گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه توانست از سقف ۷۹هزار واحد عبور کند. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد رشد نمادهای بزرگ بازار در گروه فولادی و معدنی بودند که این امر موجب شد تا شاخص در نهایت بتواند با رشد ۶۸/ ۰ درصدی معادل ۵۳۸ واحد به سطح ۷۹هزار و ۳۰۰واحد برسد. نمادهای فولاد مبارکه، گل‌گهر و نفت اصفهان بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند.

در این شرایط میزان زیان معامله‌گران در سال جاری به یک درصد کاهش یافته است امری که البته با لحاظ هزینه فرصت از دست رفته معادل بازار پول زیان واقعی معامله‌گران را بیشتر نشان می‌دهد. حال سوال اساسی این است که آیا بازار سهام می‌تواند تا پایان سال با جبران این زیان خود را به سطح بازدهی بیش از ۲۰درصد برساند یا نه؟

از دیدگاه کارشناسان، بازار سهام در کوتاه مدت با سه مساله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر بازارهای جهانی به ویژه بازار نفت و تامل دولت آتی آمریکا به توافق برجام و همچنین موضوع داخلی بازگشایی نمادهای بانکی و موضوع نرخ سود مواجه است. در صورت آنکه بازار جهانی نسبت به انتخابات آمریکا واکنشی متعادل و مثبت نشان دهند می‌توان امید داشت به‌رغم برخی ابهامات موجود بازار بتواند در سایه رشد بازارهای جهانی روند مثبتی را شاهد باشد. اما در صورت تداوم سکوت مسوولان بورس اوراق بهادار درمقابل قیمت‌گذاری‌های یکسویه، بازگشایی نمادهای بانک‌ها که انتظار ریزش قابل ملاحظه‌ای از آنها وجود دارد بازار ممکن است مجددا با زیان و فرار نقدینگی مواجه شود.

در همین حال در بازار سود بانکی شرایط نگران‌کننده‌ای به چشم می‌خورد جایی که بانک‌های دولتی نیز با پیشنهاد سود‌های بیش از ۲۰درصد به دنبال جذب سپرده‌های کلان سرمایه گذاران هستند و رقابت مخرب در نظام بانکی بار دیگر اوج گرفته است. به دنبال توقف سیاست تزریق نقدینگی بانک مرکزی و افزایش جرایم منظور شده برای بانک‌ها نظام بانکی زیر فشار سنگینی قرار گرفته که این بار نه از جانب بانک‌های خصوصی که از طریق کسری در بانک‌های دولتی در حال افزایش نرخ بهره و رقابت بر سر سپرده‌ها است. در این میان سه بانک ملت، تجارت و صادرات که با زیان سنگین مواجه شدند نیز وضعیت مبهمی را شاهد هستند جایی که شایعات احتمال اعلام چند‌هزار میلیارد تومان زیان در بانک‌ها موجب شده است تا حتی برگزاری مجمع این بانک‌ها با تردید مواجه باشد.

در این میان موضوع نگران‌کننده برای معامله‌گران سکوت مسوولان بازار است. در سال‌های قبل مسوولان بورس حداقل به مخالفت لفظی با رفتارهای مخرب می‌پرداختند که اینک حتی از آن اعتراضات لفظی نیز خبری نیست. در همین حال بازار با گسترش مجدد توقف‌های درازمدت نمادها در حال بازگشت به گذشته نامناسب است. در تحولات اقتصادی رئیس بانک مرکزی ایران در سنگاپور با بیان اینکه رشد اقتصادی ایران امسال و سال آینده به ۵ درصد می‌‌رسد از شرکت‌های آسیایی برای سرمایه‌گذاری در ایران دعوت کرد.

در تحولات درون بازار سرمایه نیز اعلام شده است مجددا کارشناسان شرکت اتوس در تهران حضور پیدا کرده‌اند. به دنبال بروز مشکلات شدید در سیستم معاملات از سر‌گیری همکاری با Atos می‌تواند به کاهش مشکلات بازار سرمایه کمک کند. سنا گزارش داده که طی نشست کارشناسان این شرکت فناوری اطلاعات و مسوولان ارشد سازمان بورس، در مورد حضور Atos به‌عنوان مشاور نرم‌افزاری بازار سرمایه ایران گفت‌وگو شد. براساس این گزارش محتوای اصلی این جلسات نوسازی و رفع اشکالات نرم‌افزار معاملاتی مورد استفاده در بازار سرمایه ایران و همچنین امکان استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای جدید Atos بود. Atos یک شرکت اروپایی فناوری اطلاعات است که شعبه‌هایی در پاریس و مونیخ دارد. این شرکت تلفیق سیستم‌ها و خدمات معاملاتی را با فناوری بالا، ارتباطات متحدالشکل، داده‌های بزرگ و امنیت سایبری، طراحی و پیاده‌سازی می‌کند. در بازار جهانی بهای نفت برنت در حد ۵۰دلار همچنان در حال نوسان است در بازار فلزات هر تن مس به قیمت ۴هزار و ۷۷۷دلار داد‌و‌ستد شده است و بهای سه فلز روی، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب دو هزار و ۳۵۱ دلار، ۲هزار و ۶۳دلار و یک هزار و ۸۸۱ دلار رقم خورده است. در بازار جهانی سنگ‌آهن، قیمت سنگ‌آهن وارداتی در چین بر‌خلاف انتظارات قبلی به بالای ۶۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسیده که به تبعیت از روند بازار زغال‌سنگ و فولاد رخ داده است. آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۳ دلار بالا رفته ۶۲ دلار هر تن سی‌اف‌آر شده است که از اواخر آگوست تاکنون برای اولین بار از ۶۰ دلار عبور کرده است. در بورس دالیان نیز قرارداد‌های ژانویه سنگ‌آهن افزایش قیمت داشته است. به گزارش «ایفنا» قیمت بیلت نیز در بازار داخلی چین ۱۳ دلار بالا رفته ۳۳۹ دلار هر تن درب کارخانه شده است. زغال‌سنگ که اخیرا عامل اصلی تغییر قیمت سنگ‌آهن بوده نیز به روند صعودی ادامه داده ۲۵۰ دلار هر تن فوب شده و با کمبود عرضه روبه‌رو است. ظاهرا تا پایان سال این وضعیت بازار زغال‌سنگ ادامه دارد و قیمت در سطوح بالا می‌ماند.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه به شدت مثبت بود و معامله‌گران شاهد بازگشایی برخی نمادهای متوقف هم بودند. به دنبال توقف دو نماد انفورماتیکی برای شفاف‌سازی مشارکت خود در طرح تامین صندوق‌های فروشگاهی روز چهارشنبه نمادهای خدمات انفورماتیک و کارت اعتباری کیش با رشد قیمت به تابلو بازگشتند تراکتور‌سازی ایران نیز بعد از تعدیل مثبت از ۲۳۹ریال به ۳۳۶ ریال بازگشت مثبتی به تابلو داشت. در گروه تصفیه نفت آشفتگی به وجود آمده بر سر نرخ‌های جدید فرآورده‌های نفتی نگرانی شرکت‌های تولید‌کننده روغن و قیر را برانگیخته است به ویژه آنکه روز چهارشنبه علاوه بر رشد قیمت‌ها در بورس کالا رقابتی نیز بر سر وکیوم باتوم در گرفت که قیمت این ماده اولیه را بیش از پیش بالا برد. در گروه دارویی نیز رشد قیمت ارز دولتی نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. در گروه کانی غیر‌فلزی نماد سرامیک‌های صنعتی اردکان برای شفاف‌سازی مجددا متوقف شد. روز سه‌شنبه معاملات این نماد که بعد از جهش قیمت ۹۰درصدی رخ داد نیز باطل شد.

عیسی حسین‌پناه مدیر نظارت بر بورس‌ها در گفت وگو با بورس پرس، درباره ابطال معاملات سه‌شنبه سهام سرامیک‌های صنعتی اردکان و توقف نماد این شرکت که با رشد ۹۰ درصدی قیمت، شگفتی‌ساز شده بود، اظهار کرد: این تصمیم بعد از بررسی‌های لازم و به دو علت اتخاذ شد. علت اول مربوط به شفاف‌سازی دیروز مدیرعامل شرکت مبنی بر عدم تغییر پیش‌بینی سود و تکرار عملکرد ۶ ماهه با همان تحقق ۳۰ درصدی سود ۲۸۳ ریالی بود. علت دوم هم ناشی از اراده برخی فعالان در رشد کاذب قیمت سهام «کسرا» و کسب منفعت نادرست بود. در گروه معدنی نمادهای این گروه روز چهارشنبه با صف خرید همراه بودند. نمادهایی نظیر گل‌گهر و چادرملو با صف خرید خود موجب صدر‌نشینی هلدینگ‌هایی نظیر امید و معادن و فلزات شدند. در گروه بانکی، بانک صادرات ایران در بیانیه‌ای با اشاره به تصمیم جدید وزارت دارایی انگلیس برای رفع توقیف دارایی‌های این بانک اعلام کرد: شعب بین‌الملل بانک صادرات و شعبه لندن از فهرست تحریم‌ها خارج شد. بانک صادرات با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: برداشته شدن انسداد از دارایی‌های بزرگ‌ترین‌ بانک بورسی کشور که به تنهایی دارای بیش از ۵۰ درصد توانمندی‌های نظام بانکی در خارج از کشور است، نه تنها برای ذی‌نفعان این بانک بلکه برای کل اقتصاد کشور نیز نوید‌بخش و مفید است. از این رو امید می‌رود ورود مجدد به عرصه بانکداری بین‌المللی با در نظر گرفتن توانایی‌ها و ظرفیت‌های بالای این بانک و ارتقای پیوسته آن، آثار اقتصادی فراوانی از جمله تسهیل و تسریع در تجارت بین‌الملل، کاهش هزینه‌های مبادلات ارزی و افزایش سرمایه‌گذاری را به‌وجود آورد و ثمرات بانکی همچون افزایش ارزش سهام بانک، تنوع خدمات ارزی و افزایش سود‌آوری را نیز در پی داشته باشد.

در گروه فلزی، معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن از تولید ۴۰ هزار تن ریل برای بهسازی خطوط قبلی و همچنین مسیرهای فرعی راه‌آهن خبر داد. مازیار یزدانی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ضمن اشاره به اجرایی شدن قرارداد تولید ریل ملی توسط ذوب‌آهن اصفهان افزود: براساس این قرارداد، در سال‌جاری ۴۰ هزارتن ریل U۳۳ برای مسیرهایی با قطارهای کم سرعت (کمتر از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت) تولید می‌شود اما بیش از همه نیاز به تولید ریل UIC۶۶ برای خطوط راه‌آهن با سرعت بالای ۱۶۰ کیلومتر وجود دارد. پس از تولید ۴۰ هزار تن ریل U۳۳ قرار است ۱۰۰ هزار تن ریل UIC۶۶ ساخته شود. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۲۸۴میلیارد تومان رسید که بیشتر سهم را نماد آسان پرداخت با ۲۳میلیارد تومان معامله سهام داشت. در فرابورس نیز ارزش معاملات با سهم ۱۷میلیاردی نماد ذوب‌آهن به ۱۴۶میلیارد تومان رسید.