گروه بورس، همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات هفته گذشته کاهش ۴۲۶ واحدی معادل ۵۵/ ۰ درصد را تجربه کرد. این کاهش بیش از هر چیز ناشی از عدم اطمینان بازار به عملکرد شرکت‌ها و کمبود نقدینگی بوده است. با توجه به تداوم رکود و کمبود نقدینگی در مجموع اقتصاد کشور، معامله‌گران انتظارات خود را از شرکت‌های بورسی کاسته‌اند. در این میان به‌دلیل جذابیت بیشتر بازار‌های کم ریسک سطح ورودی نقدینگی به بازار سهام کاسته شده است. در شرایط کنونی نگاه معامله‌گران به بازار سهام در فصل پاییز است. جایی که در صورت عدم رخداد حادثه‌ای غیرمترقبه می‌توان امید داشت بازار پس از گزارش‌های ۶ ماهه بتواند شرایط بهتری را تجربه کند.

در حوزه اقتصادی در هفته گذشته توجه بازار معطوف به اخبار در مورد نظام بانکی و البته نمادهای متوقف این گروه بود. در تحولات این گروه ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با رئیس پارلمان فرانسه با تاکید بر ضرورت گسترش روابط بانکی دو کشور، از صدور مجوز فعالیت سه شعبه بانکی ایران در فرانسه خبر داد و گفت: بانک‌های ایتالیا، آلمان و اتریش روابط بانکی را با ایران آغاز کرده‌اند، اما نظام بانکی فرانسه همچنان محافظه‌کار است.

در بازارهای جهانی نیز بهای نفت مجددا به مرز ۵۰ دلار برگشته است. بهای هر تن مس به سطح ۴ هزار و ۶۴۰ دلار و بهای هر تن روی نیز به سطح ۲ هزار و ۳۳۴ دلار رسیده است. بهای فلزات آلومینیوم و سرب نیز به ترتیب یک هزار و ۵۸۲ دلار و یک هزار و ۹۲۶ دلار در هر تن گزارش شده است.در بازار سنگ‌آهن نیز قیمت فولاد در چین به کف ۶ هفته اخیر رسید و از این رو قیمت سنگ‌آهن در بازار فیوچرز شانگهای نزولی شد. ظاهرا پیش‌بینی افزایش عرضه فولاد تا پایان سال بر بازار سنگ‌آهن فشار وارد کرده است.صادرات سنگ‌آهن از استرالیا در ماه آگوست از ۵/ ۳۲ میلیون تن جولای به ۴/ ۳۵ میلیون تن افزایش یافت.همچنین آخرین قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۲ درصد وارداتی به چین ۵۸ دلار و ۶۰ سنت هر تن خشک سی‌اف‌آر ثبت شده است که در مجموع در سال جاری با ۳۷ درصد رشد همراه بوده است.

در بازار چهارشنبه چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری مثبت اما ضعیف‌تر از روز سه‌شنبه بود. در این شرایط شاخص با رشد ۷۳واحدی مواجه شد و به رقم ۷۶ هزار و ۷۴۲ واحد رسید. نمادهای پالایشگاه بندرعباس، ماشین‌سازی اراک، خدمات انفورماتیک و ایران خودرو بیشترین سهم را در رشد شاخص داشتند.در بازار روز چهارشنبه آمار منتشره در مورد صنعت خودرو نشان‌دهنده رشد تولیدات این صنعت داشت براساس آمار منتشره تولید انواع خودرو در مرداد‌ماه امسال با رشد ۴/ ۳۹ درصدی از ۸۴هزار و ۱۷۳ دستگاه در مرداد‌ماه سال گذشته به ۱۱۷ هزار و ۳۳۹ دستگاه افزایش یافته است. همچنین در پنج ماه نخست امسال نیز تولید انواع خودرو در ایران با رشد ۳/ ۱۰درصدی از ۴۴۰ هزار و ۷۱۲ دستگاه در پنج ‌ماه نخست سال گذشته به ۴۸۶هزار و ۲۶۱ دستگاه افزایش یافته است..

در این گروه همچنین مدیرعامل سایپا با اعلام در جریان بودن مذاکرات با نیسان و کیا از نهایی شدن مذاکره با کیا در هفته آینده و برنامه تولید ۵/ ۱ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۴ خبر داد. به گزارش «ایرنا» مهدی جمالی درباره تولید انبوه خودرو سی اس ۳۵ (CS- ۳۵) گفت: مذاکرات مناسبی با خودروسازان خارجی در دستور کار بوده و مذاکره با سیتروئن قطعی شده است. وی ادامه داد: با شرکت رنو همکاری‌های مشترکی داریم و برای توسعه کار مذاکراتی در دستور کار قرار گرفته که بر اساس آن یک برنامه کسب‌و‌کار تعریف شود با این حال این برنامه هنوز اعلام نشده و محصولاتی که قرار است به‌طور مشترک تولید شوند، نیز مشخص نیست.در گروه پتروشیمی شورای رقابت ضمن مخالفت با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا، وضعیت عرضه محصولات پتروشیمی را تعیین تکلیف کرد.

در گروه تصفیه نفت معاون وزیر نفت برنامه‌های جدید ۴پالایشگاه بورسی بندرعباس، تبریز، اصفهان و تهران و قراردادهای مهم با خارجی‌ها را اعلام کرد. عباس کاظمی در تشریح مهم‌ترین مذاکرات و تفاهم‌نامه‌هایی که با شرکت‌های خارجی به‌منظور ساخت، نوسازی و توسعه پالایشگاه‌های ایران امضا شده به خبرگزاری مهر گفت: در حال حاضر اجرای طرح‌های کاهش ظرفیت تولید نفت کوره، احداث پالایشگاه‌های جدید و بهبود فرآیند تولید فرآورده‌های نفتی در پالایشگاه‌های موجود، سه برنامه توسعه کمی و کیفی صنعت پالایش نفت ایران در دوران پسابرجام است.

وی با اعلام اینکه تاکنون ۷ تفاهم‌نامه و قرارداد برای اجرای طرح‌های کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه‌ها امضا شده، ادامه داد: برای اجرای طرح کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس با دو شرکت ژاپنی «ماروبنی و چیودا» مذاکره و تفاهم‌نامه اولیه امضا شده است. برای اجرای طرح کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه تهران هم مذاکراتی با شرکت «جی‌جی‌سی‌پی» ژاپن انجام گرفته است.وی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ با شرکت «اس‌کی‌اس» کره جنوبی برای کاهش تولید نفت کوره درپالایشگاه تبریز و تفاهم‌نامه پترو پالایشگاه تبریز با «نیپون اویل» ژاپن گفت: به‌منظور اجرای طرح توسعه، بهبود فرآیند تولید و کاهش ظرفیت تولید نفت کوره پالایشگاه اصفهان تفاهم‌نامه‌ای با دایلم کره جنوبی امضا شده است.در گروه ساختمانی روز چهارشنبه اعلام شد با آغاز به کار صندوق بازارگردانی دو شرکت گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران و بانک گردشگری این شرکت‌ها برای اولین بار در فرابورس شاهد بازارگردانی خواهند بود.

در گروه فلزی آمار تولید ۴ ماهه و صادرات ۵ ماهه بزرگ‌ترین شرکت بورس و فولاد کشور یعنی فولاد مبارکه به همراه فولاد خوزستان، فولاد خراسان، ذوب‌آهن، فولاد آلیاژی ایران، فولاد هرمزگان و فولاداکسین اعلام شد. آمار صادرات مجموع این شرکت‌ها یک میلیون و ۵۲۹ هزار و ۸۷۱ تن اعلام شده است. فولاد آلیاژی ایران با صادرات ۲۵ هزار و ۵۹۸ تنی، نسبت به ۷ هزار و ۷۶۹ تن ۵ ماه سال گذشته، با رشد ۲۲۹ درصدی و بالاترین بازده روبه‌رو شد.

کارخانه فولاد ایران درحالی طی ۴ ماه اول سال گذشته بیش از ۵ میلیون و ۸۷۲ هزار تن تولید کرده بودند که در ۴ ماه اول سال جاری قادر به تولید بیش از ۶ میلیون و ۶۰ هزار تن فولاد خام شدند. فولادمبارکه با بیش از یک میلیون و ۸۲۹ هزار تن، فولاد خوزستان با یک میلیون و ۱۷۶هزار تن و ذوب‌آهن با ۸۲۹ هزار و ۲۳۰ تن بالاترین سهم را در دوره مورد بررسی داشتند.علاوه بر این در ۴ ماه نخست امسال ۵ میلیون و ۴۱۰ هزار و ۶۵۸ تن انواع تولیدات فولادی (تیرآهن، کلاف، ورق عریض، میلگرد، ورق گالوانیزه خودرو، ورق گرم، لوله و...) تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (۵ میلیون و ۴۸۵ هزار و ۷۹۰ تن) کاهش حدود ۴/ ۱ درصدی نشان می‌دهد.

فولادسازان طی تیر ۹۵ نیز افزون بر یک میلیون و ۳۵۹ هزار تن فولاد خام و یک میلیون و ۳۷۰ هزار تن انواع تولیدات فولادی به فروش رساندند که در مقایسه با رقم مدت مشابه سال ۹۴ (یک میلیون و ۳۶۶ هزار تن فولاد خام و یک میلیون و ۳۸۳ هزار تن تولیدات فولادی) به ترتیب حدود ۴۷/ ۰ درصد و یک درصد کاهش یافت.در گروه فلزی ششمین مجوز افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی در سال جاری با ۶۴۶ درصد برای شرکت فولادکاویان صادر شد. فولادکاویان بعد از شرکت‌های آهنگری‌ تراکتورسازی‌ ایران‌، ایرکا پارت صنعت (کاربراتور ایران)، پلاسکوکار سایپا، ماشین‌سازی نیرو محرکه و قند تربت جام مجوز افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی را گرفت. سازمان بورس با افزایش سرمایه این شرکت از ۸۰ به بیش از ۵۹۷ میلیارد تومان موافقت و مجوز لازم را صادر کرد تا «فوکا» طی روزهای آینده اقدام به برگزاری مجمع فوق‌العاده کند.

اهداف این تامین مالی، رفع محدودیت‌های موجود برای اخذ تسهیلات از بانک‌ها، استفاده از معافیت مالیاتی بر اساس ماده ۱۷ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کشور، بهبود ساختار سرمایه و افزایش سرمایه به سطح قابل قبول، اصلاح ساختار مالی، تطبیق حقوق صاحبان سهام شرکت با قیمت واقعی سهام، تغییر نگرش سیستم بانکی به شرکت برای اعطای تسهیلات و تامین نیازها و خواست‌های اطلاعاتی استفاده‌کنندگان اعلام شده است. در گروه بیمه‌ای نیز شرکت بیمه تجارت نو در بازار توافقی درج شد. این شرکت تازه‌تاسیس با نماد «بنو» به‌عنوان دویست و دومین شرکت در بازار پایه توافقی فرابورس حضور خواهد داشت. سرمایه اسمی این شرکت ۲۵۰ میلیارد تومان بوده و سرمایه‌گذاری ایرانیان و عمران رضوی با مالکیت ۲۰ و ۱۰ درصدی از جمله سهامداران عمده آن به‌شمار می‌روند.