گروه بورس- فاطمه اسماعیلی: نماگر فرابورس ایران پس از گذشت سه روز منفی متوالی، معاملات روز گذشته را با رشد ۴/ ۴واحدی ( بیش از ۵/ ۰ درصدی) به پایان رساند زیان ۶/ ۱درصدی را از ابتدای سال تاکنون در کارنامه خود ثبت کرد.

روز گذشته «هرمز» با تاثیر بیش از ۲ واحدی خود بیشترین تاثیر بر رشد آیفکس را بر عهده داشت. این نماد با حمایت خوب معامله‌گران حقوقی (مشارکت ۷۶ درصدی) معاملات روز گذشته را با رشد ۴ درصدی به پایان رساند. به این ترتیب با دادوستد ۵۲۷ هزار سهم هرمز به ارزش حدود ۱۲۶ میلیون تومان قیمت این سهم به ۲۳۹۳ ریال رسید. از نکات قابل‌توجه معاملات این روز تاثیر مثبت نمادهای پالایشی‌ بر شاخص فرابورس بر‌خلاف روز یکشنبه بود. از میان ۶ نماد فعال حاضر در این گروه، تنها «شرانل» معاملات خود را در محدوده منفی به پایان رساند. بر این اساس روز گذشته پالایش نفت تهران با تاثیر ۷/ ۱ واحدی خود موجب رشد آیفکس شد. به نظر می‌رسد یکی از عواملی که در روز گذشته نه‌تنها «شتران» بلکه عمده نمادهای پالایشی را تحت‌تاثیر قرار داد، رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی بود. (قیمت نفت برنت در روز گذشته با رشد ۵/ ۲ درصدی همراه شد).در عین حال دیگر عاملی که تاثیر بسزایی بر معاملات روز گذشته پالایشی‌ها گذاشت، افزایش امیدواری نسبت به آینده این صنعت بود. هفته گذشته دستورالعمل نحوه محاسبه قیمت هر بشکه نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه‌های کشور و قیمت پنج فرآورده نفتی اصلی و سوخت هوایی برای ابتدا تا پایان سال ۱۳۹۵ از سوی وزیر نفت به معاون برنامه‌ریزی این وزارتخانه ابلاغ شد. دستورالعملی که کارشناسان آن را راه نجاتی برای پالایشی‌های بازار سهام می‌دانستند. حال در روزهای اخیر شنیده‌هایی درخصوص تغییر قیمت‌ها به نفع شرکت‌های پالایشی به گوش می‌رسد.

موضوعی که فضایی مثبت در این گروه ایجاد کرده تا فرابورس شاهد رشد قیمتی عمده نمادهای پالایشی در معاملات روز گذشته باشد. بر این اساس علاوه بر «شتران»، نمادهای «شراز» و «شاوان» نیز در مجموع تاثیر بیش از یک واحدی بر رشد شاخص فرابورس داشتند.در نقطه مقابل پالایشی‌ها، پتروشیمی مارون قرار داشت که با تاثیر یک واحدی خود از رشد بیشتر آیفکس ممانعت کرد و برای پنجمین روز متوالی در مسیر نزولی گام برداشت. از نکات قابل‌توجه معاملات «مارون» در روزهای اخیر، حجم بسیار پایین معاملات سهام این شرکت (بزرگ‌ترین‌ شرکت از منظر ارزش بازار) است. بر این اساس پتروشیمی مارون معاملات روز گذشته خود را با دادوستد تنها ۱۷ هزار سهم به پایان رساند تا با افت یک درصدی قیمت خود، تاثیر منفی یک واحدی بر آیفکس داشته باشد. طی معاملات اوایل هفته گذشته شنیده‌هایی از راه‌اندازی طرح متانول‌سازی، اقبال سهامداران به «مارون» و تشکیل صف خرید پرحجم در این نماد را فراهم آورده بود. با این همه رفته‌رفته از تب و تاب این اخبار کاسته شد تا پتروشیمی مارون بار دیگر به مسیر نزولی بازگردد.

در معاملات روز دوشنبه فرابورس ایران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) حدود ۳۴۱ میلیون ورقه بهادار در ۱۳ هزار و ۴۱۳ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۱۷ میلیارد تومان دست‌به‌دست شد و شاهد رشد محسوس حجم و ارزش معاملات فرابورس نسبت به روز ماقبل آن بودیم. تعداد معاملات نیز با کاهش حدود ۵ درصدی مواجه بوده است. عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس را به دو نماد تازه وارد دامداری تلیسه نمونه و آتیه‌داده‌پرداز رسید و پس از آن به ترتیب نماد پالایش نفت تهران و مدیریت انرژی امید تابان‌هور در صدر‌جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند. تقاضا در نماد «اپرداز» موجب شد این نماد مجددا طولانی‌ترین صف خرید روز گذشته فرابورس را از آن خود کند. قیمت این سهم با رشد ۳/ ۴ درصدی مواجه شد. (آتیه‌داده‌پرداز روز گذشته بیش از ۳ میلیون صف خرید داشت.)بیشترین حجم و ارزش معاملات فرابورس در روز دوشنبه مربوط به داد‌و‌ستد حدود ۱۰ میلیون سهم با ارزشی معادل ۲۹ میلیارد و ۵۸۴ میلیون ریال به پالایش نفت تهران رسید.

معامله‌گران حقیقی حضور پررنگی در معاملات این روز «شتران» داشتند به‌طوری که در معاملات این نماد مشارکت حدود ۸۶ درصدی را ایفا کردند.دامداری تلیسه نمونه نیز برای سومین روز متوالی در محدوده منفی معامله شد. ۱۷ روز از حضور «تلیسه» در تابلوی معاملاتی فرابورس می‌گذرد. این در حالی است که این نماد در این بازه زمانی تنها سه روز منفی را پشت‌سر گذاشته است. بر این اساس شرکت دامداری تلیسه نمونه معاملات روز گذشته را با دادوستد ۱۳ هزار سهم در قیمت ۸۵۴۳ ریالی به پایان رساند و با افت حدود ۵ درصدی بیشترین کاهش قیمت روز گذشته فرابورس را به خود اختصاص داد. همچنین تشدید فشار فروش در این نماد باعث شد تا «تلیسه» سنگین‌ترین صف فروش فرابورس دوشنبه را به خود اختصاص دهد. (شرکت دامداری تلیسه نمونه بیش از ۵/ ۱ میلیون صف فروش داشت.)

«اخزا2» در پایان راه

روز گذشته شاهد معامله ۱۵۶ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۸۲ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۴۹ میلیارد ریال بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۰۹ تا ۹۹۵ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله سوم با نماد «اخزا۳» دیروز بیشترین حجم و ارزش در میان اوراق اسناد خزانه اسلامی را به خود اختصاص داد. در این نماد بیش از ۶۲ هزار ورقه بهادار دادوستد شد که ارزش آن حدود ۶۱ میلیارد ریال بود. نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی مرحله دوم در نماد «اخزا۲» نیز که به منظور پرداخت مبالغ اسمی این اسناد در روز یکشنبه ۲۱ شهریورماه، در پایان معاملات روز سه‌شنبه شانزدهم شهریور ماه متوقف می‌شود، دیروز با رشد قیمتی ۸۴ ریالی همراه شد.

ثبات سود «تسه»ها برای هشتمین روز متوالی

روز گذشته ۴۴ هزار و ۶۰۵ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود ۴۰ میلیارد ریال در بازار ابزارهای نوین مالی خرید و فروش شد تا «تسه»ها در این روز در بازه ۸۷۴ تا ۹۰۴ هزار ریال دست‌به‌دست شوند. دیروز امتیاز تسهیلات مسکن مرداد ماه ۹۴ در حالی با رشد ۱۳۰۰ تومانی (معادل ۵/ ۱ درصد) همراه شد که بیشترین کاهش قیمت در نماد «تسه ۹۴۰۷» به میزان یک‌درصد رخ داد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق، برای هشتمین روز متوالی همان ۷/ ۲۲ درصد باقی ماند.