گروه بورس: در حالی دیروز (سیزدهم شهریورماه) تعداد ۴۳هزار و ۸۸۳ ورقه تسهیلات مسکن به ارزش ۳۹ میلیارد و ۲۴۰ میلیون ریال در بازار ابزارهای نوین مالی خرید و فروش شد که قیمت این اوراق تا سقف حداکثر ۸۶/ ۲ درصد ریزش کرد و در نرخ‌های ۸۵۸ هزار ریال تا ۸۹۹ هزار ریال دادوستد شد. بر این اساس بازار تسهیلات مسکن روز گذشته شاهد معاملات منفی در تمامی نمادهای این گروه به جز «تسه ۹۵۰۵» بود. بر این اساس امتیار تسهیلات مسکن مرداد ماه ۹۵ در حالی با رشد ۱۱۸ ریالی همراه شد که بیشترین کاهش قیمت در نماد «تسه ۹۳۰۵» به میزان ۸۶/ ۲ درصد رخ داد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق، برای ششمین روز متوالی همان ۷/ ۲۲ درصد باقی ماند. اوراق تسهیلات مسکن در این روزها به واسطه قرار گرفتن در ماه پایانی فصل تقاضای مسکن (تابستان) با افت تقاضا مواجه شده‌‌اند. این در حالی است که تیرماه امسال پس از اقدام دولت در کاهش نرخ سود بانکی، قیمت اوراق حق تقدم مسکن نیز با افزایش همراه شد؛ به‌طوری‌که در اواخر مردادماه امسال هربرگه اوراق تسهیلات مسکن مرز ۱۰۰ هزار تومانی را نیز رد کرد.

خانه‌دار شدن ۵۲۸۱ نفر از طریق فرابورس

همچنین در معاملات هفته گذشته فرابورس ایران تعداد ۵۲۸۱ نفر با استفاده از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن وارد فرآیند دریافت تسهیلات از بانک مسکن شدند. حجم معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن در هفته منتهی به هشتم مردادماه ماه جاری، ۲۵۲هزار بود. همچنین مدیر امور ارتباط با مشتریان و خدمات الکترونیک شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درهفته گذشته ۱۱۱میلیارد ریال سود به ۴۱۳ سهامدار پرداخت کرد. بر‌اساس این گزارش، طراحی برگ حق‌تقدم شرکت داروسازی دکتر عبیدی در هفته گذشته انجام شد و تعداد ۲۶ وکالت‌نامه مورد تایید مدیریت امور ارتباط با مشتریان و خدمات الکترونیک سمات قرار گرفت.

معاملات حق‌تقدم تسهیلات مسکن از سال ۸۹ در شرکت فرابورس ایران آغاز شده است که هم‌اکنون بیش از ۲۰ نماد حق‌تقدم تسهیلات مسکن در این شرکت معامله می‌شود. سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای زوج‌هایی که تاریخ عقد آنها از اول فروردین‌ ۸۵ و بعد از آن باشد (مشروط به استفاده نکردن از تسهیلات طرح ۹۲) برای هر پلاک ثبتی در تهران ۱۰۰ میلیون تومان و در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر مبلغ ۸۰میلیون تومان است که در این صورت اوراق مورد نیاز برای تهران ۲۰۰ برگه و برای شهر‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۶۰ برگه و برای سایر مناطق شهری که ۶۰ میلیون تومان برای هر پلاک ثبتی است، ۱۲۰ برگه خواهد بود.

همچنین سقف فردی تسهیلات خرید و ساخت مسکن از محل گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن برای افراد مجرد یا متاهلی است که تاریخ عقد آنها قبل از سال ۸۵ است؛ در تهران ۶۰میلیون تومان و در مراکز استان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر مبلغ ۵۰ میلیون تومان است که تعداد اوراق مورد‌نیاز در تهران ۱۲۰ ورقه و در مراکز استان‌ها ۱۰۰ ورقه است.