گروه بورس:‌حمل‌و‌نقل ریلی پارسیان درخصوص تغییرات سهامدار عمده و سیمان صوفیان و سرمایه‌گذاری ملی ایران درخصوص سودآوری شرکت شفاف‌سازی کردند.

ثبت تغییرات سهامدار عمده در «حپارسا»

روز دوشنبه حمل‌و‌نقل ریلی پارسیان درخصوص تغییرات سهامدار خود شفاف‌سازی کرد. ماه گذشته ۶۹ میلیون سهم از حمل‌و‌نقل پارسیان معادل ۶۹ درصد از سهام این شرکت از سوی گروه نفت و گاز پارسیان واگذار شد. خریدار این بلوک شرکت بین‌المللی توسعه ساحل و فراساحل کیش بود. قیمت این واگذاری ۱۵۰۰ تومان به ازای هر سهم و مبلغ کل واگذاری معادل ۵/ ۱۰۳ میلیارد تومان بود. ۱۰۰ درصد سهام نگین کیش به سرمایه‌گذاری غدیر اختصاص دارد. از طرفی بیش از ۵/ ۶۸ درصد از سهم «پارسان» نیز متعلق به «وغدیر» است.

شفاف‌سازی افت 69 درصدی سود «صوفیان»

سیمان صوفیان درخصوص افت شدید سود این شرکت به بازار توضیح داد. در ادامه صورت‌های مالی سه‌‌ماهه این شرکت که در پایان مرداد روی «کدال» قرار گرفت، بررسی اجمالی شده است. این شرکت در اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به اسفند فروش ۱۶۲ میلیارد تومانی را پیش‌بینی کرده بود. در پیش‌بینی بر اساس عملکرد سه‌ماهه افت ۱۳ درصدی را در این سرفصل از صورت مالی شاهد هستیم. در حالی شرکت پیش‌بینی فروش ۱۴۱ میلیارد تومانی را برای سال مالی جاری داشته است که موفق شده تنها ۲۱ درصد از این مبلغ را در سه‌ماه نخست سال محقق سازد. از لحاظ مقدار فروش پیش‌بینی شده سیمان افت کمتر از یک درصدی را شاهد هستیم. با این حال این شرکت از نظر مقداری نیز از پیش‌بینی خود عقب است و ۲۳ درصد فروش در پیش‌بینی جدید را محقق کرده است.بر این اساس به نظر می‌رسد اثر افت قیمت محصولات اثر قابل توجهی در کاهش سودآوری این شرکت داشته است. در این خصوص سیمان صوفیان در شفاف‌سازی خود به دلایل افت شدید سودآوری‌اش اشاره کرده است. کاهش محسوس مقدار فروش صادراتی به‌عنوان بخش اصلی درآمد برای شرکت‌های سیمانی شمال‌غرب کشور در سال‌های گذشته و همچنین رکود در بخش عمرانی داخلی، افزایش تعرفه‌های گمرکی واردات سیمان از طرف عراق و ناتوانی شرکت در رقابت با سایر رقبای صادرات محور در استان‌های مجاور در کنار رقابت منفی در نرخ فروش محصولات از جمله دلایل افت شدید سودآوری این شرکت عنوان شده است.

نرخ فروش هر تن سیمان در سه ماه اول سال حدود ۸۲ هزار تومان به ازای هر تن بوده در حالی‌که در مقایسه با نرخ برآوردی، افت نزدیک به ۲۰ درصدی داشته است. به این ترتیب پیش‌بینی سود خالص شرکت بیش از ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان افت داشته است. گرچه شرکت با تعدیل سنگین سودآوری مواجه بوده است اما نسبت به پیش‌بینی جدید نیز همچنان ضعف سودآوری را شاهد هستیم و تا حدودی پیش‌بینی‌های کنونی نیز به نظر خوشبینانه است. شرکت در این‌خصوص نیز به امیدواری اصلاح نرخ فروش اشاره کرده است. بر این اساس طبق هماهنگی‌ به عمل آمده از سوی شرکت‌های تولیدکننده سیمان از ابتدای مرداد تخفیف‌ها به تدریج اصلاح می‌شوند. بر اساس اطلاعیه منتشره از سوی شرکت میزان تخفیف در سه ماه نخست معادل ۲۴ درصد بوده که این تخفیف در تیر با رشد ۴ واحد درصدی به ۲۸ درصد رسیده است. این موضوع به افزایش رقابت بین شرکت‌های سیمانی برای فروش محصولات اشاره دارد. در این میان شرکت پیش‌بینی کرده است که قیمت سیمان در ادامه سال به ۱۵ درصد تخفیف نسبت به قیمت مصوب برسد. علاوه بر این شرکت در پیش‌بینی بر اساس عملکرد سه‌ماهه افزایش میزان حدود ۴ میلیارد تومانی درآمد غیرعملیاتی را به بازار انعکاس داده است، در حالی‌که این شرکت در این سرفصل در سه‌ماه نخست حدود ۳۳ میلیون تومان هزینه به ثبت رسانده است.

جزئیات سودآوری «ونیکی» در نیمه سال مالی

شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران صورت‌های مالی حسابرسی‌شده عملکرد شش‌ماه خود را منتشر کرد. سود هر سهم نسبت به گزارش قبلی شرکت (عملکرد شش‌ماهه حسابرسی‌نشده) افت یک‌ ریالی را نشان می‌دهد. «ونیکی» در ۶ ماه نخست سال توانسته ۲۴۴ ریال سود به ازای هر سهم کنار بگذارد. این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل این شرکت تنها توانسته بود ۱۱۲ ریال سود محقق سازد. در این خصوص درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری (سودهای نقدی مجامع به شرکت‌های سرمایه‌گذاری) رشد ۳۷ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است. در این میان رشد قابل توجه درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری سود بیش از ۶۹ میلیارد تومانی را برای شرکت به ارمغان آورده است. به نظر می‌رسد با بهبود وضعیت بازار به خصوص در سه ماه پایانی سال گذشته این شرکت توانسته بخشی از پرتفوی گسترده خود را به فروش برساند و از این محل سود خوبی را شناسایی کند. در این میان فروش بلوک ۸/ ۱۴ درصدی «لپارس» در اسفند سال گذشته نیز از سوی این شرکت با سود قابل توجه بیش از ۳۷ میلیارد تومانی همراه بوده است.در حالی‌که بیشتر فروش‌های این شرکت با سود همراه بوده بعضا شاهد زیان‌های اندک حاصل فروش نیز هستیم. در این خصوص در شش‌ماه منتهی به خرداد ۹۵ بیش از ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار سهم ذوب آهن اصفهان در قیمت ۳۲۷تومان از سوی سرمایه‌گذاری ملی ایران به فروش رسیده است که زیان ۱۴۰ میلیون تومانی برای شرکت به ثبت رسیده است. فروش ۵میلیون و ۹۰۰ هزار سهم «خپارس» با میانگین قیمت ۱۹۳تومان ۴۵میلیون سهم «خساپا» با میانگین ۱۶۹ تومان نیز در صورت فروش سرمایه‌گذاری‌های این شرکت جالب است.