گروه بورس-همایون دارابی:نخستین هفته کاری بورس در فصل پاییز برای معامله‌گران خوش‌یمن بود و با بازدهی ۱/ ۱ درصدی توانست بخشی از زیان‌های اخیر معامله‌گران را جبران کند. در بازار هفته گذشته پس از پایان شهریور ماه و تحولات مربوط به اعتبارات شرکت‌های کارگزاری‌ معامله‌گران با انگیزه بیشتری به بازار وارد شدند و در نهایت توانستند شاخص را در مجموع هفته با رشد ۸۴۹واحد (معادل۱/ ۱درصد) مواجه کنند. در هفته جاری بهبود وضعیت بازارهای جهانی به‌ویژه پس از توافق بازیگران اوپک و همچنین ورود نقدینگی از محل اعتبارات کارگزاری‌ها امیدواری‌هایی را به روند بازار به‌وجود آورده است.

در تحولات اقتصادی در انتهای هفته جلسه مشورتی اوپک به نتیجه غیر قابل انتظاری دست یافت و توانست پس از ۲سال و نیم سقف سهمیه‌بندی اعضای اوپک را مجددا احیا کند.در همین راستا اعضای اوپک تصمیم گرفتند روزانه حدود ٧٠٠ هزار بشکه از تولید نفت خام خود بکاهند. با اعلام این توافق تمامی بازارهای جهان به تحرک افتادند و بهای نفت برنت به مرز ۵۰دلار بازگشت. در بازار فلزات بهای مس به ۴هزار و ۸۰۰دلار در هرتن رسید، بهای هر تن روی نیز از مرز ۲هزار و ۳۰۰دلار عبور کرد و در رقم ۲ هزار و ۳۱۳ دلار ایستاد. بهای هر تن آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۶۴۸دلار و یک هزار و ۹۸۷دلار گزارش شد.

در بازار سنگ‌آهن آخرین قیمت سنگ‌آهن وارداتی خلوص ۶۲ درصد، ۵۶ دلار و ۲۰ سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر چین ثبت شده است. قیمت این ماده اولیه هنوز نسبت به کف قیمت یک دهه گذشته که دسامبر تجربه شده بود، ۵۰ درصد بالاتر است.اخیرا بلومبرگ گزارش کرد که تا سال ۲۰۲۰ معادن با هزینه تولید پایین تا ۲۰۰ میلیون تن به ظرفیت تولید سنگ‌آهن دنیا اضافه می‌کنند. روند صعودی مازاد عرضه نگرانی از افت قیمت‌های بیشتر را تشدید کرده است. تا سال ۲۰۲۰ صادرات سنگ‌آهن برزیل از ۳۷۱ میلیون تن به ۴۸۰ میلیون تن خواهد رسید. صادرات استرالیا نیز از ۸۳۵ میلیون تن فعلی به ۹۳۴ میلیون تن خواهد رسید.به این ترتیب مازاد عرضه سنگ‌آهن دنیا از ۲۰ میلیون تن سال جاری به ۵۶ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ خواهد رسید.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل بورس ۱۵۷ واحد معادل ۲/ ۰درصد افزایش یافت و به رقم ۷۷هزار و ۳۰۰ واحد رسید. نمادهای «خساپا» با ۵۳ واحد، «فولاد» با ۳۶ واحد و «خودرو» با ۲۸ واحد بیشترین تاثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل داشتند. در بازار چهارشنبه در سایه افول گروه قندی بازار شاهد صدرنشینی تک‌سهام از گروه‌های مختلف بود. در همین حال گروه خودرویی نیز به‌ویژه به دلیل معاملات نماد سایپا مورد توجه بود.

در این گروه وزیر صنایع و بازرگانی عمان پس از بازدید خطوط و سالن‌های تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو، در دیدار با مدیرعامل این گروه صنعتی، آخرین اقدامات انجام شده برای ایجاد شرکت مشترک و اجرای خط تولید محصولات ایران خودرو در عمان را بررسی کرد. به گزارش «ایسنا» مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در این دیدار گفت: ایران‌خودرو مصمم است تا فعالیت‌های خود در عمان را توسعه دهد و به نتایج خوبی در همکاری با این کشور دست یابد.

در گروه خودرویی همچنین رویترز اعلام کرد: مدیر عامل پژو هفته آینده به ایران سفر می‌کند تا فروش ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو در نیمه دوم امسال و ۳۰۰ هزار خودرو در سال ۲۰۱۷ را با ایران قرارداد ببندد.مسوولان پژو سیتروئن گفته‌اند در نظر دارند بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه پژو در نیمه دوم امسال به ایران بفروشند. پژو قبل از تحریم‌ها علیه ایران بازار خوبی در این کشور داشت اما بعد از اعمال تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲ ایران را ترک کرد و بعد از لغو تحریم‌ها در ماه ژانویه دوباره به ایران برگشته است.

در گروه فلزی رشد بهای روی موجب اقبال معامله‌گران به این گروه شده است. در گروه فولادی مدیرعامل راه‌آهن با اعلام خرید ۵۰ هزار تن ریل از هند، گفت: شرکت ذوب‌آهن که ۲۰۰ میلیارد تومان به راه‌آهن بدهکار است، تا به امروز یک شاخه ریل هم تولید نکرده است.محسن پورسیدآقایی با اشاره به برخی اخبار مبنی بر واردات ریل و واگن از روسیه توسط شرکت راه‌آهن به خانه ملت گفت:هیچ واگنی از سوی شرکت راه‌آهن خریداری نشده است.خرید واگن دراختیار بخش خصوصی بوده و بدون دخالت بخش دولتی انجام شده است.وی با بیان اینکه به موازات آن خرید ریل از داخل در دستور کار قرار داده‌ شده، گفت: راه‌آهن ۲۰۰ میلیارد تومان بابت حمل بارهای ذوب‌آهن از این شرکت طلب دارد، اما به پیشنهاد آن شرکت، مطالبات را دریافت نکردیم تا در احداث خط ریل‌سازی در ذوب‌آهن هزینه شود. با این حال قرار بود تیرماه سال جاری ریل ملی ساخته شود اما فعلا به مهرماه موکول شده است.

در گروه اطلاعات و ارتباطات نماد آتیه‌پرداز روز چهارشنبه برای اعلام تعدیل زود هنگام متوقف شد.این شرکت طبق عملکرد ۳ ماهه برای سال ۹۵ مبلغ ۷۰۸ ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده و طی این دوره توانست ۲۴۶ ریال معادل ۳۴ درصد این پیش‌بینی را پوشش دهد.گفته می‌شود انعقاد قراردادهای جدید موجب افزایش سود شرکت خواهد شد.در گروه غذایی روز چهارشنبه فرابورس شاهد عرضه شرکت کوچک پگاه گلستان بود. هر سهم پگاه گلستان ۴۷۶تومان کشف قیمت شد. در گروه بانکی مجمع بانک ملت با الزام بانک مرکزی برای اخذ بیش از ۲هزار میلیارد تومان ذخیره برگزار شد.در این مجمع هیچ سودی تقسیم نشد. در گروه بانکی همچنین بانک سینا بعد از مجمع سالانه ۳۰ مرداد و تقسیم سود که بدون مجوز بانک مرکزی برگزار شد، بار دیگر سهامداران را به مجمع خواند. در پی عدم برگزاری مجمع سالانه ۳۰ تیر و به تنفس کشیده شدن مجمع ۱۹ مرداد بانک‌سینا، این بانک بورسی ۳۰ مرداد بدون مجوز بانک مرکزی اقدام به برگزاری مجمع با حضور ۸۲/ ۹۰ درصد سهامداران و تقسیم سود ۱۷۵ ریالی هر سهم کرد. مجمع «وسینا» ساعت ۱۶:۳۰ یکشنبه ۱۸ مهر در دفتر مرکزی این بانک واقع در خیابان مطهری برگزار خواهد شد.

در این گروه همچنین مدیرعامل بانک شهر گفت: این بانک تمایلی به دریافت فروشگاه شهروند و شهرآفتاب ندارد، اما برای وصول مطالبات‌مان چاره‌ای جز این نداریم. در گروه پتروشیمی با مصوبه شورای رقابت در مورد لزوم معامله محصولات پتروشیمی در بورس کالا، انتظار می‌رود مباحث در این بخش خاتمه یابد. در همین رابطه عضو هیات‌رئیسه مجلس با بیان اینکه عده‌ای تلاش می‌کنند که دلالی بار دیگر به بازار پتروشیمی بازگردد،گفت: بورس شفاف‌ترین مجموعه‌ای است که می‌توان محصولات پتروشیمی را در آن عرضه کرد.بهروز نعمتی درگفت‌وگو با خانه ملت،با تاکید بر اینکه خروج محصولات پتروشیمی‌ها از بورس امکان‌پذیر نیست، افزود: دولت و مجلس به دنبال شفافیت هستند و قوانین بسیاری برای شفاف‌سازی نوشته و تصویب می‌شود که بورس به این مهم کمک می‌کند.در گروه پتروشیمی همچنین پتروشیمی دهدشت برنامه افزایش سرمایه ۲۴۰ درصدی را در پیش گرفت تا درصورت موافقت سازمان بورس، سرمایه بیش از ۹/ ۹۶ میلیارد تومانی را به ۳۳۰ میلیارد تومان برساند.این تامین مالی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی انجام و صرف پروژه پلی‌اتیلن سنگین و اصلاح ساختار مالی شرکت خواهد شد.

در گروه لاستیکی، لاستیک بارز زمان افزایش سرمایه ۵۱ درصدی را اعلام کرد. در پی صدور مجوز افزایش سرمایه ۵۱ درصدی لاستیک بارز در ۸ شهریور، این شرکت زمان برگزاری مجمع فوق‌العاده را ساعت ۱۰ یکشنبه ۱۸مهر تعیین کرد که در سالن اجتماعات تاپیکو برگزار می‌شود. در این مجمع در صورت موافقت سهامداران، سرمایه اسمی بیش از ۶/ ۱۶۶ میلیارد تومانی «پکرمان» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به بیش از ۶/ ۲۵۲ میلیارد تومان خواهد رسید و صرف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت فرعی لاستیک بارز کردستان خواهد شد. در گروه لوازم خانگی رشد شدید قیمت سهام آبسال این نماد را به شفاف‌سازی شرایط کشاند. گودرز حکیم‌نژاد، مدیرعامل این شرکت با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس درباره بودجه سال ۹۵ و آمار فروش در سه بخش بخاری، کولر و لباسشویی در مقایسه با سال مالی گذشته خاطر‌نشان کرد که وضعیت صنعت لوازم خانگی بسیار بد است و فروش پیش‌بینی شده شرکت کمتر از سال قبل است. در مجموع بازار چهارشنبه بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات بدون احتساب معاملات بلوکی در بورس به ۲۱۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۱۹میلیارد تومان بالغ شد.