دنیای اقتصاد- هاشم آردم: شاخص کل فرابورس ایران طی معاملات روز گذشته با ۹/ ۰ واحد رشد به عدد ۲/ ۸۲۳ واحد رسید و در حالی که در روز ماقبل با اندکی افت مواجه شده بود، دوباره به مسیر صعودی بازگشت. آیفکس روز گذشته با وجود آنکه در میانه‌های ساعات معاملاتی به عدد ۸۲۵ واحد نیز رسید، اما رفته‌‌رفته با نزدیک شدن به ساعات پایانی معاملات، با اندکی افت مواجه شد.طی معاملات روز گذشته در فرابورس ۲۳۵ میلیون و ۹۵ هزار ورقه بهادار به ارزش ۱۰۱ میلیارد تومان و در ۲۵ هزار و ۸۸۴ نوبت دست به دست شد. از این میزان ۴۵ میلیارد تومان به معاملات سهام و حق تقدم در بازارهای اول و دوم اختصاص یافت. پس از این بازار، بیشترین ارزش معاملات به بازار اوراق بدهی اختصاص یافت. در این بازار نیز ۴۰۶ هزار و ۴۷۶ ورقه بهادار به ارزش بیش از ۳۸ میلیارد تومان و در ۴۸۴ نوبت معامله شد.

نمادهای پربیننده

طی معاملات روز گذشته در فرابورس ایران، نمادهای «ذوب»، «دماوند» و «وهور» بیشترین توجه فعالان بازار را به خود اختصاص دادند. در خبرهای روز‌های گذشته آمده بود که قرارداد ریل ملی به زودی بین ذوب‌آهن اصفهان و راه آهن ایران امضا خواهد شد، اما این تنها خبری نیست که نماد «ذوب» را به نمادی پربیننده بدل می‌کند. ماه‌ها است که این نماد در لیست نمادهای مورد توجه بازار قرار دارد. این شرکت تلاش دارد به زودی سرمایه خود را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها افزایش دهد. اگرچه این نوع افزایش سرمایه منجر به بهبود سودآوری و عملیات شرکت نمی‌شود، اما با افزایش سرمایه قابل توجهی که در برنامه مدیران این شرکت وجود دارد، این احتمال هست که قیمت در این نماد به زیر قیمت اسمی افت کند. از آنجا که مرز قیمت اسمی همواره برای بازار سهام ایران به نوعی یک مرز روانی تلقی می‌شده است، بنابراین فعالان بازار انتظار دارند که قیمت در این نماد به حدی برسد که پس از افزایش سرمایه به زیر قیمت اسمی افت نکند.

اگرچه این توجیه برای مورد توجه قرار گرفتن سهام شرکت ذوب آهن اصفهان منطقی به نظر نمی‌رسد، اما بازار سهام ایران به‌طور سنتی عادت داشته است که به خبر افزایش سرمایه توجه نشان دهد. در روزهای گذشته نامه‌ای توسط سازمان بورس منتشر شد مبنی بر اینکه با بخشی از افزایش سرمایه شرکت سایپا دیزل موافقت شده است. این بخش از افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌هایی مجاز است که مشمول استهلاک نمی‌شوند. از آنجا که افزایش سرمایه ذوب آهن نیز از همین محل است، فعالان بازار دوباره به احتمال موافقت با افزایش سرمایه شرکت امیدوار شده‌اند. این در حالی است که طبق مصوبه دولت، از این به بعد قرار است افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی‌ها را مشمول مالیات کند. تنها شرکت‌هایی می‌توانند از معافیت مالی برخوردار باشند که تا قبل از پایان سال مالی ۹۴، اقدام به تجدید ارزیابی دارایی‌های خود کرده باشند. با انتشار موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه سایپا دیزل، این احتمال وجود دارد که با افزایش سرمایه ذوب آهن اصفهان نیز موافقت شود. نمادهای «دماوند» و «وهور» نیز در هفته‌های اخیر به‌طور مکرر در لیست نمادهای پربیننده قرار داشتند. از آنجا که این نمادها به تازگی وارد فرابورس شده‌اند و مدت زیادی از عرضه اولیه این نمادهای نگذشته است، بنابراین تعداد صاحبان سهام این شرکت‌ها هنوز بالاست و قرار گرفتنشان در لیست نمادهای پربیننده طبیعی به نظر می‌رسد. بر همین اساس نمادهای «اپرداز»، «تلیسه» و «گوهران» نیز جزو نمادهای پربیننده بازار در روز گذشته بودند.

نمادهای اثرگذار

طی معاملات روز گذشته، نمادهای «شاوان»، «هرمز» و «ذوب» بیشترین تاثیر مثبت را برای آیفکس به ارمغان آوردند و هریک به ترتیب این نماگر را ۸۴/ ۰، ۵۴/ ۰ و ۴۶/ ۰ واحد ارتقا دادند. در طرف دیگر نمادهای «شراز» و «دماوند» بیشترین تاثیر منفی را به آیفکس تحمیل کردند. بیشترین ارزش معاملات در بازار اول و دوم به نمادهای «شاوان»، «حریل» و «چکاپا» اختصاص یافت. همان‌طور که پیشتر اشاره شد، «شاوان» در روز گذشته نه تنها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد، بلکه بیشترین تاثیر مثبت را برای شاخص فرابورس به ارمغان آورد. این پالایشگاه که نسبت به سایر پالایشگاه‌های بورسی و فرابورسی مقیاس کوچک‌تری (از لحاظ سرمایه ثبت شده) دارد، روز گذشته با صف خرید به کار خود پایان داد. پالایشگاه لاوان در آخرین پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۵، زیان خود را به سود تبدیل کرده بود. از آنجا که سرمایه و تعداد سهام این شرکت نسبتا کم است، همواره نوسان سودآوری به ازای هر سهم شرکت قابل توجه بوده و بنابراین نوسان قیمت سهام این شرکت نیز قابل‌توجه بوده است.

بنابر‌این در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه دیروز ۱۷۷ میلیون سهم به ارزش ۴۵۴ میلیارد ریال دادوستد شد که نماد پالایش نفت لاوان با معامله ۴/ ۳ میلیون سهم به ارزش ۴۴ میلیارد ریال، بالاترین ارزش معاملاتی و نماد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید با نقل و انتقال نزدیک به ۳۴ میلیون سهم به ارزش حدود ۴۰ میلیارد ریال بیشترین حجم معاملاتی را در اختیار گرفتند. در فرابورس ایران همچنین نمادهای «سمایه»، «کپرور»، «وگستر» و «شاوان» در حالی بیشترین رشد قیمتی تا سطح حداکثر ۹/ ۴ درصد را تجربه کردند که نمادهای «قشیر»، «قچار»، «شراز» و «شلیا» با بالاترین افت قیمتی تا سقف حداکثر ۷/ ۴ درصد روبه‌رو شدند. در پایان بازار نماد معاملاتی شرکت قاسم ایران (قاسم۱)، جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز چهارشنبه ۲۸ مهرماه بسته شد. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز روز گذشته بیش از ۴۰۶ هزار ورقه به ارزش ۹/ ۳۸۳ میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله ۵ با بالاترین حجم و ارزش معاملاتی در این بازار روبه‌رو شد.