رتبه ۲ شدند و در واقع ۲۲ شرکت مهم صنعت بیمه دارای رتبه یک و ۲ هستند. وی با بیان اینکه رتبه ۲ و ۳ داشتن به معنی مشکل‌دار بودن این شرکت‌ها نیست، افزود: این مساله به معنی ریسک بیشتر است و امیدواریم با تذکراتی که به آنها داده‌ایم و اقداماتی که برای افزایش سرمایه و کاهش برخی بیمه‌نامه‌هایشان انجام می‌شود وضعیت متعادل شود.

وی با اشاره به بررسی مجدد موضوع افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه در دولت گفت: تعیین سرمایه ۲۵۰ میلیارد تومانی برای شرکت‌ها در مدت ۴ سال سنگین بود، به همین دلیل پیشنهاد کردیم که این رقم به ۱۵۰ میلیارد تومان برای بیمه‌های مستقیم و ۲۵۰ میلیارد تومان برای بیمه‌های اتکایی تا پایان سال ۹۶ کاهش یابد‌. در صورت موافقت دولت، شرکت‌هایی که سرمایه لازم را نداشته باشند، ادغام خواهند شد. وی ادامه داد: شرکت‌های بیمه طی ۵ سال گذشته ۳۲۰۰ میلیارد تومان از محل بیمه شخص ثالث زیان دیده‌اند که بخشی از آن به افزایش شدید ارزش ریالی دیه مربوط می‌شود. همتی بر لزوم هماهنگی و همفکری قوای مجریه و قضائیه در موضوع تعیین نرخ دیه تاکید کرد.

در گروه بانکی دیروز همزمان با سالروز عرضه سهام بانک پارسیان در بورس مدیرعامل این بانک تصریح کرد: ظرفیت بانک پارسیان ظرفیت قابل اتکایی است و امید داریم روز به روز بهتر و گسترده‌تر شود. این مقام مسوول در ادامه افزود: چالش مربوط به معوقات در شبکه بانکی، چالشی بزرگ است. بالغ بر ۴۰ درصد بانک‌ها بعد از سال ۲۰۰۷ و بحران مالی اروپا با چنین چالشی در شبکه بانکی مواجه بودند. بعد از رفع تحریم‌ها و تغییرات شبکه بانکی ما در حوزه شفافیت و ارائه معوقات کار بزرگی را آغاز و ساختاری به‌صورت دقیق تهیه کرد و به نتیجه رساند. بدهکاری پرونده یک هزار میلیاردی بانک در حوزه بازپرسی قوه قضائیه قرار دارد، اما به هر شکل ممکن است در دادگاه توافقات کلی را انجام داده و امیدواریم به زودی به نتیجه برسد. وی درخصوص افزایش سرمایه بانک پارسیان گفت: مجوز مربوط به افزایش سرمایه بانک اخذ شده و فرصت ۲ ماهه‌ای برای برگزاری مجمع عمومی فوق العاده آن داریم.

در گروه تجهیزات مدیرعامل هپکو با اعلام عرضه ۲۰۰ میلیارد تومانی بلوک ۶۰ درصدی در ماه جاری، از تعیین تکلیف سهامدار عمده این شرکت خبر داد. لطف‌الله سعیدی در گفت‌وگو با بورس‌پرس، درباره آخرین وضعیت شرکت فرابورسی هپکو، اظهار کرد: واقعیت این است که آینده این شرکت به تعیین تکلیف بلوک مدیریتی آن بستگی دارد که با توجه به هماهنگی سهامدار عمده و سازمان خصوصی‌سازی و قرارداد مربوطه، قرار بود گروه بصیر به نمایندگی از گروه سوئیسی invema نسبت به پرداخت وجوه اقدام کند اما این شرکت تاکنون موفق به پرداخت وجه نشده ولی کماکان در حال پیگیری است. وی ادامه داد: بنابراین طبق جلسه حدود یک ماه پیش مسوولان استان مرکزی و سازمان خصوصی‌سازی، مقرر شده بلوک ۷۲/ ۶۰ درصدی هپکو به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان و به قیمت هر سهم ۱۴۲ تومان تا پایان آذر ماه عرضه شود تا سهامدار عمده جدید با قبول تعهدات، مدیریت این شرکت را عهده دار شود.

این مقام مسوول افزود: در این میان سرمایه‌گذار خارجی هم پیگیر خرید بلوک فوق از سازمان خصوصی‌سازی و همچنین کارگزار بوده و اعلام کرده که به دنبال رفع مشکل وجه است. برهمین اساس در صورت نهایی شدن این موضوع، سرمایه‌گذار خارجی در کنار سایر متقاضیان در مزایده خرید هپکو مشارکت خواهد کرد. به گفته سعیدی با توجه به عزم مسوولان استان مرکزی و سازمان خصوصی‌سازی، سهامدار جدیدی مدیریت هپکو را به عهده خواهد گرفت تا با توجه به ظرفیت‌ها و دارایی‌های مناسب هپکو مانند مالکیت ۲۵ درصدی مس طارم (که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد) و همچنین برنامه فروش بخشی از دارایی‌های غیر‌مولد، امکان اصلاح ساختار مالی و کاهش بدهی و هزینه‌ها فراهم شود. وی با تاکید براینکه بر اساس تصمیم اتخاذ شده در اسانداری مرکزی، سهامدار عمده هپکو باید تا پایان آذر شناسایی شود، ادامه داد: سهامداران خرد باید تا روشن شدن افق مثبت هپکو و حضور سهامدار عمده، صبر کرده و اجازه ندهند ارزش سهام هپکو کاهش یابد و با تصمیم‌گیری درست، از سهام خود حفاظت کنند.

در گروه سیمانی، سیمان ایلام در مورد پیش‌بینی سود این شرکت توضیح داد.در پی توقف نماد معاملاتی این شرکت سود ۱۵ریالی هر سهم را به ۲۳۴ریال زیان تغییر داد. این شرکت همچنین در ۹ماه ۳۴۲ریال زیان شناسایی کرده است. در گروه پتروشیمی دیروز مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهار کرد: تا به امروز نشست‌هایی را با تولیدکنندگان انواع کودهای کشاورزی داشته‌ایم و بر همین اساس شرکت پتروشیمی شیراز دو نوع کود جدید را از سال آینده به سبد تولید خود اضافه خواهد کرد. وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت: کود اوره نیترات آمونیوم و نیترات آمونیوم کلسیم از جمله این دو نوع کود خواهد بود که پتروشیمی شیراز تولید خواهد کرد. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۰۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۷۴میلیارد تومان بالغ شد.