دنیای اقتصاد- هدیه لطفی: روز گذشته شاخص فرابورس ایران با افت ۷/ ۲واحدی (معادل ۳/ ۰درصد) مواجه و در پایان معاملات در رقم ۷/ ۸۲۶ واحدی متوقف شد.در ابتدای ساعات معاملاتی روز گذشته شاخص فرابورس تحت تاثیر نمادهای پتروشیمی از جمله پتروشیمی مارون و دماوند با ریزشی شدید به محدوده پایین‌تر از ۸۲۴واحدی سقوط کرد اما خبر ابلاغیه جدید شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی درخصوص افزایش قیمت انواع فرآورده‌های ویژه، نمادهای پالایشگاهی‌ فعال در بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار داد. در همین راستا نماد معاملاتی پالایش نفت تهران با تاثیر مثبت ۵/ ۱ واحدی مانع از افت بیشتر شاخص این بازار شد.نماد معاملاتی پالایش نفت تهران به‌طور رسمی از امروز در بازار دوم فرابورس متوقف و به تابلوی معاملات بورس تهران منتقل می‌شود.

جزئیات بازار روز دوشنبه

در جریان معاملات دیروز حدود ۲۹۱میلیون اوراق بهادار در ۳۰هزار و ۲۹۵نوبت معاملاتی دادوستد شد که ارزش کل ناشی از این معاملات بالغ بر ۱۱۶میلیارد تومان بود. حدود نیمی از این رقم یعنی معادل ۸/ ۵۷میلیارد تومان به ارزش معاملات بازارهای اول، دوم و پایه تعلق داشت. در میان نمادهای فعال در این ۳بازار نماد معاملاتی «شتران» با معامله ۲۶میلیون سهمی به ارزش حدود ۳/ ۹ میلیارد تومان، بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.همچنین نماد شرکت ریل پرداز سیر با نقل و انتقال ۴۲ میلیون سهم به ارزش نزدیک به ۳/ ۶ میلیارد تومان، بیشترین حجم معاملات را از آن خود کرد. در ادامه نیز نمادهای «شتران»، «حکمت» و «ثتران» به ترتیب با مبادله ۲/ ۲۶ میلیون، ۱۶ میلیون و ۱۱میلیون سهم در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. بیش از ۳۰ درصد از ارزش معاملات دیروز فرابورس نیز به مبادلات اسناد خزانه اسلامی تعلق داشت. در این بازار نماد «اخزا۴» با معامله ۱۰۶هزار ورقه به ارزش ۵/ ۱۰میلیارد تومان بالاترین حجم معاملات را شاهد بود. پس از آن به‌ترتیب نمادهای «اخزا ۷» و «اخزا ۵» معاملات پرحجمی را رقم زدند. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز مطابق روال روزهای اخیر شاهد تداوم روند ریزشی قیمت اوراق تسهیلات مسکن بودیم. در این بازار امتیاز تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ با حدود ۴ درصد ریزش، بیشترین افت قیمتی را تجربه کرد. در نهایت «تسه»‌ها در بازه قیمتی ۷۶ تا ۸۸ هزار تومان مورد داد‌و‌ستد قرار گرفت.

چه خبر از دیگر نمادها؟

افزون بر این روز گذشته سهام ۹صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در فرابورس دادوستد شد که در مجموع حجمی معادل ۸/ ۳میلیون سهم و ارزشی برابر با ۵/ ۴میلیارد تومان را به خود اختصاص دادند. در میان ETFها صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد‌آفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد به‌طوری که حجم معاملات این صندوق به ۲ میلیون ورقه بهادار رسید و ارزشی بالغ بر ۳میلیارد تومان را به خود اختصاص داد. صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله آرمان آتی نیز با معامله ۴/ ۱میلیون سهم به ارزش ۶۶میلیون تومان از دیگر ETFهای پرحجم در بازار دیروز بود.

رصد صنایع فعال

بررسی صنایع فعال در فرابورس نیز حاکی از آن است که گروه شیمیایی روزی مثبت را پشت سرگذاشت و به جز کاهش قیمت ۲ نماد پتروشیمی مارون، پتروشیمی زنجان، مابقی نمادهای این گروه با رشد قیمت به کار خود پایان دادند.در این میان دو نماد صنایع بهداشتی ساینا و توکارنگ فولاد سپاهان هرکدام بیشترین نوسان مثبت را در این گروه تجربه کردند. «شتوکا» با معامله ۴میلیون سهم به ارزش ۲۳میلیارد ریال به‌عنوان پرمعامله‌ترین نماد این گروه شناخته شد. گروه رایانه نیز از دیگر صنایع سبزپوش دیروز بود که در آن تنها نماد همکاران سیستم با افت ۸/ ۱ درصدی روبه‌رو‌ شد و مابقی ۳نماد معامله شده نوسان مثبت را تجربه کردند. افرانت و فن‌آوا با ثبت رشد قیمت حدود ۵درصدی، در صدر قرار گرفتند. همچنین در این گروه بیشترین حجم و ارزش معاملات نیز در اختیار نماد «مفاخر» با جابه‌جایی بیش از یک میلیون سهم به ارزش ۵میلیارد ریال تعلق داشت. در گروه انبوه‌سازی نیز تمامی نمادها با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند و این صنعت سبزپوش شد که نمادهای «کرمان»، «آ‌س‌پ»، «ثباغ» و «ثتران» بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند.همچنین در این گروه بیشترین حجم معاملات در اختیار سرمایه‌گذاری مسکن تهران با جابه‌جایی حدود ۱۱میلیون سهم به ارزش ۵/ ۱میلیارد تومان تعلق داشت.در گروه دارویی اما وضعیت کاملا متفاوت بود و به‌جز نمادهای پخش البرز و کی‌بی‌سی (آن هم با نوسان مثبت اندک در محدوده کمتر از یک درصد)، مابقی ۵نماد معامله شده با نوسان منفی روبه‌رو‌ شدند که در صدر آنها داروسازی کاسپین تامین قرار داشت.