سنا: روز گذشته، نمایندگان شرکت فناوری اطلاعات «آتوس» و مدیران و مسوولان ارشد سازمان بورس، درخصوص نوسازی و رفع اشکالات نرم‌افزار معاملاتی مورد استفاده در بازار سرمایه ایران و همچنین امکان استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جدید، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند. همزمان با سفر دوم کارشناسان شرکت آتوس به ایران، تفاهم‌نامه به‌روز‌رسانی پایگاه داده‌ها و نرم‌افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران بین ارکان بازار سرمایه و شرکت آتوس امضا شد.

بر این اساس عصر روز گذشته، تفاهم‌نامه به‌روز‌رسانی پایگاه داده‌ها و نرم‌افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران با حضور سید‌احمد عراقچی، عضو هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، حسن قالیباف‌اصل، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران، امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس، مرتضی آنالویی، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری، علی صحرایی، معاون شرکت بورس تهران، یاسر فلاح، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس، دکتر بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل و دو تن از نمایندگان عالی‌رتبه شرکت فناوری اطلاعات فرانسوی Atos در سازمان بورس و اوراق بهادار امضا شد. طی امضای این تفاهم‌نامه، کارشناسان شرکت فناوری اطلاعات «آتوس» و مسوولان ارشد سازمان بورس، درخصوص نوسازی و رفع اشکالات نرم‌افزار معاملاتی مورد استفاده در بازار سرمایه ایران و همچنین امکان استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جدید Atos به تفاهم رسیدند. در ابتدای این نشست، حسن قالیباف، مدیر‌عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه امضای این تفاهم‌نامه، گام بزرگی برای بازار سرمایه کشور محسوب می‌شود، گفت: امضای این تفاهم‌نامه اقدام ارزنده‌ای بود. نتیجه آن رشد و توسعه فناوری اطلاعات در بازار سرمایه کشور است. وی افزود: امضای این تفاهم‌نامه سرآغاز یک همکاری و مشارکت مهم بین سازمان بورس و شرکت آتوس خواهد بود.

امیر هامونی، مدیر عامل فرابورس، امضای این تفاهم‌نامه را برای دو طرف ارزشمند دانست و ابراز امیدواری کرد بازار سرمایه از تکنولوژی‌های جدید بهره‌مند شود. در ادامه مرتضی آنالویی مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن این تفاهم‌نامه تکنولوژی‌های جدید و نرم‌افزارهای مدرن و اثر‌بخش در اختیار سازمان بورس قرار بگیرد. در پایان سید‌احمد عراقچی، عضو هیات مدیره و معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار، امضای این تفاهم‌نامه را محصول اقدام مشترک ارکان بازار سرمایه دانست و گفت: این طرح از سوم دسامبر عملیاتی می‌شود و فرآیند آن حدودا ۶ ماه زمان خواهد برد. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس خاطرنشان کرد: این پروژه پایداری سامانه معاملات را به همراه دارد و فراگرد داد‌و‌ستد را تسهیل می‌کند.

معاون اجرایی سازمان بورس خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه عملکرد بهتر سامانه معاملات را به همراه دارد. Atos یک شرکت اروپایی فناوری اطلاعات است که شعبه‌هایی در پاریس و مونیخ دارد. این شرکت تلفیق سیستم‌ها و خدمات معاملاتی را با فناوری بالا، ارتباطات متحدالشکل، داده‌های بزرگ و امنیت سایبری طراحی و اجرا می‌کند و پایگاه داده‌ها و نرم‌افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران، ۱۰ سال قبل ازسوی این شرکت فناوری اطلاعات فرانسوی طراحی و اجرا شده بود، اما به دلیل تحریم‌ها نوسازی آن انجام نگرفت. حال پس از گذشت یک دهه غیبت، کارشناسان این شرکت برای بار دوم به ایران سفر کردند و ضمن دیدار با مقامات رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص به‌روز‌رسانی پایگاه داده‌ها و نرم‌افزار معاملاتی بازار سرمایه ایران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.