بازی متفاوت بازیگران بورس

دنیای اقتصاد- مهرنوش سلوکی: بورس تهران هفته گذشته را با افت ۲/ ۰ درصدی شاخص کل به پایان رساند. بعد از گذشت موج مثبت ناشی از ورود نقدینگی مربوط به خرید‌های اعتباری از اول مهر ماه، هفته‌ای که گذشت با رفتاری متفاوت نسبت به شهریور ماه همراه بود. با وجود اینکه حجم و ارزش معاملات در این هفته با کاهش نسبی نسبت به هفته اول مهرماه مواجه شد اما کماکان آمارها حاکی از رشد چشمگیر این دو مولفه نسبت به شهریور ماه است. بررسی فعالیت دو دسته بازیگران بازار سهام طی این مدت (هفته گذشته) حاکی از تغییر مالکیت ۲۴میلیارد تومانی از سمت سهامداران حقوقی به حقیقی است. با رشد مجدد ارزش اعتبارات در شبکه‌های کارگزاری بار دیگر متوسط ارزش معاملات خرد فراتر از ۲۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت که این موضوع گواه حضور بیشتر بازیگران حقیقی است. این جریان در حالی طی هفته اخیر رخ که در هفته‌های گذشته حقوقی‌ها حمایت‌کننده‌های اصلی بازار بودند.

تحرک جدی حقیقی‌های خودرویی

بازار سهام که در دو روز ابتدایی هفته شاهد فعالیت بیشتر بازیگران بزرگ بازار بود، در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با مشارکت بیشتر بازیگران حقیقی همراه شد. مهم‌ترین‌ موضوعی که در مورد فعالیت حقیقی‌ها در بازار به چشم می‌خورد، مربوط به حضور این معامله‌گران در گروه خودرویی بود. عمده رونق حجم و ارزش معاملات کل بازار در هفته گذشته در گروه خودرویی رخ داد به‌طوری که در بر‌خی روزها بیش از نیمی از ارزش معاملات کل بازار در اختیار این گروه بود. با توجه به این موضوع که همواره این صنعت برای معامله‌گران حقیقی جذابیت بیشتری دارد، طبیعی است که در کل هفته مشارکت بالای این گروه از بازار جلوه بیشتری داشته باشد. در این خصوص، چشم‌انداز بازار در هفته‌های آینده نیز می‌تواند تحت تاثیر عوامل داخلی و خارجی زیادی باشد. افزایش قیمت نفت و گذشتن از مرز ۵۰ دلار به دلیل کاهش موجودی نفت تجاری آمریکا در پنج هفته متوالی، احتمال تغییر در نرخ کالاهای پایه و شروع انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها از مواردی است که می‌تواند طی این مدت در روند بازار اثرگذار باشد.

رفتار متفاوت بازیگران در شرکت‌ها

در هفته گذشته رتبه‌های نخست جدول بیشترین سهام معامله شده مربوط به نماد‌های خودرویی بود. به این ترتیب نمادهای معاملاتی شرکت‌های سایپا، زامیاد و ایران خودرو رتبه‌های نخست این جدول را به خود اختصاص دادند. بانک پاسارگاد در آخرین روز هفته با ارزش ۶میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان، پرمعامله‌ترین سهم گروه بانکی شد و در میان پرمعامله ترین‌های هفته نیز جای گرفت. بررسی تغییر مالکیت «وپاسار» طی این بازه زمانی از حمایت همه جانبه بازیگران حقوقی حکایت دارد به‌طوری‌که از روز شنبه تا چهارشنبه مالکیت حدود ۲۵میلیون سهم از سمت حقیقی به حقوقی تغییر کرد.بیشترین تغییر مالکیت روزانه در این نماد مربوط به روزهای یکشنبه و دوشنبه بود که مجموعا بیش از ۱۵ میلیون جابه جایی سهم صورت گرفت. سه شرکت توسعه و مدیریت صبا، دانش گستران آتی ساز پویا و نیک اندیشان سروش فجر مجموعا طی کل هفته حدود ۱۳۵ میلیون سهم از بانک پاسارگاد خریداری کردند. حمایتی که قبل‌تر نیز در بانک‌هایی نظیر تجارت و صادرات در این مرز قیمتی (۱۰۰تومان) صورت گرفته بود.

فولاد خراسان نیز از سهم‌هایی بود که در هفته گذشته با مشارکت بالای حقوقی‌ها همراه شد و تغییر مالکیتی به حجم ۲۴۴هزار سهم (حقیقی به حقوقی) به ثبت رساند. بررسی روند معاملات « فخاس» طی این مدت نشان می‌دهد که در روز دوشنبه ۱۰۰درصد حجم خرید و فروش در اختیار بازیگران خرد بازار بوده و حقوقی‌ها هیچ مشارکتی نداشته‌اند. با این وجود در بحث سهامداران فعال شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات در سه روز معاملاتی بیش از ۲۴۳ هزار سهم از این شرکت را خریداری کرده‌اند.

معدنی و صنعتی گل گهر در سابقه معاملاتی هفته گذشته تنها یک روز مثبت داشته است. این شرکت در زمینه تغییر مالکیت نیز تنها در دو روز ابتدایی هفته از حمایت بازیگران حقیقی برخوردار بود و در دیگر روزها با پشتیبانی بازیگران بزرگ فعالیت داشت. آمارها نشان می‌دهد «کگل» طی این مدت تغییر مالکیت بیش از ۳ میلیون سهم از سوی بازیگران حقیقی به حقوقی داشته که عمده آن در روز چهارشنبه به ثبت رسیده است. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر نیز به‌عنوان یکی از سهامداران عمده این شرکت طی هفته اخیر حمایت قابل توجهی از این سهم داشته و حدود ۲میلیون سهم از این شرکت خریداری کرده است.

لبنیات پاک از سهم‌هایی است که در چند روز اخیر مورد توجه سهامداران بوده و عمدتا با صف خرید سهامداران مواجه بوده است. این سهم که از ابتدای هفته تا انتهای آن رشد ۱۹ درصدی را تجربه کرد طی این بازه زمانی با حمایت قابل توجه سهامداران حقوقی همراه بوده است. «غپاک» تنها در اولین روز هفته حدود ۲ میلیون جابه جایی سهم از سمت حقوقی به حقیقی داشته است، اما در برآیند کل هفته این سهم جابه جایی به حجم ۲ میلیون سهم از سمت حقیقی به حقوقی به ثبت رسیده است. در این سهم نیز صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان شهر طی دو روز معاملاتی بیش از ۷ میلیون از سهام این شرکت را خریداری کرده است. همچنین در روزهای دیگر یک شخص حقیقی که حدود ۲/ ۱ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد بیش از ۲ میلیون سهم از لبنیات پاک را به فروش رسانده است.

شرکت پارس خودرو در سابقه معاملاتی هفتگی با دو روز منفی و سه روز مثبت همراه بوده است. این شرکت طی دو روز هفته (شنبه و سه‌شنبه) با حمایت بازیگران حقوقی همراه بوده و حدود ۵ میلیون جابه جایی سهم) به نفع این معامله‌گران داشته است. این شرکت طی کل هفته تغییر مالکیت حدود یک و نیم میلیون سهم از سمت بازیگران حقیقی به حقوقی ثبت کرده است. بیشترین تغییر مالکیت «خپارس» در روز سه‌شنبه با حمایت حقوقی‌ها صورت گرفته است که طی آن ۸۸ درصد از سهامداران حقیقی در سمت فروش حضور داشته‌اند. در همین زمینه شرکت بیمه ملت در دو روز پایانی هفته در حدود ۳میلیون و ۳۰۰ سهم از سهام این شرکت را به فروش رسانده است. «وساپا» نیز در بررسی هفتگی با ۲ روز منفی مواجه بوده است. این شرکت در بررسی تغییر مالکیت هفتگی طی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه حمایت حقوقی‌ها را به خود دیده است، اما در مجموع کل هفته با جابه‌جایی حدود ۹ میلیون سهم از سمت حقوقی به حقیقی، به نفع سهامداران خرد به کار خود پایان داده است. قابل توجه‌ترین روز معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری سایپا، دوشنبه با تغییر مالکیت بیش از ۱۰ میلیون سهم به نفع بازیگران خرد بازار بوده است. در این روز حقیقی‌ها با خرید بیش از ۴۰ میلیون سهم از این شرکت مشارکت ۸۴ درصدی را در سمت خرید داشته‌اند. این در حالی است که بازیگران حقوقی تنها ۷میلیون و ۶۰۰ سهم از این شرکت را خریداری کرده‌اند، اما با توجه به ثبت افزایش سرمایه ۷۵درصدی این شرکت طی روزهای گذشته، سرمایه سه سهامدار عمده این شرکت نیز در روز چهارشنبه تغییر کرد. بر اساس آن سهم شرکت سایپا به‌عنوان سهامدار اصلی از ۴میلیارد تومان به ۷ میلیارد تومان رسید.

سهامداران فعال هفته اخیر

بررسی سهامداران فعال نیز طی این مدت قابل توجه است. صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه آرمان طی این مدت حمایت‌های خوبی از برخی از سهم‌ها داشته است. به این ترتیب این صندوق در شرکت‌های معدنی و صنعتی گل‌گهر، باما، پالایش نفت بندرعباس، توسعه معادن روی ایران و تایدواتر خاورمیانه مشارکت بالایی داشته و در مجموع حدود ۳۷میلیون و ۹۸۷ هزار سهم را خریداری کرده است. از دیگر شرکت‌های فعال طی این بازه زمانی سرمایه‌گذاری مدیران اقتصاد بوده است. پتروشیمی جم، پتروشیمی شیراز، سرمایه‌گذاری شاهد و صنعتی بهشهر از شرکت‌هایی بوده که سرمایه‌گذاری مدیران اقتصاد از سهام آنها خریداری کرده است. این شرکت در مجموع کل هفته حدود ۲۰۶ هزار سهم خریداری کرده است. شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز دیگر سهامدار فعال این هفته بوده است. بر همین اساس این شرکت از فیبر ایران و ایران مرینوس حمایت و حدود ۷۰۰ هزار سهم از این دو شرکت خریداری کرده است.