فارس: معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در رابطه با بررسی چشم‌انداز بازار سرمایه ایران در ماه‌های پیش رو گفت: سایه رکود در سه، چهار سال گذشته بر کسب‌و‌کار کشور حاکم بود. اگر به سیاست‌های اقتصادی دولت نگاه کنیم، به خوبی در‌می‌یابیم که منطق اقتصادی در این اوضاع و احوال راه حل‌هایی را ارائه می‌دهد. با این حال عمر چهار ساله دولت‌ برای اجرای این برنامه‌ها کفاف نمی‌دهد. وی با بیان اینکه راه حل‌های اقتصادی خروج از رکود برنامه‌های ریشه‌ای و بلند‌مدتی را می‌طلبد، عنوان کرد: تجربه رکود تورمی در دنیا کمتر رخ می‌داده است و به تبع آن نسخه‌های درمانی کمتری نیز در دسترس وجود دارد. حسینی‌مقدم افزود: از این رو طبیعی بود که دولت میان سیاست‌های ضد تورمی و ضد رکودی بر کنترل تورم متمرکز شود. سیاستی که امکان دامنه‌دار شدن رکود را افزایش می‌داد. در مقابل اگر برکنترل رکود تمرکز می‌کرد اعتراض‌ها بر سر کاهش قدرت خرید مردم و تورم لجام‌گسیخته بالا می‌گرفت. با وجود همه انتقاد‌ها بالاخره سیاست ضد تورم از سوی دولت انتخاب و هدف‌گذاری شد که با وجود کنترل آن اما در برخی صنایع بورسی مشکلات عدیده‌ای به وجود آمد.

حسینی‌مقدم با اشاره به فرآیند سودآوری شرکت‌های بورسی از سه سال گذشته تا به امروز گفت: اجرای سیاست ضد تورم نشان می‌دهد که مجموع سود هر سهم شرکت‌ها (‌پس از کسر مالیات) از ۵۵ هزار میلیارد تومان به تدریج تا سطح ۴۵ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. در واقع این موضوع وجود رکود را تایید می‌کند. وی ادامه داد: شرکت‌ها همواره نسبت به سخت‌تر شدن فروش و از طرفی عدم تامین سرمایه در گردش با نرخ مناسب اعتراض می‌کنند. در حالی که انتظار می‌رفت با اجرای برجام منابع مالی ارزان‌تری به دست آید و فروش راحت‌تری با هزینه تمام شده پایین‌تر محقق شود.

حسینی‌مقدم در بخش دیگری از سخنان خود اقدام‌های بانک مرکزی در افزایش انضباط مالی بانک‌ها را به نفع سهامداران دانست و افزود: تصمیم بانک مرکزی مبنی بر تعیین تکلیف ذخایر مطالبات مشکوک‌الوصول و از طرفی افزایش نرخ کارمزد خدمات در حقیقت عملیات بانکداری را به جای بنگاهداری به سمت ایفای نقش واسطه بانکی در اقتصاد سوق داده است.به باور وی آثار برچیده شدن تحریم‌ها و گشایش‌های بین‌المللی اگر چه در صورت‌های مالی سال ۹۴ مشهود نبود اما در سال مالی ۹۵ انتظار می‌رفت که این آثار نمایان شود.در عملکرد شش ماهه امسال این موضوع در برخی صنایع به ویژه شرکت‌های صادرات‌محور از جمله پتروشیمی‌ها، فلزات اساسی، سنگ‌آهنی‌ها و سایر صنایع محقق شد.وی افزود: در گزارش‌های عملکرد ۹ ماهه شرکت‌ها در سال جاری انتظار نمی‌رود که گزارش‌های عملکرد شرکت‌ها مطابق پیش‌بینی‌ها محقق شود، اما در گزارش‌های عملکرد ۱۲ ماهه می‌توان نکات مثبتی را از آثار سودآوری شرکت‌ها دید. با این حال همچنان ممکن است برخی شرکت‌هایی که بازار مصرف آنها داخلی است، از ظرفیت‌های ایجاد شده به‌طور کامل بهره نبرند.