دنیای اقتصاد- هدیه لطفی: روز گذشته سه شرکت قندی اطلاعات خود را روی سایت کدال منتشر کردند. قند نیشابور سود اعلام شده خود در نخستین گزارش سال ۹۶ را افزایش داد. دو شرکت قند نقش‌جهان و قند ثابت خراسان نیز اقدام به شفاف‌سازی کردند.همچنین ثبت افزایش سرمایه «همکاران سیستم» و تعدیل منفی «چکاپا» از دیگر خبرهای منتشر شده روی سامانه کدال بود.

تعدیل مثبت سنگین «قنیشا» : قند نیشابور در گزارش اصلاحیه ارسالی روی سایت کدال، درآمد هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۹۶ با ۸۴درصد تعدیل مثبت پیش‌بینی کرد.بر این اساس «قنیشا» در حالی که حدود ۲ماه پیش اولین گزارش سال مالی ۹۶را با سود ۱۹ریالی به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده بود، در گزارش جدید این سود را به ۳۵ریال افزایش داد. سرمایه این شرکت ۲۰۰میلیارد ریال است. پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به شهریور ۹۵ نیز مبلغ ۲۵ریال اعلام شد که در مقایسه با گزارش قبل، تغییری نداشته است.

ثبت افزایش سرمایه «سیستم»: بر‌اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده و همچنین صورتجلسه هیات‌مدیره شرکت، افزایش سرمایه ۲۵درصدی«سیستم» از مبلغ ۶۰۰میلیارد ریال به‌مبلغ ۷۵۰میلیارد ریال از محل سود انباشته در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.حال با توجه به ثبت افزایش سرمایه ۱۵۰ میلیارد ریالی مزبور، به‌زودی نماد «سیستم» از فرابورس به بورس منتقل خواهد شد.همکاران سیستم آخرین صورت وضعیت مالی خود را بر اساس عملکرد ۳ماهه منتشر کرده است که بر‌اساس آن پیش‌بینی سود هر سهم شرکت برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ۹۵ با سرمایه ۷۵۰میلیارد ریالی، به‌طور خالص مبلغ ۵۴۸ریال درنظر گرفته شده است. «سیستم» در دوره ۳ماهه نخست سال موفق به پوشش ۱۸درصدی از این رقم شده است.

تعدیل منفی «چکاپا»: دیروز همچنین گروه صنایع کاغذ پارس گزارش عملکرد ۹ماهه خود را با تعدیل منفی منتشر کرد. بر این اساس «چکاپا» سود هر سهم خود برای سال مالی منتهی به پایان آبان ماه ۹۵ را با کاهش ۴ریالی معادل یک درصد به‌طور خالص مبلغ ۳۷۲ریال اعلام کرد (گزارش حسابرسی شده). شرکت در دوره ۹ماهه نخست سال مالی موفق به پوشش ۲۳۴ریالی معادل ۶۳درصدی از سود سالانه شده است.فروش سالانه شرکت مبلغ یک هزار و ۴۲۵میلیارد و ۶۹۹میلیون ریال پیش‌بینی شده که در دوره ۹ماهه مزبور با فروش بیش از یک هزار و ۴۱میلیارد ریالی، ۷۳درصد از فروش سالانه را پوشش داده است. این رقم شامل فروش ۴۸هزار و ۹۰۱تن از انواع تولیدات شرکت از قبیل کاغذ رول سفید، خمیر ویرجین و رول فلوتینگ است که در مقایسه با تولیدات ۹ماهه شرکت نه‌تنها با پوشش ۱۰۰درصدی تولید مواجه شده، بلکه ۳۸۸تن نیز از موجودی انبار خود را به فروش رسانده است.

شفاف‌سازی دو شرکت قندی: دو شرکت قند نقش جهان و قند ثابت خراسان درباره پیش‌بینی سود سال مالی به ارائه شفاف‌سازی پرداختند. این دو شرکت بعد از رشد هفته‌های اخیر قیمت سهام به درخواست سازمان بورس اقدام به شفاف‌سازی کردند. بنا به اظهارات مدیرعامل این دو شرکت هیچ دلیل خاصی برای رشدهای قیمتی اخیر وجود نداشته است. مدیران عامل این دو شرکت تاکید کردند که چنانچه اتفاق خاص و تاثیر‌گذاری رخ دهد در اسرع وقت اطلاع‌رسانی خواهد شد.در این راستا سیامک سلطانی، مدیرعامل قند نقش‌جهان با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس اعلام کرد: با توجه به نرخ اعلامی از سوی انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر و نرخ‌های پیش‌بینی شده از سوی این شرکت و همچنین با توجه به پیش‌بینی کاهش قیمت فروش شکر در ۶ماهه دوم سال نسبت به قیمت مصوب، تغییرات بااهمیت تاثیرگذاری در پیش‌بینی وجود نخواهد داشت.وی درخصوص افزایش سرمایه «قنقش» نیز اظهار کرد: با توجه به تغییرات جدید در قوانین مالیاتی و محدودیت‌های ایجاد شده در این زمینه، افرایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی زمین‌های شرکت، در حال پیگیری و اقدام است.

«قنقش» با سرمایه ۱۳۹میلیارد ریالی، نخستین گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۶را به‌طور خالص با سود ۱۶۲ریالی منتشر کرد، با این حال در گزارش عملکرد ۳ماهه سود خود را با ۱۸ ریال کاهش، ۱۴۴ ریال اعلام کرد.این شرکت در دوره ۳ماهه مزبور با ۸۷ریال زیان مواجه شد.این در حالی است که هر سهم «قنقش» در ۱۷ روز کاری اخیر با رشد ۴۰درصدی مواجه شد و از محدوده قیمتی ۵۷۸ تومان به ۸۱۰ تومان رسید. همچنین غلامرضا کاظمی، مدیرعامل قند ثابت خراسان اعلام کرده که شرکت در حال حاضر هیچ‌گونه برنامه‌ای جهت فروش دارایی‌ها و اموال خود ندارد و در صورت هرگونه تصمیمات آتی، قطعا این موضوع در تعدیلات پیش‌بینی سود هر سهم شرکت لحاظ خواهد شد. وی خاطرنشان کرد: در حال‌حاضر نخستین پیش‌بینی درآمد هر سهم مربوط به سال مالی منتهی به پایان تیرماه ۹۶ مورد تایید شرکت بوده و کماکان تغییری برای آن متصور نخواهیم بود. «قثابت» در اولین گزارش پیش‌بینی عملکرد خود، به ازای هر سهم زیان ۱۳۳ریالی را برآورد کرده است. این نماد در ۱۴ روز کاری گذشته از محدوده قیمتی یک هزار و ۱۱۰ریال به یک هزار و ۱۷۴ریال رسیده است.