دنیای اقتصاد - فاطمه اسماعیلی: به موازات رشد قیمت‌ها در بورس تهران، شاخص فرابورس نیز رشدی ۳/ ۰ درصدی را تجربه کرد. بر این اساس آیفکس که در ساعات ابتدایی بازار تا سطح ۷/ ۸۲۰ واحدی رشد کرده بود، در ادامه با افت همراه شد و در نهایت با رشد ۷/ ۲ واحدی در عدد ۲/ ۸۱۸ واحد قرار گرفت. به این ترتیب بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون بیش از ۵/ ۱درصد تخمین زده شد.روز گذشته نماد معاملاتی پتروشیمی مارون اثرگذارترین نماد بر آیفکس بود و رشد حدود ۳ واحدی این نماگر را فراهم کرد. از نکات قابل‌توجه معاملات دیروز «مارون»، حجم بسیار پایین معاملات سهام این شرکت (بزرگ‌ترین‌ شرکت از منظر ارزش بازار) بود. بر این اساس پتروشیمی مارون معاملات روز گذشته خود را با داد و ستد حدود ۱۴ هزار سهم به پایان رساند. معاملاتی که در نهایت به رشد حدود ۶/ ۱درصدی قیمت این سهم منتهی شد تا این نماد با ارزش معاملات ۴۱ میلیون تومانی خود در صدر نمادها با بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس قرار گیرد.

در نقطه مقابل این نماد فرابورسی، نماد معاملاتی پالایش نفت تهران قرار داشت. «شتران» که معاملات روز اول هفته خود را به واسطه افزایش بهای نفت در محدوده مثبت پشت سر گذاشته بود، دیروز با افت بیش از ۶/ ۲درصدی همراه شد و از رشد بیشتر آیفکس ممانعت کرد. نماد معاملاتی شرکت آتیه داده‌پرداز نیز روز گذشته پس از توقف ۷ روزه بازگشایی شد و مورد توجه معامله‌گران قرار گرفت. «اپرداز» که ۱۲ مرداد سال جاری با کشف قیمت ۳۶۵ تومانی هر سهم وارد بازار دوم معاملات فرابورس شد تا قبل از توقف نماد در ۷ مهر (به دلیل تعدیل با اهمیت در پیش‌بینی سود سال مالی) با بازدهی ۱۹۳ درصدی قیمت سهام، بیشترین بازدهی در میان شرکت‌های تازه وارد را به خود اختصاص داده است. دیروز نیز این نماد فرابورسی عنوان پربیننده‌ترین نماد را به خود اختصاص داد.

نگاهی به معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس یک میلیون و ۲۲۰ هزار ورقه به ارزش ۱۲۰ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال در ۶۲۹ نوبت معاملاتی مورد دادوستد قرار گرفت. «لوتوس۹۹» با دادوستد ۴۸۰ هزار واحدی خود به ارزش ۴۸۰ میلیارد ریال بالاترین حجم و ارزش معاملات در این بازار را به خود اختصاص داد. پذیره‌نویسی اوراق اجاره شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان که از روز شنبه آغاز شده بود، در معاملات روز گذشته خاتمه یافت. تعداد این اوراق ۴۸۰ هزار ورقه به ارزش ۴۸۰ میلیارد ریال است که نرخ سود آن ۱۶ درصد تعیین شده است. در عین حال روز گذشته شاهد معامله ۲۰۸ هزار و ۶۵۴ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۳۰۶ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۹ میلیارد تومان بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۸۴۶ تا ۹۸۰ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. نمادهای «اخزا۵» و «اخزا۶» تنها نمادهای مثبت دیروز در این گروه بود که به ترتیب با رشد قیمت ۰۹/ ۰ و ۰۸/ ۰ درصدی معاملات خود را به پایان رساندند.

ثبات نسبی قیمت اوراق تسهیلات مسکن

معاملات روز گذشته در بازار تسهیلات مسکن نیز روند کم‌نوسان روز‌های اخیر خود را ادامه داد. بر این اساس فرابورس یکشنبه شاهد معامله ۵۰ هزار و ۷۰۸ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش بیش از ۴۴ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی بود تا «تسه»ها در این روز در بازه ۸۵۶ تا ۸۷۲ هزار ریال دست به دست شوند. دیروز امتیاز تسهیلات مسکن آذر ماه ۹۳ در حالی با افت ۸/ ۱ درصدی همراه شد که بیشترین افزایش قیمت این بازار در نماد «تسه ۹۳۰۷» به میزان ۶/ ۱ درصد رخ داد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق برای چهارمین روز متوالی ۵/ ۲۴ درصد باقی ماند. در روزهای اخیر با توجه به پایان یافتن فصل رونق معاملات مسکن و کاهش تقاضا از اوراق تسهیلات مسکن شاهد تشدید روند نزولی این اوراق بودیم، اما رشد ۶۷ درصدی تسهیلات خرید مسکن در ۶ ماه، چشم‌انداز مثبتی در مسیر خروج تدریجی بخش مسکن از رکود ارائه داد. عاملی که می‌تواند با رشد تقاضای این اوراق، رشد قیمت «تسه‌ها» را به دنبال داشته باشد. با این وجود انتظار می‌رود بازار اوراق تسهیلات مسکن شاهد افت قیمت «تسه»ها با شیب ملایمی باشد.

دلایل توقف 5 نماد فرابورسی

روز گذشته اداره نظارت بر ناشران فرابورسی آمار آخرین نمادهای متوقف و دلایل توقف این نمادها را اعلام کرد. بر اساس این گزارش تا هشتم مهر ماه سال جاری ۵ نماد در این بازار متوقف هستند که در این میان سه نماد متعلق به بانک‌ها، یک نماد متعلق به یک شرکت سیمانی و یک نماد متعلق به گروه اطلاعات و ارتباطات است.شرکت آتیه داده‌پرداز با نماد «اپرداز» در تاریخ ۷ مهر ماه سال جاری به دلیل تغییر با اهمیت در سود هر سهم سال مالی ۹۵ متوقف شد که روز گذشته پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵ درصد، آماده انجام معامله شد.دومین نماد متوقف بازار فرابورس در این بازه زمانی متعلق به یک سیمانی است. نماد معاملاتی شرکت سیمان لارسبزوار در تاریخ ۷ شهریور ماه در حالی متوقف شد که دلیل این توقف تغییر با اهمیت سود هر سهم سال مالی ۹۵ اعلام شده بود. گفته شده این شرکت برای بازگشایی باید دو اطلاعیه درباره اصلاح اطلاعات پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۵ و اولین پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۶ را به اداره نظارت بر ناشران فرابورسی ارسال کند.نماد معاملاتی بانک گردشگری، سومین نماد متوقف فرابورسی تا هشتم مهرماه است. این بانک در تاریخ ۲۵ مرداد ماه سال جاری به دلیل تعدیل سود هر سهم بنا به اعلام شرکت، متوقف شد و تا امروز نیز غیرفعال است.بنا به گزارش اداره نظارت بر ناشران فرابورسی این بانک باید اطلاعات پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۵ را با ذکر دلایل تعدیل اطلاعات و صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده منتهی به تاریخ ۳۱ خرداد ۹۵ برای بازگشایی نماد ارائه کند.دومین بانک متوقف فرابورس بانک دی است. این بانک از تاریخ ۲۹ تیر ماه سال جاری به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه و مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده متوقف شده است.اعلام اطلاعات و صورت‌های مالی سه ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۹۵ «دی» به بازار از شرط‌های بازگشایی این نماد اعلام شده است.

اما سومین بانک متوقف فرابورسی بانک ایران زمین است. این بانک با نماد «وزمین» از تاریخ ۲۸ ادیبهشت ماه سال گذشته به دلیل تغییر با اهمیت اطلاعات واقعی (حسابرسی نشده) سال مالی ۹۳ نسبت به آخرین پیش‌بینی سال مذکور و رفع مبانی عدم اظهار نظر حسابرس نسبت به‌صورت‌های مالی سال ۹۳ متوقف است.در حالی بیش از یک سال از توقف این نماد بانکی می‌گذرد که شرکت برای بازگشایی نماد باید ۵ اطلاعیه را در کدال منتشر کند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.به این ترتیب بانک ایران زمین باید پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۵ حسابرسی شده (بر اساس آخرین عملکرد واقعی)، اطلاعات و صورت‌های مالی ۶ ماهه حسابرسی شده منتهی به تاریخ ۳۱/ ۰۶/ ۹۴، اطلاعات و صورت‌های مالی سالانه حسابرسی نشده منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۹۴، اطلاعات و صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۹۴ و اطلاعات و صورت‌های مالی سه ماهه حسابرسی‌نشده به تاریخ ۳۱/ ۰۳/ ۹۵ را منتشر کند.

در فرابورس یکشنبه چه گذشت؟

در مجموع فرابورس روز گذشته شاهد معامله حدود ۱۶۷ میلیون سهم به ارزش ۱۸۰ میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان در ۲۷ هزار نوبت معاملاتی بود. عنوان بیشترین افزایش قیمت در این روز نیز به ترتیب به نام نمادهای معاملاتی شرکت مواد ویژه لیا، شیر پاستوریزه پگاه گلستان، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال ثبت شد و در مقابل شرکت‌های تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا، شرکت آهن و فولاد ارفع، پالایش نفت لاوان و مدیریت انرژی امید تابان هور روز گذشته با بیشترین کاهش قیمت همراه شدند. همچنین دیروز سهامداران برای خرید اوراق مرابحه مگاموتور، اوراق مشارکت مجد و اوراق مشارکت شهرداری مشهد «مشهد۹۶۱۲» بیشترین تقاضاها را به ثبت رساندند. در مقابل خروج گروهی از سهامداران از اوراق مشارکت شهرداری مشهد «مشهد۹۷۱»، اوراق اجاره قائد بصیر، اوراق اجاره پتروریگ و صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر سبب شد تا سنگین‌ترین صف‌های فروش در نماد این سهام شکل گیرد.بیشترین ارزش معاملات این روز نیز به نماد معاملاتی ریل پردازگستر اختصاص یافت. معامله‌گران روز گذشته بیش از ۲۲ میلیون سهم از سهام «حریل» را به ارزش ۳۰ میلیارد ریال مورد دادوستد قرار دادند. دیروز ارزش معاملات خرد فرابورس ایران ۳۷ میلیارد تومان بود که سهم حدود ۲۰ درصدی از ارزش کل معاملات این بازار را به خود اختصاص می‌داد. در این میان نماد معاملاتی تولید برق ماهتاب کهنوج بیشترین ارزش معاملات را تجربه کرد. ارزش معاملات «بکهنوج» در روز گذشته حدود ۴۳ میلیارد ریال بود.

رفت و برگشت‌های دیروز فرابورس

دیروز فرابورس ایران شاهد گشایش نماد معاملاتی شرکت آتیه داده‌پرداز پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی بود. همچنین روز گذشته نمادهای معاملاتی اوراق مشارکت شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا به منظور پرداخت سود علی الحساب سه ماهه اوراق در تاریخ ۲۳/ ۰۷/ ۱۳۹۵، اوراق مرابحه شرکت واسط مالی فروردین دوم در نماد «صمگا۱» به منظور پرداخت بهای اقساط سه ماهه اوراق، اوراق اجاره شرکت واسط مالی تیر دوم (با مسوولیت محدود) در نماد «صخابر۱» به منظور پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق و اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی اردیبهشت یکم (با مسوولیت محدود) در نماد «صایتل۱» به منظور پرداخت اجاره بهای ماهانه اوراق در پایان معاملات دیروز متوقف شدند.

رشد 3 واحدی آیفکس