گروه بورس - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز نیز همانند روز دوشنبه شاهد رشد شاخص کل بود.در بازار دیروز، معامله‌گران با توجه به رشد قیمتی سه نماد فولاد مبارکه، سرامیک‌ اردکان و گل گهر شاهد رشد ۲۴۰ واحدی نماگر بازار سهام معادل ۳۱/ ۰ درصد بودند تا در پایان معاملات شاخص‌کل از رقم ۷۸ هزار و ۸۰۸ واحدی عبور کند.در بازار دیروز در ابتدای ساعات معاملاتی، دو نماد کارت اعتباری کیش و خدمات انفورماتیک در پی طرح نام این دو شرکت در مناقصه تامین صندوق‌های فروشگاهی متوقف شدند تا شمار نمادهای متوقف تحت تاثیر صندوق‌های فروشگاهی به ۴ نماد برسد. در همین حال دیروز داده‌پردازی ایران در شفاف‌سازی که پس از آن توسط خدمات انفورماتیک و کارت اعتباری کیش نیز تکرار شد از فاز آزمایشی تولید صندوق‌های فروشگاهی به تعداد هزار دستگاه و پس از آن تصمیم‌گیری در مورد اینکه شرکت جزو تامین‌کنندگان خواهد بود یا خیر؟ خبر داد. به دنبال این شفاف‌سازی‌ها انتظار می‌رود دو نماد خدمات انفورماتیک و کارت اعتباری کیش امروز بازگشایی شوند.

در بازار دیروز در گروه شیمیایی و پتروشیمی پس‌لرزه‌های اعلام نرخ‌های جدید محصولات نفتی و محاسبه نرخ‌ها براساس ارز آزاد به چشم می‌خورد. چند روز پس از اعلام فرمول سوال‌برانگیز نرخ اتان، وزارت نفت قیمت محصولات پایه نفتی را ۳۰ درصد افزایش داد که شوک سنگینی برای تولید‌کنندگان قیر و روغن است. در همین حال افزایش ۱۶ درصدی نرخ نفتا نیز پتروشیمی‌ها این گروه را به شوک خواهد برد.این امر به‌ویژه در مورد پتروشیمی شازند و هلدینگ خلیج فارس بیش از شرکت‌های دیگر به چشم می‌خورد.در گروه حمل‌و‌نقلی دیروز ریل پرداز سیر با معامله ۱۰۱ میلیون سهم صدرنشین جدول حجم معاملات بود. این نماد که دیروز قرار بود، شاهد معامله بلوک مدیریتی باشد با عدم حضور خریدار دچار عرضه‌های سنگینی شد که در نهایت به افت قیمت سهم منجر شد.در گروه فلزی اعلام تولید ریل فولادی موجب شد ذوب‌آهن اصفهان با رشد قیمت و صف خرید مواجه شود.در گروه سیمانی دیروز شماری از نمادها با رشد قیمت و صف خرید مواجه شدند. دیروز دبیر انجمن سیمان با اعلام بهبود سودآوری و بازدهی سیمانی‌ها در ۴ ماه اخیر از افزایش تعداد کشورها برای صادرات سیمان و کلینکر خبر داد.

عبدالرضا شیخان در گفت‌وگو با بورس‌پرس، ضمن مطلوب خواندن وضعیت شرکت‌ها و بهبود صادرات سیمان و کلینکر اظهار کرد: هرچند افزایش قیمتی برای محصولات سیمانی رخ نداده اما قیمت‌ها بهبود پیدا کرده است. در گذشته قیمت‌ها براساس تحویل درب کارخانه محاسبه می‌شد، اما براساس ابلاغیه جدید برای کنترل و تعدیل قیمت‌ها با احتساب میانگین هزینه حمل‌و‌نقل در کشور، تحویل در مقصد انجام می‌شود و کف قیمت برای مشتری در نظر گرفته می‌شود. این مقام مسوول به اتفاقات مثبت اخیر در اجرای شیوه‌های جدید عرضه سیمان اشاره کرد و گفت: درحال حاضر مصرف‌کنندگان با رصد وضعیت و آگاهی از قیمت زمانی که به دست عامل برسد انتظار خرید محصول را با سود عادلانه داشته باشند.

شیخان افزود: اجرای این شیوه تاثیری در دریافت محصول توسط مصرف‌کننده نداشته ضمن اینکه با این روش نه‌تنها دلالی‌ها کنترل شده؛ بلکه حقوق عاملین اصلی نیز رعایت شده است. در گروه خودرویی دیروز، ایران خودرو آمار تولید و فروش یک ماهه مهر و ۷ ماه سال جاری را منتشر کرد که طی آن مشخص شد در برابر تولید ۳۲۸ هزار و ۶۷۰ دستگاه انواع خودرو، قادر به فروش ۳۳۱ هزار و ۷۴۲ دستگاه شده که گویای فروش بیشتر از حدود یک درصدی محصولات تولیدی است. در گروه قندی اعلام دریافت ۸۴ میلیارد تومان از مطالبات شرکت‌های قندی به بهبود معاملات این گروه منجر شد. این در حالی است که نرخ جهانی شکر مجددا ۲ درصد دیگر افزایش یافته است. در این گروه قند قزوین در آستانه بازگشایی نماد در نامه‌ای از احتمال افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی این شرکت خبر داد. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما پر تلاطم بود که در آن ارزش معاملات ( با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۳۰۳ میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۱۶ میلیارد تومان بالغ شد.