گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد رشد مجدد شاخص بود. در بازار دیروز در حالی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ساعاتی بعد از پایان کار بازار سهام کشورمان آغاز شد معامله‌گران بورس تهران نظیر معامله‌گران اکثر بورس‌های بین‌المللی وزن بیشتری را برای بقای دموکرات‌ها در کاخ سفید قائل بودند. امری که به بهبود شرایط اکثر بورس‌ها در بازارهای جهانی ختم شد. در این شرایط بورس تهران نیز دیروز با رشد ۳/ ۰ درصدی معادل ۲۳۹ واحد به رقم ۷۹ هزار و ۸۷۱ واحد رسید تا در آستانه صعود به بالای مرز ۸۰ هزار واحد قرار گیرد. شاخص بورس در چند هفته اخیر یک بار به بالای سطح ۸۰ هزار واحد صعود کرد اما نتوانست در این سطح باقی بماند. در بازار دیروز در تحولات کلان امضای تفاهم‌نامه اولیه با توتال فرانسه برای توسعه فاز ۱۱پارس جنوبی دارای اهمیت بود.

دیروز مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با تشریح جزئیات قرارداد شرکت توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی گفت: پیش‌بینی می‌شود قرارداد نهایی با فرانسوی‌ها تا ۳ ماه آینده امضا شود. در گروه فلزی دیروز نماد فولاد خوزستان با توجه به افزایش نرخ شمش شرکت با صف خرید همراه شد. در گروه تولید‌کنندگان روی دیروز نماد کیمیا نیز بازگشایی شد این نماد با ۱۹درصد رشد قیمت به تابلو بازگشت.در این گروه تولید‌کنندگان فلز روی نیز شرایط خوبی را تجربه کردند. در این گروه، مرحله نخست طرح یک میلیون تنی فولاد سفید دشت به‌عنوان یکی از طرح‌های هفت‌گانه فولاد کشور و نخستین طرح استانی روز سه‌شنبه با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری رسید. بهرام سبحانی، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین افتتاح این طرح گفت: مرحله نخست فولاد سفید دشت با ظرفیت تولید ۸۰۰هزار تن آهن اسفنجی بهره‌برداری شده است. ۶۵ درصد سهام این واحد تولیدی از سوی فولاد مبارکه و ۳۵ درصد مابقی را سازمان ایمیدرو خریداری و سرمایه‌گذاری کرده است. این واحد شامل مرحله احیا (تبدیل گندله به آهن اسفنجی) و مرحله فولادسازی (تبدیل آهن اسفنجی به اسلب) و مرحله تولید (شمش فولادی) است. در گروه قندی، دیروز برخی نمادها با شرایط مناسبی معامله شدند. در این گروه، مجری طرح چغندر قند جزئیات طرح خود‌اتکایی شکر را تشریح کرد و گفت: براساس این برنامه تا افق ۱۴۰۴، کشور در تولید شکر به ضریب خوداتکایی بیش از ۹۵ درصد خواهد رسید.

علیرضا یزدانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره جزئیات طرح اقتصاد مقاومتی شکر اظهار کرد: افزایش ضریب خوداتکایی شکر یکی از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که از تیرماه سال‌جاری برنامه‌های این طرح به‌طور جدی با تعیین مجری برای آن، در حال پیگیری است. تاکنون حدود ۷۰ درصد این برنامه تحقق یافته و نزدیک به ۱۲هزار و ۶۰۰ هکتار کشت پاییزه انجام شده است. پیش‌بینی می‌کنیم امسال از ۱۸ هزار هکتار برنامه تعیین شده، حدود ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۵۰۰هکتار آن عملی شود. یزدانی نیاز کشور به این محصول را حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزارتن دانست که یک میلیون و ۵۲۵ هزارتن آن امسال در کشور تولید شد. بنابراین ما به حدود ۷۰۰ هزارتن واردات در سال‌جاری نیاز داریم. در گروه خودرویی، مهر‌ماه امسال تولید انواع کامیون به‌طور میانگین ۵/ ۳۵ درصد افزایش یافته است. به گزارش «ایسنا» در این مدت تولید انواع کامیون در ایران خودرو دیزل ۲/ ۱۲۱درصد رشد داشته و از ۱۰۴ دستگاه در مهر ماه سال گذشته به ۲۳۰ دستگاه رسیده است. در این مدت تولید این محصولات در سروش دیزل مبنا نیز با رشد همراه بوده و از صفر دستگاه در مهر ۱۳۹۴ به ۱۳۰ دستگاه افزایش یافته است. تولید انواع کامیون در زامیاد نیز صعودی بوده و از صفر دستگاه در مهر ماه سال گذشته به ۳۲ دستگاه رسیده است. همچنین تولید این محصولات در کاریزان خودرو نیز افزایش یافته و با رشد ۵/ ۲۲ درصدی از ۴۰ دستگاه در مهر ۱۳۹۴ به ۴۹ دستگاه افزایش یافته است. اما برخلاف این شرکت‌ها تولید کامیون در دو شرکت سایپا دیزل و گروه بهمن کاهش یافته است. تولید این محصولات در سایپا دیزل ۷/ ۲۵ درصد کاهش یافته و از ۲۰۲ دستگاه در مهر ماه سال گذشته به ۱۵۰ دستگاه رسیده است. تولید انواع کامیون در گروه بهمن نیز ۵/ ۱۷ درصد کاهش یافته و از ۳۲۶ دستگاه در مهر ۱۳۹۴ به ۲۶۹ دستگاه رسیده است. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۲۱۹میلیارد تومان و در فرابورس به ۸۵میلیارد تومان بالغ شد.