گروه بورس: در سال جاری بحث حرکت پایه‌های اقتصادی کشور به سمت اقتصاد دانش‌بنیان بیش از پیش مورد توجه و تمرکز دست‌اندرکاران اقتصادی کشور و دولتمردان قرار گرفته و در این راستا لزوم مدیریت نوآوری به کمک سازوکارهای موجود در بازار سرمایه بیش از گذشته پررنگ و حیاتی شده است . بر این اساس، فرابورس ایران در تلاش است تا با به‌کارگیری ابزارهای جدید مالی به سمت تامین مالی هر چه موثرتر و البته پایدار اقتصاد دانش‌بنیان گام بردارد.

در همین راستا فرابورس از سال گذشته، بحث ورود و راه‌اندازی بازار سرمایه شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) به منظور حضور شرکت‌های دانش‌بنیان برای برخورداری از مزایای مالی را پیگیری کرده که در اواخر مراد ماه سال جاری با ابلاغ دستورالعمل شرایط پذیرش SMEها از طریق فرابورس، راه‌اندازی این بازار جدی‌تر شده است. در همین راستا بنا به اظهارات معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران، روز گذشته نخستین جلسه هیات پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط با هدف بررسی تقاضای دو شرکت برگزار شد. به گزارش روابط عمومی فرابورس، سید‌مهدی علم‌الهدی از ارائه درخواست نزدیک به ۴۰ شرکت برای پذیرش در بازار SME و همچنین تعیین هیات پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط و آغاز به کار این هیات با بررسی برخی پرونده‌های ارسالی خبر داد و گفت: بعضی از این شرکت‌ها در شهرک‌های صنعتی کشور به فعالیت مشغولند و برخی دیگر بیرون از شهرک‌ها فعالیت می‌کنند، اما به هر ترتیب بعد از تعیین هیات پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط، نخستین جلسه این هیات با هدف بررسی تقاضای دو شرکت برگزار شد. وی با اشاره به اینکه تا حد ممکن رویه‌های پذیرش در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME Market) تسهیل شده، عنوان کرد: حداقل سرمایه لازم برای پذیرش شرکت‌ها در این بازار نسبت به بازارهای اول و دوم کاهش یافته به‌طوری که جمع حقوق صاحبان سهام این شرکت‌ها می‌تواند حداقل یک میلیارد ریال و حداکثر ۵۰۰ میلیارد ریال باشد.

به گفته وی ملاک دیگری نیز که در پذیرش این شرکت‌ها در بازار SME نقش دارد، مساله سودآور بودن یا ارائه طرح توجیهی تایید شده توسط هیات‌مدیره مبنی بر وجود چشم‌انداز روشن از سودآوری فعالیت‌های شرکت است که کارشناسان هنگام بررسی اطلاعات دریافتی از شرکت‌ها این مساله را مورد توجه قرار می‌دهند. معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران با تاکید بر جایگاه پررنگ شرکت‌های کوچک و متوسط در اقتصاد کشور، مساله تامین مالی پایدار آنها از درگاه بازار سرمایه را مهم‌ترین دلیل راه‌اندازی این بازار در شرایط عدم تخصیص کارآی منابع بانکی به بنگاه‌های اقتصادی کوچک‌مقیاس عنوان و اظهار کرد: با ورود این شرکت‌ها به بازار فرابورس ایران، امکان تامین مالی و جذب نقدینگی برای آنها به‌خوبی فراهم است و در شرایطی که بررسی‌ها نشان می‌دهد تسهیلات دریافتی این بنگاه‌ها از سیستم بانکی بعضا صرف توسعه شرکت و بهبود ساختارهای تولیدی آنها نمی‌شود این اطمینان را داریم که تامین مالی SMEها از طریق بازار سرمایه، موجب تخصیص منابع دریافتی به پروژه‌های سودآور شرکت و رشد و توسعه آنها به کمک انواع روش‌های تامین مالی خواهد شد.

وی با تاکید بر مزایای بی‌شمار حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه اعم از تقویت برند، معافیت‌های مالیاتی، امکان توثیق سهام و مواردی از این دست، مهم‌ترین مزیت ورود بنگاه‌های اقتصادی با محوریت شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان به بازار سرمایه را امکان جذب منابع مالی ارزان در سریع‌ترین زمان دانست.