دنیای اقتصاد: روز گذشته شرکت فرابورس ایران شاهد معرفی دو عرضه اولیه در این شرکت بود. شرکت تولید برق ماه‌تاب کهنوج و شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان دو شرکتی بودند که در نشست‌های «یک دیدار، یک عرضه» به سهامداران معرفی شدند. اولین بخش این برنامه مربوط به شرکت تولید برق ماه‌تاب کهنوج بود. سهام این شرکت که با نماد «بکهنوج» در بازار عادی فرابورس عرضه می‌شود، در گروه عرضه برق، گاز، بخاروآب گرم قرار دارد. این شرکت دارای سرمایه ثبت‌شده ۳۸۰ میلیارد ریالی و سرمایه ثبت‌نشده ۲۵۳ میلیارد ریالی است که با ثبت این میزان افزایش سرمایه که از محل مطالبات سهامداران صورت می‌گیرد، سرمایه آن به ۶۳۳میلیارد ریال افزایش می‌یابد. سود پیش‌بینی شده برای هرسهم این شرکت یک هزار و ۵۷ ریال است. به زودی ۵ درصد از این شرکت در فرابورس ایران عرضه اولیه می‌شود. ۵ درصد دیگر از سهام این شرکت تا پایان سال عرضه خواهد شد.

ماه‌تاب کهنوج در سال ۸۶ به‌عنوان یک شرکت سهامی خاص تاسیس و در سال ۹۴ به سهامی عام تبدیل شد. هم‌اکنون نیز این شرکت مالک دو نیروگاه ترکیبی شوباد با ظرفیت نهایی هزار مگاوات و نیروگاه گازی کهنوج با ظرفیت ۷۵ مگاوات است که عملیات اجرایی فاز اول نیروگاه شوباد شامل یک بلوک سیکل ترکیبی به ظرفیت اسمی ۴۸۴ مگاوات است که در مراحل پایانی قرار دارد.

قائم‌مقام هلدینگ ماه‌تاب گستر در معرفی این شرکت گفت: شرکت ماه‌تاب گستر به‌عنوان اولین شرکت خصوصی ایرانی فعال درزمینه تولید و فروش انرژی الکتریکی و برق به‌شمار می‌رود که از سال ۸۰ فعالیت خود را آغاز کرده و هم‌اکنون مالک تمام یا بخشی از ۹ نیروگاه با قدرت تولیدی ۳۱۰۰ مگاوات برق است. علی‌اکبر نادر عظیم‌زاده نحوه فروش محصول این شرکت را به‌صورت تضمینی به توانیر به مدت ۵ سال و فروش به بازار خرده‌فروشی، بورس انرژی و دوجانبه پس از قرارداد تضمینی عنوان کرد و ادامه داد: این شرکت ۲۳۰ میلیون یورو تسهیلات از صندوق توسعه ملی دریافت کرده که با نرخ بهره پایین ۵ درصد است.

وی در ادامه به تشریح مزیت‌های شرکت برق ماه‌تاب کهنوج پرداخت و گفت: واقع شدن نیروگاه در یکی از مراکز مصرف برق کشور، برخورداری از بازار مطمئن در دوره فروش تضمینی با ضریب بار بالا به‌دلیل قرار گرفتن در موقعیت مناسب شبکه، درآمد بیشتر در مقایسه با نیروگاه‌های منطقه اعم از دولتی و خصوصی به‌دلیل بالا بودن ضریب بار نیروگاه سیکل ترکیبی شوباد و همچنین بالاتر بودن میزان راندمان نیروگاه شوباد (۵/ ۴۹ درصد) نسبت به متوسط نیروگاه‌های کل کشور (۹/ ۳۸ درصد) و متعاقبا صرفه‌جویی در سوخت و کاهش هزینه‌های مربوطه از جمله مهم‌ترین مزیت‌های این شرکت در مقایسه با سایر نیروگاه‌های تولید برق در کشور است.

شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان

مرحله دوم نشست روز گذشته مربوط به تشریح ظرفیت‌های شرکت کشت و دام گلدشت نمونه اصفهان بود.این شرکت که با نماد «زگلدشت» وارد فرابورس می‌شود به‌عنوان دومین شرکت گروه زراعت (بعد از تلیسه) است. سرمایه شرکت گلدشت نمونه اصفهان هم‌اکنون ۲۰۰ میلیون سهم ۱۰۰ تومانی است. سود تقسیمی هر سهم در سال ۹۴، معادل ۶۲ تومان بوده که در پیش بینی جدید به ۵۳تومان رسیده است. سهامدار اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری امید تامین است که ۹۹ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.درآمد روزانه این شرکت حدود یک میلیارد و ۳۴۴میلیون ریال است که از این میزان حدود ۱۱ درصد سود به شرکت تعلق می‌گیرد. البته این سود، سود جدا از ارزش‌افزوده سالانه است.مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: گلدشت نمونه اصفهان در سال ۷۹ به ثبت رسید و فعالیت خود را با تولید روزانه ۲ تن شیر آغاز کرد، اما در حال حاضر با حدود ۵۰۰ راس دام و تعداد ۱۲۰ نفر پرسنل، ظرفیت تولید سالانه شیر خام خود را به ۳۵۰۰ تن و تولید ۹۰۰ راس تلیسه آبستن رسانده است. سعید صالحی درخصوص محصولات عمده این شرکت نیز بیان کرد: درحال‌حاضر محصولات عمده شرکت شامل شیر، گاو زنده و ذبحی، تلیسه، گوساله نر وکود مرغوب است و همچنین این شرکت ارائه‌دهنده بهترین و باکیفیت‌ترین شیر خام به شرکت‌های بزرگ لبنیاتی است.