آخرین شفاف‌‌سازی افزایش سرمایه شرکت‌ها

گروه بورس ، سلیمان کرمی: در حالی‌که سامانه «کدال» روزهای آرامی را تجربه می‌کند، دیروز شرکت‌های سرمایه‌گذاری اعتبار ایران، بیمه اتکایی، داروسازی آنکولوژی و همچنین تولید مواد اولیه داروپخش درخصوص افزایش سرمایه‌های خود شفاف‌سازی کردند.

فراخوان «واعتبار» برای افزایش سرمایه: شرکت سرمایه‌‌گذاری اعتبار ایران روز گذشته آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق‌العاده را روی «کدال» منتشر کرد. بر اساس این اطلاعیه مجمع عمومی این شرکت در تاریخ ۲۴ شهریور (چهارشنبه هفته آینده) در محل هتل سیمرغ برگزار می‌شود. پیش از این طرح توجیهی افزایش سرمایه این شرکت روی سامانه «کدال» منتشر شده بود، بر این اساس این شرکت بنا دارد سرمایه خود را به میزان ۱۰۰ درصد افزایش دهد (سرمایه کنونی این شرکت ۴۰ میلیارد تومان است). محل تامین این افزایش سرمایه آورده نقدی و مطالبات حال‌شده سهامداران است. موضوع افزایش سرمایه نیز تحصیل سرمایه‌گذاری‌های جدید عنوان شده است. ۸۵ درصد از سهام این شرکت متعلق به سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران و ۵/ ۲ درصد نیز به شرکت تورکوایزتریدینگ لیمیتد اختصاص دارد. در پرتفوی بورسی این شرکت برای ماه منتهی به مرداد ۱۴۰ میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن و همچنین به تعداد ۱۴ میلیون حق‌تقدم سهام سرمایه‌گذاری مسکن مشاهده می‌شود.

به دنبال سرمایه در گردش جدید : بر‌اساس مصوبه هیات‌مدیره شرکت داروسازی سبحان آنکولوژی مورخ ۶ شهریور این شرکت قصد افزایش سرمایه ۴/ ۱۸ درصدی را از محل مطالبات حال‌شده و آورده نقدی سهامداران دارد. سرمایه کنونی شرکت ۳۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است. این شرکت پیشنهاد خود برای افزایش سرمایه ۷ میلیارد تومانی را ارائه داده است. «دسانکو» از جمله سهامی بود که در آخرین ماه سال گذشته در فرابورس عرضه شد. سهام این شرکت از ۱۲ اسفند (روز عرضه) تاکنون رشد بیش از ۴۸ درصدی را به ثبت رسانده است. طرح توجیهی این افزایش سرمایه به منظور استفاده از این منابع برای سرمایه در گردش تولید محصولات جدید عنوان شده است.

افزایش سرمایه «اتکای» در آخرین مرحله: اظهار‌نظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به گزارش توجیهی هیات‌مدیره درخصوص افزایش سرمایه بیمه اتکایی ایرانیان روز گذشته روی کدال منتشر شد. مبلغ افزایش سرمایه حدود ۴۰میلیارد تومان بوده که هدف از افزایش سرمایه لزوم تامین حداقل سرمایه موسسات بیمه غیر‌دولتی عنوان شده است (افزایش سرمایه معادل ۲۴ درصدی این شرکت). سهامداران عمده این شرکت شامل بانک سرمایه، بیمه پاسارگاد و علاوه بر این سایر موسسات مالی مانند بیمه دانا، بیمه معلم، بیمه البرز و همچنین بانک پاسارگاد نیز در میان سهامداران این شرکت حضور دارند.

پیش‌بینی بر اساس سرمایه جدید‌:شرکت تولید مواد اولیه داروپخش روز گذشته پیش‌بینی درآمد هر سهم را بر اساس سرمایه جدید به بازار منعکس کرد. این شرکت که در مجمع فوق‌العاده هفته گذشته افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی را به ثبت رساند، روز گذشته پیش‌بینی سود خالص خود را بدون تغییر به بازار ارائه داد. سود خالص این شرکت مطابق با گزارش قبلی معادل ۴۱ میلیارد و ۹۳۰ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. این شرکت همچنین در روند سه‌ماهه ۱۱ درصد از سود را پوشش داده است. بر اساس سرمایه جدید ۳۶ میلیارد تومانی سود هر سهم این شرکت ۱۱۶۵ ریال عنوان شده است. با طی شدن مراحل افزایش سرمایه و همچنین ارائه پیش‌بینی درآمد هر سهم باید در انتظار حراج معاملاتی این نماد بود.