دنیای اقتصاد: نماگر فرابورس ایران روز گذشته پس از صعودی ۸ واحدی در ساعات اولیه معاملات در نهایت با تاثیر منفی نماد پتروشیمی مارون (حدود ۵ واحد) مسیری خلاف جهت بورس تهران برگزید و با افت ۸/ ۱واحدی (معادل ۲/ ۰ درصد) در رقم ۸۳۵ واحدی متوقف شد. دیروز سهامداران شاهد نقل و انتقال ۱۶۲ میلیون و ۸۵۰ هزار ورقه بهادار در ۱۸ هزار نوبت معاملاتی در بازارهای پنج‌گانه فرابورس بودند که ارزش این معاملات بالغ بر ۳ هزار و ۹۰۴ میلیارد و ۷۷۰ میلیون ریال بود (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت).

علاوه بر نماد «مارون» دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، ذوب‌آهن اصفهان و تولید نیروی برق دماوند با معاملات منفی خود بیشترین تاثیر در افت آیفکس را داشتند. این در حالی بود که نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، پالایش نفت لاوان و گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی در مجموع با تاثیر مثبت بیش از ۲ واحدی مانع از افت بیشتر آیفکس شدند. نماد آتیه داده پرداز روز گذشته نه تنها در صدر نمادهای پربازدید قرار گرفت، بلکه بالاترین ارزش معاملاتی را نیز تجربه کرده است. «اپرداز» دیروز با نقل و انتقال ۴ میلیون و ۶۵۴ هزار سهم به ارزش بیش از ۶۲ میلیارد ریال، افزایش ۸/ ۳ درصدی قیمت را تجربه کرد و پس از نمادهای «بساما»، «شتوکا»، «کپرور»، «نیرو» و «خفناور» با بالاترین رشد قیمتی روبه‌رو شد. در بین بازارهای اول، دوم و پایه (بازارهای خرد) نماد معاملاتی شرکت ذوب‌آهن اصفهان با دست به دست شدن بیش از ۱۲ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات را به دست آورد.

«اخزا4» متوقف شد

در بازار اوراق با درآمد ثابت دیروز شاهد بسته شدن نماد «اخزا۴» بود. اسناد خزانه اسلامی مرحله چهارم در تاریخ ۲۱ آبان ماه سررسید می‌شود.در این بازارها دیروز تعداد ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از ۳ هزار و ۳۸۴ میلیارد ریال دست به دست شد. اسناد خزانه اسلامی مرحله هشتم با معامله نزدیک به ۱۵۴ هزار ورقه به ارزش ۱۳۲ میلیارد ریال بالاترین حجم و ارزش معاملات را در این بازار تجربه کرد. همچنین فرابورس دو‌شنبه شاهد معامله ۴۴ هزار و ۷۲۷ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود. «تسه»ها در این روز همچنان در بازه ۷۸ تا ۸۱ هزار تومان دست به دست شدند. دیروز امتیاز تسهیلات مسکن شهریور ماه ۹۳ در حالی با رشد ۵/ ۲ درصدی همراه شد که بیشترین کاهش قیمت در نماد «تسه ۹۴۰۵» به میزان ۸۶/ ۰ درصد رخ داد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق در همان سطح ۲۲ درصد باقی ماند.