گروه بورس-همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شروع معاملات هفتگی خود تحت تاثیر رشد قیمت‌ها در بازار جهانی قرار گرفت. در بازار دیروز تاثیر افزایش قیمت نفت تا مرز ۵۰دلار موجب شد تا نمادهای پالایشگاهی به رشد قیمت قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کرده و برخی نمادها نظیر پالایشگاه تبریز، تهران و لاوان تا صف خرید نیز پیش روند. برهمین اساس، شاخص نیز به مدد رشد نمادهای پالایشگاه بندرعباس، اصفهان و تبریز به همراه نمادهایی نظیر سایپا و ملی مس توانست به رقم ۱۷۸واحد رشد (معادل ۲۳/ ۰ درصد) رسیده و با قرار گرفتن در سطح ۷۷ هزار و ۴۷۹واحد به‌کار خود پایان دهد.

در بازار دیروز در تحولات کلان مشاور رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به واگذاری‌هایی که در دوازدهم مهرماه سال ۱۳۹۵ انجام خواهد شد، معتقد است که این عرضه‌ها پس از واگذاری‌های شهریورماه امسال بزرگ‌ترین واگذاری سازمان خصوصی‌سازی در سال ۱۳۹۵ خواهد بود.روز گذشته همچنین در کنار صف خرید دو نماد تازه وارد گلدشت و پگاه گلستان زمان عرضه برق ماهتاب کهنوج نیز اعلام شد. در پی برگزاری جلسه معارفه ۲۷ شهریور شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج، قرار بود عرضه اولیه این شرکت هفته پیش انجام شود، اما به زمان دیگری موکول شد. براساس این گزارش، حال بعد از عرضه اولیه ۱۰ درصد سهام پگاه گلستان در چهارشنبه هفته پیش، زمان قطعی و جزئیات عرضه اولیه ۵ درصد سهام برق ماهتاب کهنوج مشخص شد. به این ترتیب روز دوشنبه جاری ۱۲ مهر ماه، ۳۱میلیون و ۶۵۰ هزار سهم «بکهنوج» در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه می‌شود. شرکت تولید برق ماهتاب کهنوج از ۱۲ اردیبهشت سال جاری با نماد «بکهنوج» و سرمایه ۳/ ۶۳ میلیارد تومانی و به‌عنوان هفتادمین شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس درج شده و سهامدار عمده و ۸۶ درصدی آن آرین ماه تاب گستر است.

در گروه خودرویی دیروز سایپا با معامله ۲۹۵میلیون سهم شگفتی ساز بود خریدهای گسترده در سایپا احتمال ورود نقدینگی جدید به این نماد را تقویت کرده است. دیروز در این گروه سازمان گسترش و نوسازی ایران(ایدرو) و شرکت رنو فرانسه در دومین روز از نمایشگاه خودرو پاریس، توافق‌نامه همکاری امضا کردند.به گزارش «ایرنا» این توافق‌نامه توسط منصور معظمی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) و «تیری بلوره» قائم مقام مدیرعامل رنو با حضور محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با «کارلوس گون» مدیرعامل رنو به امضا رسید.این توافق‌نامه برای همکاری مشترک (جوینت ونچر) میان گروه خودروسازی رنو و سازمان گسترش و نوسازی ایران (ایدرو) به امضا رسیده که منجر به گسترش حضور رنو در ایران خواهد شد.

در گروه تصفیه نفت در کنار رشد قیمت نمادهای پالایشگاهی دیروز نفت پارس خبر از واگذاری یک شرکت زیر مجموعه داد. حسن وفایی مدیرعامل «شنفت» دیروز در نامه‌ای به بورس از قصد خود برای واگذاری شرکت پارس بازرگان خبر داد. در این گروه همچنین عباس کاظمی مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش در جدیدترین اظهار نظر رسمی درخصوص زمان بهره‌برداری کامل از فاز نخست این پروژه ملی گفته فاز یک این پالایشگاه تا پایان سال جاری یا پایان دولت یازدهم (مرداد ۹۶) به بهره‌برداری می‌رسد. با این وجود خبرهای رسیده از بندرعباس و پالایشگاه ستاره خلیج فارس حاکی از این است که بخشی از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس آماده تولید شده است. احمد ادیب مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج فارس اخیرا با ارسال نامه‌ای به وزیر نفت از آغاز تزریق خوراک به واحد ۰۱ این پالایشگاه خبر داد.

در گروه سیمانی دبیر انجمن سیمان از تصویب افزایش قیمت سیمان طی هفته آینده و عدم خرید ۲ میلیون تن توسط وزارت راه خبر داد. عبدالرضا شیخان با اشاره به این‌که شرایط برای افزایش قیمت سیمان فراهم شده به «ایسنا» اظهار کرد: طرح تنظیم بازار سیمان برای رساندن آن به تعادل و اجرای نرخ‌های مصوب سال ۱۳۹۳ از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شد و خوشبختانه در انتهای نیمه اول امسال تا ۹۵ درصد به نتیجه رسید.با وجود اینکه پیش از این وی درباره افزایش قیمت سیمان گفته بود که این افزایش به خاطر رکود موجود در بازار و عدم توانایی تولیدکنندگان برای پایین آوردن قیمت‌ها فعلا منتفی است، اما در ادامه با اشاره به وضعیت کنونی بازار سیمان، تصریح کرد: در شرایط فعلی بعد از گذشت هشت‌ماه از آغاز طرح ما موفق شدیم تا علاوه بر ایجاد افزایش تحویل سیمان، تخفیف‌ها را هم کاهش دهیم.

پیش از این تولیدکنندگان سیمان حدود ۳۰درصد در سطح کشور به خریداران این محصول تخفیف می‌دادند، ولی امروز می‌توان گفت تقریبا تخفیف‌ها نزدیک به صفر است و فقط برخی کارخانه‌ها محصولات خود را با حدود ۱۰ درصد تخفیف به فروش می‌رسانند.وی با بیان اینکه مقدمات فنی افزایش قیمت سیمان انجام شده است، گفت: با یک شرکت حسابرسی قراردادی بسته شده است تا گزارش مالی مربوط به تولیدکنندگان سیمان را تحویل دهد که به نظر می‌رسد این گزارش تا پانزدهم مهرماه همزمان با برگزاری مجمع مدیران عامل تولیدکننده سیمان تحویل شود تا بعد از بررسی وضعیت هر یک از تولیدکنندگان قیمت نهایی در این مجمع به تصویب برسد و به شکل رسمی اعلام شود. در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس با احتساب معاملات بلوکی ۲۱۰میلیارد تومان و در فرابورس ۱۰۴میلیارد تومان بود.