دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد افت عمومی قیمت سهام بود و روند رشد قیمت‌ها پس از۹ روز متوالی متوقف شد. دیروز بازار با مازاد عرضه‌ها مواجه بود. این عرضه‌ها هر‌چند در برخی از سهم‌ها نظیر سایپا جمع‌آوری شد اما در بیشتر نمادهای معاملاتی شرکت‌ها از جمله فولاد‌مبارکه، پالایشگاه‌های بندر‌عباس و اصفهان، ایران‌خودرو و هلدینگ خلیج‌فارس موجب کاهش قیمت‌ها شد. به این ترتیب در پایان بازار شاخص با افت ۱۹۱واحدی معادل ۲۵/ ۰ درصدی به رقم ۷۷هزار و ۲۸۸واحد رسید. در معاملات دیروز، بازار، با توجه به افت اکثر گروه‌های پیشرو، شاهد حضور گروهی پیشتاز نبود و تک‌نمادها از گروه‌های مختلف در صدر بازار حضور داشتند.

در بازار دیروز در تحولات کلان معاون سرمایه‌گذاری خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران گفت: ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی طی ۶ ماه نخست سال جاری مصوب شده است.اکبر قهرمانی به «ایرنا» گفت: در دوران پسابرجام شرایط سرمایه‌گذاری خارجی در کشور وضعیت مناسب‌تری یافته و موانع بانکی برای نقل و انتقالات ارزی تا حدودی مرتفع شده است. قهرمانی تامین یک میلیارد دلاری نیاز مالی طرح پتروشیمی لردگان و فولاد سفیددشت بروجن استان چهارمحال و بختیاری از منابع مالی خارجی را نمونه‌ای از این اقدام‌ها عنوان کرد و ادامه داد: به‌رغم مشکلات موجود به دلیل تحریم‌های چندین ساله و تاثیر این تحریم‌ها در روابط خارجی کشور، مذاکرات جدی با اعتبار‌دهنده‌های خارجی از کشورهای آسیایی نظیر ژاپن، چین، کره‌جنوبی و هند آغاز شده و کشور ما برای تجهیز و تامین مالی طرح‌ها در حال مذاکره با کشور ایتالیا و آلمان است.

در بازار دیروز در گروه بانکی گزارش بانک دی موجب تشدید نگرانی در مورد گروه بانکی شد. بانک دی در سه ماهه به ازای هر سهم ۳۵۰ریال زیان محقق کرد.بخش عمده این زیان ناشی از پرداخت سود بالا به سپرده‌ها و درآمد کمتر از تسهیلات عنوان شد.این شرایط در کنار وضعیتی که برای مجمع بانک ملت رخ داد نگرانی شدیدی را در مورد وضعیت بانک‌ها پدید آورده است.در گروه تصفیه نفت دیروز به‌رغم افزایش بهای نفت و رسیدن نفت برنت به بیش از ۵۰دلار دیروز نمادهای پالایشگاهی تحت‌فشار فروشندگان با افت مواجه شدند. در این گروه ایران با دو شرکت ژاپنی به منظور اجرای طرح کاهش تولید نفت کوره پالایشگاه نفت بندرعباس یک تفاهم‌نامه همکاری امضا کرد.

مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس دیروز درباره آخرین وضعیت اجرای طرح کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه نفت بندرعباس، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: هم‌اکنون مراحل پایانی مطالعات امکان‌سنجی و تهیه گزارش‌های توجیه فنی و اقتصادی طرح کاهش میزان تولید نفت‌کوره این پالایشگاه نفت در حال انجام است.در گروه برقی دیروز نماد شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان با سرمایه ۵۰ میلیارد تومانی در بورس درج شد و در نوبت عرضه اولیه ۱۰ درصدی ایستاد.به گزارش بورس پرس، در جریان جلسه دیروز هیات پذیرش بورس تهران، نماد شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شد تا با تصمیم مسوولان، ۱۰ درصد سهام آن عرضه اولیه شود. براساس این گزارش، این شرکت با نماد «برانسفو» و به‌عنوان پانصد و یکمین شرکت بورسی درج شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ۹/ ۹۹ درصد سهام شرکت ترانسفورماتور توزیع زنگان متعلق به شرکت بورسی ایران ترانسفو است که سال گذشته بلوک مدیریتی آن معامله شد.این شرکت با سال مالی ۳۰ آذر و سرمایه اسمی ۵۰ میلیارد تومانی، سود هر سهم سال قبل را ۵۰۱ ریال اعلام و سود سال جاری را ۵۲۹ ریال پیش‌بینی کرده و در ۶ ماهه منتهی به تیر سال جاری هم ۱۷۲ ریال از این سود را محقق کرده است.

در گروه خودرویی حجم بالای معاملات سایپا در چند روز اخیر نشان از ورود نقدینگی به این نماد دارد. در این گروه مدیرعامل پژو فرانسه این هفته به تهران می‌آید تا با برگزاری جلسه‌ای با مدیران ایران‌خودرو و بازدید خط تولید خودرو، مراحل عملیاتی و اجرایی شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو «ایکاپ» آغاز شود.در همین حال گفته می‌شود یک هیات عالی‌رتبه آلمانی نیز به‌زودی بازدیدی را از صنعت خودرو خواهد داشت.

در گروه لاستیک شرکت ایران تایر در شفاف‌سازی از عرضه مجدد زمین ۵هکتاری این شرکت خبر داد.عبدالله امیر صادقی مدیرعامل ایران‌تایر با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس خاطر‌نشان کرد، آگهی فروش این زمین هفدهم مهرماه منتشر خواهد شد.در گروه ساختمانی برای نخستین‌بار یک شرکت هتل‌داری در بازار سرمایه پذیرفته شده است.اسماعیل درگاهی، مدیر پذیرش اوراق بهادار شرکت بورس درباره نتیجه جلسه هیات پذیرش به سنا گفت: در این جلسه با ورود صنعت هتل‌داری به بورس موافقت و طی آن گروه هتل‌های هما با سرمایه ۱۹۶ میلیارد تومانی در بازار دوم معاملات بورس پذیرفته شد.

وی با بیان اینکه در پسابرجام صنعت هتل‌داری با رونق همراه شده و به ندرت اتاق خالی در هتل‌ها یافت می‌شود، ادامه داد: گروه هتل‌های هما شامل ۵ هتل هما واقع در تهران، شیراز، بندرعباس و دو هتل در مشهد است که در مجموع دارای ۷۸۸ اتاق و سوئیت است. سازمان تامین اجتماعی سهامدار عمده این شرکت بوده و فقط ۱۰ درصد از سهام آن را در بورس اوراق بهادار عرضه خواهد کرد. این مقام مسوول با اشاره به اینکه گروه هتل‌های هما پیش از این چندین‌بار توسط سازمان خصوصی‌سازی آگهی شده، گفت: موفقیت عرضه به شرایط بازار بستگی دارد. به‌طور معمول در عرضه‌های خصوصی‌سازی باید پول زیادی در اختیار خریدار باشد، اما به‌طور قطع عرضه در بورس اوراق بهادار با توجه به میزان سهام قابل عرضه با موفقیت همراه خواهد بود.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس با احتساب معاملات بلوکی به ۱۹۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۹میلیارد تومان رسید.