دنیای اقتصاد- هدیه لطفی: در روزهای گذشته شرکت‌های پتروشیمی زاگرس و داروسازی دکتر عبیدی گزارش‌های پیش‌بینی عملکرد خود را با تعدیل مثبت منتشر کردند. گزارش عملکرد ۱۲ماهه «تیپیکو» و در مقابل کاهش پیش‌بینی سود در گزارش حسابرسی شده سرمایه‌گذاری توس‌گستر نیز روی سایت کدال قرار گرفت. همچنین شرکت پارس سرام در روزهای اخیر اقدام به شفاف‌سازی کرد و چهار شرکت تولید دارو، صنعت روی زنگان، سیمان اردبیل و ذوب‌آهن اصفهان نیز آمار تولید و فروش یک ماهه خود را منتشر کردند. افزون بر این انتشار مجوز افزایش سرمایه شرکت‌های «حسینا» و «دفرا» از دیگر اخبار مهم در سایت کدال بود.

تعدیل مثبت در «زاگرس»

شرکت پتروشیمی زاگرس در گزارش عملکرد ۳ماهه خود، پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۵ را با تعدیل مثبت ۱۰درصدی، به‌طور خالص مبلغ یک هزار و ۳۱۱ریال اعلام کرد که در دوره ۳ماهه نخست سال توانست ۶۱۳ریال از این رقم و به عبارتی ۴۷درصد از بودجه سالانه خود را پوشش دهد. «زاگرس» در دلایل تغییرات مزبور عنوان کرده است: افزایش نرخ فروش صادراتی از ۲۱۱دلار به ۲۲۳دلار و همچنین افزایش ۱۰۰ هزار تنی فروش صادراتی متانول موجب افزایش۱۰ درصدی مبلغ فروش نسبت به پیش بینی اولیه شده است.

کاهش پیش‌بینی سود در گزارش حسابرسی شده «وتوس»

شرکت سرمایه‌گذاری توس گستر گزارش حسابرسی شده خود را با کاهش ۲ریالی در پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۶ اعلام کرد. بر این اساس «وتوس» سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور ۹۶ را با سرمایه ۶۷۵میلیارد ریالی به‌طور خالص ۲۳۸ریال پیش‌بینی کرد که در مقایسه با گزارش حسابرسی شده مبلغ ۲ریال کاهش را نشان می‌دهد. این در حالی است که در گزارش اخیر سود هر سهم سال مالی ۹۵ شرکت با یک ریال افزایش به رقم ۸۹ریال رسیده است.

بررسی تولید و فروش 4شرکت در مرداد ماه

طی روزهای اخیر شرکت‌های تولید‌دارو، صنعت روی زنگان، سیمان اردبیل و ذوب‌آهن اصفهان آمار تولید و فروش یک‌ماهه منتهی به پایان مرداد ۹۵ را منتشر کردند؛ بر این اساس تولید دارو در دوره یک ماهه مزبور موفق به تولید بیش از ۳میلیون و ۸۹۵ واحد از محصولات خود از قبیل پماد، کپسول، قطره خوراکی و قرص و دراژه شده. همچنین در این مدت ۸۲درصد از تولیدات خود یعنی حدود ۳میلیون و ۲۳۳ واحد را به فروش رسانده و درآمد ۹۷میلیارد و ۱۲۸میلیون ریالی کسب کرده است. بررسی آمار تولید و فروش «دتولید» در مدت مشابه سال قبل نیز تفاوت چندانی با سال جاری ندارد، به‌طوری‌که در مرداد سال ۹۴ شرکت موفق به تولید ۳میلیون و ۸۰۳ نوع محصول و در مقابل فروش ۳میلیون و ۱۲۴ واحد از آن شده است.

در بررسی تولید و فروش مرداد ماه نیروی زنگان نیز مشاهده می‌شود که این شرکت در ماه مزبور تنها به تولید دو محصول حق‌العمل کاری روی پودری و فروش روی پودری اقدام کرده که آماری بالغ بر ۴هزار و ۲۴۹تن داشته است. در این مدت علاوه بر فروش محصولات مزبور اقدام به فروش ۹هزار و ۹۳تن از محصول «هوی‌مدیا» از انبار کرده که در مجموع فروش «زنگان» در این ماه بالغ بر ۹میلیارد و ۸۶۹میلیون ریال بوده که با احتساب فروش مرداد ماه،کل فروش شرکت از ابتدای سال به ۴۷میلیارد و ۸۱۳میلیون ریال رسیده است. این در حالی است که هر چند تولید شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل، با کاهش شدید ۵۶درصدی مواجه شده اما فروش آن تغییری نداشته و در نهایت فروش «زنگان» در سال قبل بالغ بر ۵میلیارد و ۶۵میلیون ریال بوده که به این ترتیب رشد ۹۵درصدی در فروش محصولات در سال جاری به دلیل تغییر سیاست در فروش محصولات مشاهده می‌شود. سیمان اردبیل نیز در مرداد ماه موفق به تولید بیش از ۷۸هزار تن محصولات از قبیل کلینکر، سیمان تیپ۲ و سیمان پوزولانی ویژه شده که در مقایسه با تولیدات شرکت در ماه قبل کاهش شدید ۴۵درصدی نشان می‌دهد علت اصلی این موضوع کاهش تولید کلینکر در مرداد ماه به دلیل تعمیرات اساسی خط تولید و همچنین انباشته‌شدن کلینکر طی ماه‌های گذشته به دلیل نبود بازار مصرف بوده است، اما شرکت با افزایش در فروش دیگر محصولات خود توانست فروش این ماه را نسبت به تیر ماه سال جاری افزایش دهد و به ۶۸میلیارد تومان برساند. شرکت ذوب‌آهن اصفهان نیز در دوره یک ماهه منتهی به مرداد ۹۵ شاهد فروش بیش از تولیدات خود بود، به‌طوری‌که در این ماه ۱۳۲هزار و ۷۶۶تن محصول تولید کرده که توانست فروش خود را به بیش از ۱۴۹ هزار تن برساند. درآمد کل حاصل از فروش مزبور معادل ۲هزارو ۲۶میلیارد و ۲۱۳میلیون ریال بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با کاهش ۲۳۶میلیارد ریالی مواجه شده است.

صدور مجوز افزایش سرمایه «حسینا» و «دفرا»

همچنین شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا مجوز قانونی افزایش سرمایه ۳۸۹درصدی خود را از سازمان بورس دریافت کرد، بر این اساس «حسینا» می‌تواند سرمایه خود را از ۱۶۷میلیاردریال کنونی به ۶۵۰میلیارد و ۲۹۴میلیون ریال از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی افزایش دهد و صرف توسعه فعالیت‌ها در کلیه زمینه‌ها کند. همچنین بر اساس مجوز سازمان بورس، «دفرا» می‌تواند سرمایه خود را معادل ۱۰۰درصد افزایش دهد. به عبارت دیگر این شرکت می‌تواند این سرمایه را از مبلغ ۲۰۰میلیارد ریال به ۴۰۰میلیارد ریال از محل سود انباشته و در راستای اصلاح ساختار مالی و اجرای طرح توسعه افزایش دهد.

عملکرد موفق 12ماهه «تیپیکو»

سرمایه‌گذاری دارویی تامین صورت مالی عملکرد سالانه خود را فراتر از پیش‌بینی‌ها محقق کرد، بر این اساس «تیپیکو» در دوره ۱۲ ماهه منتهی به پایان اردیبهشت‌ماه ۹۵ به ازای هر سهم یک هزار و ۱۷۲ ریال سود محقق کرده که نه تنها نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ١۴درصدی نشان می‌دهد، بلکه در مقایسه با گزارش قبلی، حکایت از پوشش ۱۰۴درصدی سود هر سهم دارد.

شفاف‌سازی «کسرام»

شرکت پارس سرام در حالی چند روز گذشته در نخستین گزارش پیش‌بینی سود سال ۹۶ خود، حاشیه زیان ناخالص را از ۱۳درصد در سال ۹۵ به ۱۰درصد سود در سال ۹۶، افزایش داد که در این راستا سازمان بورس خواستار ارائه توضیحات درخصوص این تغییر شد. در این رابطه مدیر عامل «کسرام» عنوان کرد: افزایش سود ناخالص شرکت به دلیل کاهش نیروی انسانی واحدهای خدماتی و همچنین تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر بوده است.