گروه بورس - همایون دارابی: رشد یک‌درصدی شاخص در ابتدای هفته برای معامله‌گران خوش‌یمن نبوده و شاخص نتوانست خود را در ورای مرز ۸۰ هزار واحد تثبیت کند. در بازار دیروز شاخص کل پس از افت محدود روز دوشنبه تن به کاهش چشمگیری داد و با عقب‌نشینی ۶۰۴ واحدی معادل ۷۵/ ۰ درصد به رقم ۷۹ هزار و ۶۵۹ واحد رسید. کارشناسان کاهش قیمت جهانی نفت زیر ۴۹ دلار و کمبود نقدینگی در بازار را دلیل این کاهش شاخص ارزیابی می‌کنند؛ بنابراین بازار در روزهای آینده چشم به راه نقدینگی است، جایی که نقدینگی تازه وارد بتواند با خرید عرضه‌های موجود در بازار، سطح قیمت‌ها را تضمین کند.

در تحولات سیاسی دیروز مجلس شورای اسلامی شاهد حضور رئیس‌جمهوری در معرفی سه وزیر جدید کابینه برای رای اعتماد بود، رئیس‌جمهوری در صحن مجلس شورای اسلامی بر دستاوردهای اقتصادی دولت از جمله کاهش تورم تاکید دوباره کرد. در بازار دیروز، در گروه بانکی انتشار گزارش بانک صادرات نشان از لزوم این بانک برای اخذ ذخیره ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان دارد. این میزان ذخیره معادل ۶۳۷ ریال به‌ازای هر سهم است. در همین حال بازار چشم به راه بازگشایی نماد بانک‌های ملت، تجارت و صادرات است. پست بانک نیز روز گذشته مجوز برگزاری مجمع را با اخذ ۶۲ میلیارد تومان ذخیره دریافت کرد. در گروه بانکی، بانک ملت در اطلاعیه‌ای به برخی مسائل پیرامون این بانک پاسخ داد.

براساس این اطلاعیه، روابط عمومی بانک ملت درباره اظهارات مقام‌های قضایی نسبت برخی پرونده‌های تخلف در این بانک توضیح داد: یکی از کارگزاران این بانک در خارج از کشور تخلف کرده، اما بخشی از تسهیلات داده شده مبتنی‌بر تضامین است که قسمتی از آن با کمک مقام‌های قضایی و ضابطان در قالب وجوه نقد و املاک وصول شده یا در شرف وصول است. در گروه خودرویی پیشرفته‌ترین خط تولید گیربکس دیروز در مراسمی با حضور استاندار آذربایجان ‌شرقی در شرکت چرخشگر تبریز از شرکت‌های زیر مجموعه ایران خودرو راه‌اندازی شد. در گروه سیمانی، سیمان آرتا اردبیل که مشمول گره معاملاتی بود برنامه افزایش سرمایه ۷۱ درصدی را اعلام کرد. فیبر ایران هم، زمان افزایش سرمایه ۴۳ درصدی را تعیین کرده است.

به این ترتیب در صورت تایید حسابرس و موافقت سازمان بورس، سرمایه اسمی «ساربیل» از ۱۴ به ۲۴ میلیارد تومان خواهد رسید. این افزایش سرمایه از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته بوده و برای اصلاح ساختار مالی و حفظ حداقل سرمایه موردنیاز برای بقا در بازار دوم معاملات بورس صرف خواهد شد. همچنین شرکت فیبر ایران بعد از دریافت مجوز افزایش سرمایه ۴۳ درصدی، زمان تشکیل جلسه هیات‌مدیره را دوشنبه ۲۲ آبان تعیین کرده است. «چفیبر» می‌تواند سرمایه ۷ میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ۱۰ میلیارد تومان برساند و صرف تامین سرمایه در گردش، خرید تاسیسات و قطعات یدکی و جلوگیری از شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت کند. در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن ارزش معاملات در بورس ۱۹۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۷میلیارد تومان رسید.