گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز یکشنبه پیش از تعطیلی عید قربان با تعادل نسبی به کار خود پایان داد.یکشنبه، معامله‌گران در حالی شاهد یک بازار کم‌حجم بودند که به دلیل تعطیلی روز دوشنبه از تب‌و‌تاب بازار کاسته شده و حجم معاملات نیز افت قابل ملاحظه‌ای را نشان می‌داد. این جو ضعیف موجب شد تا در نهایت شاخص کل با تنها ۶/ ۳ واحد رشد به کار خود پایان دهد و به رقم ۷۶هزار و ۶۴۳واحد برسد.

در مهمترین تحولات موجی از عرضه‌های اوراق مشارکت به اطلاع بازار رسید. در حالی که اوراق خزانه سررسید شهریور‌ماه در ماه جاری سررسید شده و وجوه آن پرداخت شد در روز گذشته فرابورس عرضه سه هزار میلیارد تومان اوراق خزانه جدید را با سررسید یکساله منتهی به مرداد ماه ۹۶ به اطلاع بازار رساند. این در حالی است که گفته می‌شود ۲هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان اوراق سلف گندم جهت پرداخت وجوه گندم خریداری شده از کشاورزان در روزهای آینده راهی بازار خواهد شد.

در بازار دیروز در گروه خودرویی مدیر عامل شرکت ساپکو با اعلام اینکه تولید پژو ۲۰۰۸ از اسفند آغاز می‌شود، گفت: قطعات را (سی‌کی‌دی) از پژو می‌خریدیم، اما اکنون ساخت داخل درمدیریت زنجیره تامین به ساپکو واگذار شده است. حسین نجاری در حاشیه نشست مشترک قطعه سازان پژو و ایران خودرو با بیان اینکه مدیریت فنی ۸۰ درصد از ساخت داخل محصولات ایران خودرو را شرکت ساپکو انجام می‌دهد، افزود: از اطلاعات همکاری مشترک با پژو برای ارتقای کیفیت و فناوری محصولات خود استفاده می‌کنیم.

در گروه تصفیه نفت همچنین شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین معروف به تاپیکو، زمان مجمع سال مالی مربوط به ۳۱ اردیبشهت ۹۵ را ساعت ۱۰ روز دوشنبه ۲۹ شهریور تعیین کرد که در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

در گروه ساختمانی نیز سیروس فتحعلی مدیرعامل شرکت باغمیشه در مورد علت تفاوت اطلاعات مربوط به اولین پیش بینی درآمد سال مالی آینده در گزارش‌های حسابرسی شده و نشده نامه‌ای را به بورس داد که براساس آن تغییر نحوه شناسایی هزینه استهلاک پروژه این شرکت موجب تغییر در نحوه شناسایی درآمد شده است.

در گروه سیمانی «سهرمز» اعلام کرد: این شرکت در نظر دارد نسبت به فروش ملک واقع در بندر‌عباس از طریق مزایده عمومی اقدام کند. با توجه به اینکه ملک مذکور در مرحله کارشناسی قیمت است، به محض اعلام نظر کارشناس رسمی و تعیین قیمت کارشناسی مراتب در اسرع وقت به اطلاع سهامداران محترم خواهد رسید. در گروه سیمانی همچنین سیمان شرق برای افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی متوقف شد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازار متعادل، اما کم حجمی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۷۹میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۹میلیارد تومان رسید.