گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثیر اصلاح قیمت‌ها در چند روز اخیر و همچنین اطمینان نسبی معامله‌گران از تحولات سیاسی پیش رو با رشد شاخص مواجه شد.

در بازار سهام دیروز معامله‌گران پس از چند روز افت شاهد تقویت تقاضا در اکثر نمادها بودند که اوج آن حرکت گروه خودرویی و تشکیل صف‌های خرید در نمادهای پیشرو این گروه از جمله زامیاد، ایران خودرو و پارس خودرو بودند. این حرکت در شرایطی رخ داده که همچنان وضعیت سایپا مبهم و نماد آن متوقف است. در همین حال بازار دیروز اطمینان بیشتری به تحولات سیاسی داشت جایی که احتمال بقای دموکرات‌ها در کاخ سفید افزایش یافته است.

در این وضعیت بازار دیروز با جهش ۴۹۵ واحدی شاخص کل معادل ۶۳/ ۰ درصد مواجه شد تا شاخص بتواند به ۷۹ هزار و ۶۳۲ واحد برسد. در بازار دیروز در گروه معدنی، عضو هیات مدیره انجمن فولاد با اشاره به افزایش نیاز صنعت فولاد به سنگ‌آهن داخلی گفت: با تبدیل سنگ‌آهن به فولاد شاهد ۴ برابر شدن ارزش افزوده این صنعت خواهیم بود. رضا شهرستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه در سال آینده نیاز صنعت فولاد به سنگ‌آهن به ۵۰ میلیون تن خواهد رسید، گفت: به این ترتیب، ۲۰ میلیون تن سنگ‌آهن صادراتی در کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا ارزش افزوده بیشتری در این بخش ایجاد شود. در گروه فلزی دیروز برخی نمادهای تولید‌کننده سرب و روی با صف خرید همراه شدند. در گروه تصفیه نفت، سازمان خصوصی‌سازی بعد از ناکامی در فروش ۶۰ و ۲۰ درصد پالایشگاه کرمانشاه و پتروشیمی ابن‌سینا همدان، بار دیگر این دو بلوک را با کاهش قیمت روانه میز فروش خواهد کرد.

در پی لغو عرضه اولیه ۵ درصدی پالایشگاه کرمانشاه و سپس عدم فروش ۶۰ درصد سهام در بهمن سال گذشته، سازمان خصوصی‌سازی بار دیگر درصدد فروش این بلوک مدیریتی برآمده است. به گزارش بورس پرس در این عرضه که روز دوشنبه اول آذر در بازار سوم معاملات فرابورس انجام می‌شود، ۸۰ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۱۶۰ سهم «شرمان» به قیمت پایه هر سهم ۲۲ هزار و ۱۸۳ ریال و به ارزش پایه بیش از ۱۷۹ میلیارد تومان به مزایده گذاشته می‌شود. این بلوک به‌صورت ۱۰ درصد نقد و مابقی اقساط ۸ ساله با نرخ سود ۱۴ درصدی، از سوی کارگزاری بانک ملی روانه میز فروش خواهد شد تا در صورت انجام معامله، دولت از ترکیب سهامداری ۶۰ درصدی پالایشگاه کرمانشاه خارج شود. در عرضه قبلی، قیمت پایه هر سهم ۷۶ هزار و ۲۳۵ ریال و ارزش بلوک فوق بیش از ۹/ ۶۱۶ میلیارد تومان بود.

همچنین در همان روز اول آذر، سازمان خصوصی‌سازی بعد از ناکامی ۱۵ شهریور در فروش بلوک ۲۰ درصدی پتروشیمی ابن‌سینا همدان، بار دیگر این بلوک را به وکالت از شرکت ملی صنایع پتروشیمی روانه میز فروش خواهد کرد. این بلوک شامل ۸ میلیون سهم است که توسط کارگزاری بانک آینده، به قیمت پایه هر سهم ۱۷ هزار و ۱۹۳ ریال و به ارزش ۷۵/ ۱۳ میلیارد تومان به‌صورت ۱۰ درصد نقد و مابقی اقساط ۸ ساله با نرخ سود ۱۴ درصدی عرضه خواهد شد. در عرضه قبلی این بلوک، قیمت پایه هر سهم ۲۱ هزار و ۴۹۱ ریال و به ارزش بیش از ۲/ ۱۷میلیارد تومان بود. به جز شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت حامی فولاد ایرانیان با مالکیت ۷۷ درصدی، سهامدار عمده پتروشیمی ابن‌سینای همدان است. در گروه خودرویی، رضا شیوا رئیس شورای رقابت با بیان اینکه اجازه شکل‌گیری حاشیه قیمت برای خودروهایی که در داخل تولید یا مونتاژ می‌شوند را نمی‌دهیم به خبرگزاری مهر گفت: خودروهایی اجازه آزادسازی قیمت دارند که رقبای قیمتی داشته باشند. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات(با احتساب به معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۹۹میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۹۰میلیارد تومان بالغ شد.