دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته در شروع هفته با فضای آرامی مواجه بود.بازار دیروز با توجه به تعطیلی انتهای هفته به دلیل تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد حجم کم معاملات بود. به‌صورت سنتی دهه اول ماه محرم بازار با فضای رکودی همراه می‌شود. در همین راستا عدم حضور چشمگیر معامله‌گران در روزهای آینده انتظارات از بازار این هفته را کاهش می‌دهد. در این شرایط دیروز بازار با رشد ۳۴واحدی شاخص کل مواجه شد. امری که ناشی از رشد بهای نفت در بازار جهانی و تاثیرات مثبت آن بر گروه پالایشگاهی و پتروشیمی بود. دیروز نمادهای پالایشگاه اصفهان، بندرعباس و تبریز با تقاضای مناسب و رشد قیمت همراه شدند.به طوری که«شبریز» بارها صف خرید را تجربه کرد. در کنار این نمادها پتروشیمی جم و ملی مس نیز نقش مثبتی در رشد اندک شاخص کل داشتند.

در بازار جهانی شامگاه جمعه بهای هر بشکه نفت برنت باوجود صعود ارزش دلار به هر بشکه ۹/ ۵۱ دلار رسید که رشد قابل ملاحظه‌ای را نسبت به دو هفته پیش نشان می‌دهد. در بازار دیروز در تحولات کلان اقتصادی رسانه‌های خبری از اعلام تسهیلات جدید آمریکا برای معاملات دلاری کشورمان خبر دادند. بر این اساس خزانه‌داری آمریکا با انتشار یک دستورالعمل جدید اعلام کرد:‌ معاملات با ایران بر پایه‌ دلار که پیش از این ممنوع بود تا زمانی‌که وارد نظام مالی آمریکا نشود، آزاد خواهد بود. طبق این دستورالعمل جدید، شرکت‌ها و موسسات خارجی آزادی بیشتری برای تجارت با ایران به دست خواهند آورد. این امر یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کشورمان پس از برجام بود.در بازار دیروز در صدر بازار با نبود یک گروه صدر نشین، تک‌نمادها باز هم حضور مناسبی داشتند. گروه خودرویی که هفته گذشته صدر‌نشین بازار بود، دیروز شرایط ضعیفی را تجربه کرد.

در گروه بانکی در حالی که همچنان بازار در انتظار خبرهایی در مورد صورت‌های مالی بانک‌ها در ۶ ماه نخست امسال و همچنین تعیین تکلیف بازگشایی سه نماد بانک صادرات، ملت و تجارت بودند، اعلام شد که بانک سینا می‌تواند بدون اخذ ذخیره‌ای خاص مجمع تشکیل دهد.روز گذشته بانک مرکزی مجوز برگزاری مجمع سالانه بانک سینا را بدون موردی خاص صادر کرد تا سهامداران آن بعد از مجمع سالانه ۳۰ مرداد و تقسیم سود بدون مجوز، با خیالی آسوده مجمع را تشکیل دهند.مجمع «وسینا» ساعت ۱۶:۳۰ یکشنبه ۱۸ مهر در دفتر مرکزی این بانک واقع در خیابان مطهری برگزار خواهد شد.در گروه خودرویی دیروز اکثر نمادها رو به افت گذاشتند عرضه‌های سنگین در هفته گذشته موجب ورود این گروه به فاز استراحت شد.

در این گروه نصیر ماشین تعدیل مثبت اعلام کرد. «خنصیر» ۷/ ۸ میلیارد تومانی که از ۵ مهر با توقف نماد مواجه است، سود ۴۰۳ ریالی هر سهم را با ۲۲ درصد افزایش به ۴۹۱ ریال رساند. این شرکت در نیمه اول سال ۴۷ درصد معادل ۲۳۲ ریال را پوشش داده است.در گروه پتروشیمی زمان مجمع سالانه هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس که بزرگ‌ترین شرکت بورس به‌شمار می‌رود، مشخص شد.زمان مجمع سالانه این شرکت مربوط به سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد۹۵ را ساعت ۹ صبح چهار شنبه ۲۸ مهر در پژوهشگاه صنعت نفت (بلوار دهکده المپیک ضلع غربی استادیوم آزادی) تعیین کرد.

در گروه تجهیزات نیز همچنین در پی لغو مجمع فوق‌العاده ۸ مهر حفاری شمال، این شرکت مجمع فوق العاده پنچ شنبه گذشته ( ۱۵ مهر) را برگزار کرد اما به تنفس کشیده شد. به این ترتیب اولین افزایش سرمایه «حفاری» ساعت ۹ صبح روز پنج‌‌شنبه ۲۹ مهر در دفتر مرکزی شرکت برگزار خواهد شد. به این ترتیب از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سود انباشته، بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان به سرمایه اسمی «حفاری» اضافه و این شرکت مشمول اصل ۴۴ به سرمایه ۴۹۵ میلیارد تومانی می‌رسد.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت اما کم حجم و کم نوسان بود که در آن شاخص کل با رشد ۰۴/ ۰ درصدی به ۷۷هزار و ۲۱۷واحد رسید. ارزش معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در بورس به ۱۶۱میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۵میلیارد تومان بالغ شد.