دنیای‌اقتصاد - همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته در شروع فصل پاییز با جهش ۴۵۶ واحدی شاخص کل مواجه شد.در بازار دیروز با به پایان رسیدن فصل تابستان و پایان سال مالی اکثر شرکت‌های کارگزاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری شاهد افزایش سطح نقدینگی حاضر در بازار بودند که همین امر نیز به رشد قیمت‌ها و تقویت تقاضا منجر شد. در این شرایط بازار شاهد بازگشت قیمتی اکثر نمادها بود. در این میان این گروه خودرویی نیز توانست به مدد صف‌های خرید سنگین در نمادهای شاخص نظیر سایپا، ایران‌خودرو، زامیاد و پارس خودرو به صدر بازار آمده و در کنار گروه قندی صدرنشین بازار باشد. با رشد قیمتی نمادهای خودرویی و هلدینگ خلیج فارس به همراه نمادهایی نظیر غدیر و ملی مس شاخص کل دیروز توانست با رشد ۴۵۶ واحدی معادل ۶/ ۰ درصد به رقم ۷۶هزار و ۹۰۷ واحد برسد و فاصله خود را تا رسیدن به کانال ۷۷ هزار واحدی کاهش دهد.

در بازار دیروز در تحولات مهم اقتصادی رئیس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه نرخ سود بانکی معقول است، گفت: عزم شبکه بانکی بر رونق واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در کل کشور است. در جریان دیروز در گروه کشت و صنعت نماد تازه‌وارد گلدشت با صف خرید قابل‌ملاحظه مواجه بود. دیروز برای نزدیک به ۲۵ درصد سهام معاملات گلدشت تقاضا وجود داشت. در گروه بیمه‌ای دیروز سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه ۳۱ درصدی بیمه اتکایی امین را صادر کرد. افزایش سرمایه «اتکام» از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و سایر اندوخته‌ها (بیش از ۱/ ۴ میلیارد تومان) بوده و صرف اصلاح ساختار مالی خواهد شد. بحث افزایش نرخ فروش زغال‌سنگ در روزهای اخیر موجب رشد قیمت نمادهای این صنعت شده است.

در گروه استخراج زغال سنگ، شرکت زغال‌سنگ‌ نگین‌ ط‌بس‌ که طی۱۱روز کاری اخیر، رشد قیمتی بالغ بر ۵۰ درصد را تجربه کرده بود، در پی در خواست سازمان بورس اقدام به شفاف‌سازی کرد. در این رابطه حجت‌الله دریانی، مدیرعامل نگین طبس با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس، درباره بودجه سال مالی ۹۵ شفاف‌سازی و تاکید کرد که آخرین پیش‌بینی صورت‌های مالی این شرکت کماکان پابرجاست. در این نامه آمده است: «در راستای شفاف‌سازی اطلاعات طبق دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار بدینوسیله به استحضار می‌رساند با حفظ مبنای اهم رویه‌های حسابداری درخصوص نرخ و حجم فروش اطلاعات مالی پیش‌بینی شده سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۹۵ تا تعیین تکلیف در ساختار قراردادهای جدید شرایط ذکر شده در این سال مالی به قوت خود باقی است.»

نگین طبس در آخرین گزارش مالی خود بر اساس عملکرد ۳ ماهه، پیش‌بینی سود هر سهم منتهی به پایان اسفندماه ۹۵ را با سرمایه ۱۵۰میلیارد ریالی به‌طور خالص ۸۲ ریال اعلام کرد که در دوره سه ماه نخست سال موفق به پوشش ۲۲ درصدی از این رقم شد. همچنین شرکت در این ۳ ماه موفق به تولید ۵۹ هزار و ۷۰۰ تن زغال‌سنگ شده که هر چند این تولید با پوشش ۲۳ درصدی از تولید سالانه «کطبس» همراه شده، اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش ۴۰۰ تنی مواجه بوده است. این در حالی است که فروش شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با افزایش ۶/ ۹ درصدی به ۵۱ هزار و ۶۰۷ تن رسیده که این رقم معادل ۱۷ درصد از فروش سالانه آن بوده است.

همچنین درآمد حاصل از فروش محصولات مزبور تا پایان خردادماه بالغ‌بر ۵۰ میلیارد و ۳۲۴ میلیون برآورد شده که نشان از تحقق ۶/ ۱۷ درصدی درآمد فروش سالانه «کطبس» دارد. هنوز مشخص نیست افزایش قیمت جهانی زغال‌سنگ تا چه حد در شرکت‌های فولادی پذیرفته شده و این شرکت‌ها چه قیمتی را برای زغال‌سنگ شرکت‌های نظیر طبس قبول خواهند کرد. در واقع بحث افزایش نرخ فروش زغال‌سنگ در روزهای اخیر موجب رشد قیمت نمادهای این صنعت شده است.

در گروه دباغی و پرداخت چرم سرمایه‌گذاری گروه صنعتی ملی پرتفولیوی عملکرد یک ماهه منتهی به پایان شهریورماه سال جاری را منتشر کرد. بر این اساس «وملی» در این مدت ۵۵ میلیون تومان بابت ذخیره کاهش ارزش سرمایه‌گذاری‌ها در نظر گرفته و به سرمایه‌گذاری در سهام ۶ شرکت غیر بورسی کفش ملی، مدیریت و توسعه ملی، سرمایه‌گذاری آذرین، صادراتی و تجارتی ملی، تیس ایران و پوشاک عمده پرداخته که بهای تمام شده آنها در مجموع بالغ‌بر ۱۰۷ میلیارد و ۸۴۲ میلیون ریال بوده است.در مجموع، بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن اکثر نمادهای بازار با رشد قیمتی مواجه شدند. ارزش معاملات دیروز در بورس با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت به ۱۷۷ میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴۹ میلیارد تومان رسید.