دنیای اقتصاد- هدیه لطفی: فرابورس ایران در حالی معاملات روز دوشنبه را با افزایش ۵/ ۱ واحدی آیفکس به پایان رساند و به استقبال تعطیلات میان هفته رفت که در روز جاری با عرضه اسناد خزانه اسلامی مرحله هشتم و همچنین عرضه اولیه سهام گلدشت، روز پرکاری را خواهد داشت.در جریان معاملات امروز، هشتمین دوره از اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۸» با سررسید ۲۳مرداد ۹۶ و بالغ بر ۱۵میلیون برگه به قیمت اسمی هر ورقه یک میلیون ریال عرضه خواهد شد و باید در انتظار کشف قیمت آن بود.اوراق مرحله هفتم (اخزا۷) نیز در روز یکشنبه هفته جاری، با حجم ۱۵۰۰ میلیارد تومان عرضه و با قیمت ۸۶ هزار تومان به ازای هر برگه کشف قیمت شد. بر این اساس نرخ سود موثر ۵/ ۱۹ درصد و نرخ سود معادل بانکی ۵/ ۱۷ درصدی را به خود اختصاص داد.

این نخستین عرضه «اخزا» بود که در نرخ سود موثر کمتر از ۲۰ درصد کشف قیمت شد.همچنین اوراق مرحله نهم و دهم نیز در هفته جاری بر اساس اطلاعیه منتشرشده در فرابورس پذیرش شدند.افزون بر این امروز فرابورس شاهد عرضه اولیه سهام مجتمع گلدشت اصفهان است. در بازار روز دوشنبه عرضه سومین مجتمع دامداری در بازار سرمایه با موفقیت همراه نشد و تعدیلات عجیب این شرکت موجب به تعویق افتادن عرضه آن شد. مجتمع گلدشت اصفهان روز دوشنبه روی تابلو رفت و به دلیل دومین تعدیل سود در هفته جاری کشف قیمت آن به امروز موکول شد. روز یکشنبه این شرکت در گزارشی عجیب از واگذاری بیش از ۱۱۰هزار متر اراضی این شرکت به یک سهامدار عمده خبر داد تا بر اساس آن درآمدهای غیر عملیاتی شرکت، به اندازه ۳۹میلیارد و ۸۶۲میلیون ریال افزایش یابد. این موضوع افزایش ۱۹۹ریالی در پیش‌بینی سود هر سهم سال۹۵ شرکت را در پی داشت. روز دوشنبه نیز «گلدشت» با فروش ۲۱۰راس تلیسه، ۳۰ریال به سود هر سهم خود افزود و در نهایت پیش‌بینی سود هر سهم آن به ۴۸۲ریال رسید. این موضوع عرضه اولیه را به تعویق انداخت تا فعالان بازار منتظر کشف قیمت سهام این شرکت در روز چهارشنبه باشند.

در مجمع فرابورس چه گذشت؟

همچنین مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام فرابورس ایران روز یکشنبه با حضور صاحبان بیش از ۶۰ درصد سهام این شرکت برگزار شد که با موافقت آنها، افزایش سرمایه ۷۵ درصدی این شرکت رسما تحقق یافت. بر این اساس در مجمع مزبور افزایش سرمایه فرابورس از ۴۰۰ میلیارد ریال به ۷۰۰ میلیارد ریال به تصویب رسید (افزایش ۳۰۰‌میلیارد ریالی). از این رقم، مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اندوخته احتیاطی و ۲۰۰ میلیارد ریال دیگر از محل سود انباشته خواهد بود.در این راستا امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه این میزان افزایش سرمایه صرف توسعه بسترهای مبتنی بر فناوری اطلاعات به‌ویژه در بازار بدهی فرابورس ایران خواهد شد، افزود: همواره توسعه بازارها و ابزارهای فرابورس را در دستور کار داشته‌ایم و برای تحقق این مهم تلاش و برنامه‌ریزی می‌کنیم.وی همچنین از موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار با ورود تعاونی‌ها به فرابورس ایران خبر داد و گفت: با موافقت سازمان، تعاونی‌های سهامی عام در تابلویی مجزا در فرابورس پذیرش خواهند شد.هامونی با اعلام اینکه با پذیرش شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان در بازار SME نیز این بازار به زودی افتتاح می‌شود، ادامه داد: بازار پایه پس از بررسی پرونده شرکت‌های موجود در این بازار و تقسیم‌بندی آنها در سه تابلوی الف، ب و ج در قالبی جدید کار خود را در آینده آغاز خواهد کرد.

آمار معاملات روز دوشنبه فرابورس

در جریان معاملات روز دوشنبه روند صعودی حاکم بر فرابورس با افزایش ۵/ ۱واحدی آیفکس ادامه یافت و در پایان معاملات شاخص در محدوده ۸۱۱واحدی متوقف شد تا به این ترتیب بازدهی فرابورس از ابتدای هفته جاری تا‌کنون به ۲۵/ ۱درصد برسد.در ابتدای ساعات معاملاتی روز دوشنبه شاخص کل فرابورس تحت تاثیر معاملات نمادهای پالایشگاهی از قبیل پالایش نفت شیراز و پالایش نفت تهران با جهشی پرقدرت به کانال ۸۱۳واحدی صعود کرد. در ادامه از سرعت این رشد کاسته شد و تاثیر منفی نمادهای «مارون» و «وکوثر»، اجازه رشد بیشتر را به آیفکس نداد.همچنین در جریان معاملات این روز بیش از یک میلیارد و۹۳۱میلیون برگه اوراق بهادار در ۱۷هزار و ۹۳۰نوبت دادوستد شد که ارزش کل ناشی از این معاملات بالغ بر ۴۱۱میلیارد تومان بود.