دنیای اقتصاد - هدیه لطفی: عرضه‌های اولیه همواره برای فعالان بازار سرمایه یک موضوع جذاب و فرصتی مناسب برای کسب سود بیشتر قلمداد می‌شود. اما به عقیده مدیران بازار عرضه‌های اولیه چنانچه با توجه به شرایط بورس در زمان مناسب خود صورت نگیرد، نه‌تنها نقش سازنده‌ای نخواهد داشت، بلکه به خروج نقدینگی نیز منجر خواهد شد. در این میان عده‌ای نیز اعتقاد دارند چون نقدینگی در بازار کم است پس عرضه اولیه نباید انجام بگیرد. در حالی‌که از نظر برخی کارشناسان هر عرضه‌ای تقاضای خودش را دارد، منتها خریداران باید شرایط مناسب عرضه اولیه را مد‌نظر داشته باشند.

به هر ترتیب مدیران بورس تهران موفق شده‌اند پس از عرضه اولیه شرکت واسپاری ملت در خرداد ماه و عرضه اولیه شرکت آسان پرداخت در اواخر مهرماه سال جاری، ۴۰ شرکت خصوصی جدید را برای ورود به بورس اوراق بهادار تهران آماده سازند. در این راستا به گفته معاون شرکت بورس تهران، ۷ شرکت از این لیست نهایی شده و در آینده نزدیک عرضه خواهد شد. بر این اساس روح‌الله حسینی‌مقدم با اشاره به زمان مناسب برای عرضه‌های اولیه گفت: عرضه اولیه یکی از مکانیزم‌هایی است که به حجم، ارزش معاملات و عمق بازار کمک می‌کند، در عین حال باید به این نکته هم توجه داشت که باید توان جذب این عرضه‌ها در مقاطع مختلف وجود داشته باشد تا باعث موفقیت شود. وی در ادامه افزود: سیاست مدیران بورسی بر این است تا جایی که می‌توانند مکانیزم عرضه‌ها را تسهیل و روان کنند. اما درخصوص زمان عرضه اولیه نگاه‌ها همواره به این سمت خواهد بود که توجه کافی به موقعیت و فرصت مناسب عرضه‌های اولیه داشته و در زمان‌بندی مناسب این عرضه‌ها را به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: با این وجود در حال حاضر ۷شرکت آماده ورود به بازار هستند و تمامی مراحل خود را طی کرده و تنها در انتظار تعیین زمان مشخص برای عرضه اولیه به‌سر می‌برند. حسینی‌مقدم در ادامه افزود: دو شرکت نفت‌جی و توزیع زنگان زودتر از بقیه کشف قیمت خواهند شد و در ادامه شرکت‌های زرین‌کالای مبین (نیروگاه جهرم)، برکت، سینا و ایرانیان‌اطلس آماده عرضه خواهند بود. به احتمال زیاد عرضه این نمادها در آذرماه صورت می‌گیرد. معاون شرکت بورس در ادامه اظهاراتش افزود: سهام شرکت تامین سرمایه امید نیز به‌عنوان نخستین تامین سرمایه آماده ورود به بورس است و به این ترتیب این شرکت نخستین نهاد مالی فعال در زمینه تامین سرمایه خواهد بود که بورسی می‌َشود و به‌عنوان سهامی عام به فعالیت ادامه خواهد داد. حسینی‌مقدم درخصوص زمان بازگشایی نماد «بورس» گفت: تمامی مشکلات در راه بازگشایی نماد بورس رفع شده و دیروز نیز جلسه‌ای برای نهایی شدن این موضوع برگزار شد که بر این اساس باید اطلاعیه‌ها و صورت‌های مالی شرکت روی سایت کدال قرار گیرد تا بتوان نماد را بازگشایی کرد.