گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی و تعادل نسبی این بازارها شرایط متعادلی را پشت‌سر گذاشت. در معاملات دیروز، شاخص کل با اتکا به رشد قیمت نماد معاملاتی شرکت‌های پالایشگاه تهران، اصفهان و بندر‌عباس و همچنین رشد نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی جم و ایران‌خودرو توانست به رشد ۲۹۳واحدی معادل ۳۷/ ۰ درصد برسد. رشد قیمت پالایشگاه‌ها دیروز در شرایطی رخ داد که قیمت نفت در بازار جهانی رو‌به کاهش بود تا جایی که بهای هر بشکه نفت برنت به کمتر از ۴۵دلار رسید.

در ادامه بحث‌های مربوط به نتایج انتخابات آمریکا بر اقتصاد ایران یکشنبه شب استاد دانشگاه ویرجینیای آمریکا با تشریح اثرات انتخاب ترامپ بر اقتصاد ایران، گفت: پیشنهاد من به مسوولان این است که به اقتصاد مقاومتی بیشتر توجه کنند. ما باید اقتصاد خود را آنقدر مقاوم کنیم که تلاطم‌هایی مثل انتخاب ترامپ حداقل تاثیر را براقتصاد بگذارد. جواد صالحی‌اصفهانی در برنامه پایش در مورد تاثیر انتخاب ترامپ بر اقتصاد ایران و جهان گفت: انتخاب ترامپ می‌تواند تاثیر ناخوشایندی بر اقتصاد ایران داشته باشد و دولت باید عدم اطمینان به سرمایه‌گذاری خارجی را با اقتصاد مقاومتی پوشش دهد. وی ادامه داد: آن چیزی که بیشتر از همیشه می‌توان مهم برشمرد؛ سیاست‌های اقتصادی ترامپ است که مربوط به کاهش شدید مالیات و ایجاد تعرفه برای کالاهای وارداتی است. تعرفه‌گذاری برای کالاهای وارداتی به‌معنی اعلام جنگ تجاری با چین و بسیاری از کشورهای دیگر است. در گروه بانکی، دیروز بانک سینا در مورد فروش یک دارایی و اثر آن بر درآمد، شفاف‌سازی کرد.

بنابر اعلام این بانک و در راستای شفاف‌سازی اطلاعات بر اساس مفاد ماده ۱۳ دستورالعمل اجرای افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، در صورت فروش ملک مذکور تغییر با‌اهمیتی در سود پیش‌بینی‌شده سال ۱۳۹۵ بانک رخ نمی‌دهد. در متن این گزارش آمده است که هرگونه تغییرات با اهمیت بلافاصله از طریق سایت کدال منتشر خواهد شد. در گروه سیمانی صف‌های خرید اکثر نمادهای این گروه با عرضه‌های قابل‌ملاحظه مواجه شدند.در این میان اعلام احتمال تعطیلی کارخانه‌های سیمان برای مقابله با آلودگی هوا موجب توجه سهامداران شده است. در این رابطه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه کارخانه‌های سیمان از تعطیلی واحدها برای مدیریت هوا و سوخت استقبال می‌کنند، گفت: مسوولان باید هزینه این توقف تولید را پرداخت کنند. عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به تشدید آلودگی هوا و فعالیت کارخانه‌های سیمان، اظهار کرد: در حال‌حاضر فقط یک «کارخانه سیمان تهران» در داخل این استان آن‌هم با کمتر از ظرفیت به فعالیت می‌پردازد و مابقی در بیرون از شهر هستند. شیخان با بیان اینکه کارخانه‌ها در مقطعی که مشکل سوخت وجود داشت با تعامل وزارت نفت اقدام به توقف تولید کردند، گفت: متاسفانه تا‌کنون مسوولان هیچ اقدامی برای جبران زیان تعطیلی نکرده‌اند و متضرر اصلی این موضوع کارخانه‌ها سیمان شدند. در گروه معدنی گل‌گهر دیروز شاهد بهره‌برداری از طرح گندله‌سازی ۵میلیون تنی این شرکت بود.

طرح گندله‌سازی گل‌گهر که تاکنون ۱۴۰ هزار تن در آن به‌صورت آزمایشی تولید شده است، با سرمایه‌گذاری ۴هزار و ۴۰۰ میلیارد ریالی و ۱۰۳ میلیون یورویی برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شغل کرده است. در گروه سرمایه‌گذاری محمد‌رضا رستمی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری آتیه دماوند با اعلام نهایی شدن افزایش سرمایه ۵۰ درصدی، از تعدیل سود ۱۰ درصدی با سرمایه جدید خبر داد. در گروه شرکت‌های هلدینگی به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، معاون اول رئیس‌جمهوری مصوبه هیات‌وزیران مبنی بر تسویه بدهی سازمان تامین‌اجتماعی به دولت بابت خرید سهام شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان و هلدینگ خلیج فارس را به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد.

اسحاق جهانگیری این مصوبه را برای اجرا به وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابلاغ کرد.

متن مصوبه هیات‌وزیران به شرح زیر است:

بدهی سازمان تامین اجتماعی به دولت بابت خرید سهام شرکت ذوب‌آهن اصفهان و خرید سهام شرکت هلدینگ خلیج‌فارس از طریق شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، به میزان مورد‌تایید سازمان خصوصی‌سازی، از طریق صدور اوراق تسویه خزانه از محل مطالبات قطعی‌شده تا پایان سال٩٣ سازمان تامین‌اجتماعی از دولت (به میزان مورد تایید سازمان حسابرسی) قابل‌تسویه است. در این گروه همچنین سرمایه‌گذاری خوارزمی شرایط عرضه ۷/ ۱۴ درصد سهام سیمان خزر را اعلام کرد.در این عرضه که ۹ آذر در بازار اول معاملات بورس و ازسوی کارگزاری آینده‌نگر خوارزمی انجام می‌شود، بیش از ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم «سخزر» به قیمت پایه هر سهم ۳۱۳۵ ریال و به ارزش بیش از یک میلیارد تومان، به‌صورت یکجا و نقد روانه میز فروش می‌شود. در کنار «وخارزم»، سیمان فارس و خوزستان مالک ۵۸‌درصدی سیمان خزر است. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادلی بود که در آن ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس ۲۳۲میلیارد تومان و در فرابورس ۱۷۹میلیارد تومان رقم خورد.