دنیای اقتصاد- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد جریان متعادل اما توام با حضور نقدینگی بیش از روزهای پیش بود. در بازار دیروز معامله‌گران با توجه به نزدیکی پایان شهریور ماه که پایان سال مالی اکثر شرکت‌های کارگزاری و شرکت‌های سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود، بهبود نقدینگی حاضر در بازار را شاهد بودند به طوری که ارزش معاملات در بورس به ۱۲۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۲۸۶میلیارد تومان بالغ شد. این افزایش ارزش معاملات توام با رشد ۶۱واحدی شاخص کل شد که البته بخش عمده‌ای از رشد را بازگشایی نماد داروسازی عبیدی رقم زد.

در بازار دیروز سهامداران گروه غذایی نگاهشان به گروه قندی بود که هر چند تب و تاب مثبتی به شدت روز شنبه نداشت اما همچنان گروه پیشرو بازار به شمار می‌رفت. در این گروه امروز سومین دامداری پذیرفته شده در بازار سرمایه شاهد عرضه اولیه خواهد بود. در همین زمینه روز دوشنبه شرکت کشت و دام گلدشت نمونه‌اصفهان شاهد عرضه اولیه ۱۰درصد سهام خواهد بود. این شرکت روز شنبه در گزارشی از واگذاری یک زمین ۱۱۳هزار متری به سهامدار عمده خبر داد. این واگذاری سوالات بسیاری برای سهامداران ایجاد کرده است به ویژه انتظار بازار این است که پیش از عرضه اولیه، اطلاعات اساسی شرکت، ثبات کافی را داشته باشد. گزارش گلدشت حکایت از آن دارد که بر اساس صورت‌جلسه هیات‌مدیره این شرکت و توافق انجام شده بین این شرکت و سرمایه‌گذاری صنایع عمومی تامین (سهامدار عمده)، زمین واحد گلشهر (منعکس در سرفصل دارایی‌های نگهداری برای فروش در صورت‌های مالی) به همراه یک حلقه چاه دارای پروانه بهره‌برداری به ارزش کارشناسی به مبلغ ۶۵۸/ ۴۴ میلیون ریال، بابت بخشی از بدهی‌های شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان (سود سهام) به آن شرکت واگذار شد.

در گروه فلزی مدیر‌عامل فولاد مبارکه اصفهان، از طرح افزایش تولید این کارخانه در آینده نزدیک خبر داد و گفت: طرح افزایش یک میلیون و ۸۰۰هزار تنی فولاد خام در آستانه راه‌اندازی است و از مهر به‌طور رسمی در مدار تولید قرار می‌گیرد. بهرام سبحانی گفت: از مهرماه، ظرفیت فولاد مبارکه از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فعلی به ۷میلیون و ۲۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

سبحانی تصریح کرد: مجتمع فولاد مبارکه برای رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در سند چشم‌انداز ۱۴۰۰، امسال ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به میزان تولیدات فولاد خود اضافه خواهد کرد که یک جهش بزرگ است.این افزایش ظرفیت تولید در سه کارخانه فولاد مبارکه، صبا و فولاد هرمزگان رخ خواهد داد. وی همچنین بیان کرد: تولیدات فولاد مبارکه اصفهان، سبا، ذوب آهن اصفهان، فولاد آلیاژی ایران، فولاد آذربایجان، ورق خودرو چهار محال و بختیاری، فولاد خراسان، نورد و لوله اهواز، گروه ملی صنعتی فولاد ایران و فولاد اکسین در بررسی مدت یادشده مورد توجه قرار گرفته‌اند.این فولادسازان در پنج ماه نخست پارسال بیش از چهار میلیون و ۴۹۹ هزار و ۹۴ تن تولیدات فولادی (ورق گرم، میلگرد، تیرآهن، ورق گالوانیزه، ورق عریض و...) به بازار مصرف داخل و خارج از کشور عرضه کردند. در گروه شیمیایی یک روز بعد از اعلام تعیین هیات مدیره دولتی برای شرکت پلی‌اکریل اصفهان نماینده مردم مبارکه درمجلس شورای اسلامی با قدردانی از حمایت‌های دولت برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه پلی‌اکریل گفت:با توجه به مکاتبه وزارت صنعت با سازمان برنامه و بودجه، مبلغ ۴۰۰ میلیارد ریال به‌عنوان تنخواه برای تقویت کارخانه پلی‌اکریل مبارکه اختصاص داده شد. زهرا سعیدی درگفت‌وگو با خانه‌ملت،درخصوص اقدامات انجام شده برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه پلی‌اکریل گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که از طریق مجلس شورای اسلامی انجام شد و همچنین مذاکرات و جلسات مشترک با وزیرصنعت و مسوولان مربوطه و همچنین اطلاع‌رسانی ازطریق‌ رسانه‌ها اقدامات خوبی برای تقویت کارخانه پلی‌اکریل صورت گرفته است. نماینده مردم مبارکه درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: براساس قانون حمایت صنعتی و جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های کشور هیاتی برای حمایت از صنایع داخلی در وزارت اقتصاد با حضور نمایندگان بخش‌های ذی‌ربط دولت می‌تواند برای تقویت صنایع تشکیل شود که بر اساس این قانون بنده پیشنهاد تشکیل هیات‌اجرایی را مطرح کردم که مورد موافقت قرار گرفت. سعیدی با قدردانی از حمایت‌های رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه پلی‌اکریل مبارکه اصفهان، گفت: حدود ۱۷۰۰ کارگر در شرکت پلی‌اکریل مشغول به کار هستند و از طرفی باید به منافع سهامداران این کارخانه توجه شود، این موضوعات ضرورت توجه بیشتر به پلی‌اکریل را نشان می‌دهد. وی افزود: هیات اجرایی برای رسیدگی به وضعیت پلی‌اکریل اصفهان تشکیل شده و اعضای این هیات از استاندار احکام خود را دریافت کرده و براین اساس این هیات اداره شرکت پلی‌اکریل را از طرف دولت برعهده می‌گیرد.

در گروه خودرویی و طبق آمارها تولید خودروهای سنگین در مرداد ماه امسال افزایش یافته است. به گزارش «ایسنا» مرداد ماه امسال تولید انواع کامیون در ارس خودرو دیزل با رشد ۲۱۵۰ درصدی همراه بود و از دو دستگاه در مرداد ۱۳۹۴ به ۴۵ دستگاه افزایش یافت.ناشر «حبندر» همچنین درباره برگزاری یا مشارکت در مناقصه‌ها و مزایده‌های با اهمیت و نتیجه آن نیز شفاف‌سازی کرده است.در این شفاف‌سازی عنوان شده که « این شرکت در مناقصه اجاره تجهیزات لایروبی در حوزه شمال به منظور عملیات لایروبی، راهبری، نگهداری و تعمیر لایروب‌ها و تجهیزات مربوط برگزار شده از جانب اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان (موجر) برنده شده است.» به گفته این ناشر مدت اجرای موضوع این قرارداد از اول خرداد ماه ۹۵ به مدت ۵ سال عنوان شده و قرار داد در مرداد ماه ۹۵ به شرکت ابلاغ شده است. در گروه پتروشیمی قیمت هر مترمکعب گاز طبیعی سبک و شیرین خوراک شرکت‌های پتروشیمی در مرداد، توسط وزارت نفت ٢ هزار و ٦٨٠ ریال اعلام شد.معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت قیمت خوراک را طی ماه‌های فروردین‌ تا تیر سال جاری به ترتیب ٢ هزار و ٣١٣ ریال، ٢هزار و ٤٦٤ ریال، ٢ هزار و ٧٠٢ ریال و ٢ هزار و ٧٩٠ ریال تعیین کرده بود.