گروه بورس - فاطمه اسماعیلی: فرابورس ایران در جریان معاملات روز گذشته حرکت در مسیر نزولی را ادامه داد. بر این اساس دیروز آیفکس با افت ۷/ ۱۲ واحدی (معادل ۶/ ۱ درصد) در سطح ۶/ ۷۹۶ واحد قرار گرفت تا به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۱/ ۱ درصد رسید.

از نکات قابل توجه فرابورس دیروز، حجم معاملات پایین بزرگ‌ترین‌ شرکت حاضر (از منظر ارزش بازار) در تابلوی معاملاتی فرابورس ایران بود. بر این اساس پتروشیمی مارون معاملات روز گذشته خود را با دادوستد تنها ۲۷هزار سهم به پایان رساند تا با افت ۵/ ۴درصدی قیمت خود بیشترین تاثیر بر نزولی شدن آیفکس را بر عهده گیرد. طی معاملات اوایل هفته گذشته شنیده‌هایی از راه‌اندازی طرح متانول‌سازی، اقبال سهامداران به «مارون» و تشکیل صف خرید پرحجم در این نماد را فراهم آورده بود. با این همه رفته رفته از تب و تاب این اخبار کاسته شد تا پتروشیمی مارون بار دیگر به مسیر نزولی بازگردد.

در عین حال روز گذشته شاهد کاهش قابل توجه ارزش معاملات فرابورس نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (چهارشنبه) بودیم. بر این اساس در مجموع روز ‌شنبه در فرابورس ایران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) ۱۱۰ میلیون و ۹۴۳ هزار ورقه بهادار در ۱۵ هزار و ۵۳ نوبت معاملاتی به ارزش حدود ۶۱ میلیارد تومان دست‌به‌دست شد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات این بازار نسبت به میانگین یک روز قبل به ترتیب با افت ۶۱ و ۳۵ درصدی مواجه شده است. تعداد معاملات نیز در همین بازه زمانی با کاهش حدود ۵۰ درصدی روبه‌رو‌ شد.

در جریان معاملات دیروز نماد «مارون» به تنهایی حدود ۹ واحد زمینه افت آیفکس را فراهم کرد. پالایش نفت تهران، تولید نیروی برق دماوند و فولاد هرمزگان جنوب نیز در مجموع تاثیر منفی حدود ۵/ ۲ واحدی بر آیفکس گذاشتند. این در حالی است که شرکت آهن و فولاد ارفع با تاثیر ناچیز ۲/ ۰ واحدی مانع از ریزش بیشتر نماگر این بازار شد. دیروز ذوب‌آهن اصفهان در صدر توجهات بازار قرار گرفت و عنوان پربیننده‌ترین نماد فرابورس شنبه را به خود اختصاص داد. پس از آن به ترتیب تولید نیروی برق دماوند، مدیریت انرژی امید تابان هور و پالایش نفت تهران در صدر جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند.

دامداری تلیسه نمونه نیز پس از گذشت ۱۴ روز متوالی مثبت روز گذشته با افت ۵ درصدی قیمت همراه شد تا بیشترین کاهش قیمت را از آن خود کند. «تلیسه» در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته (چهارشنبه) دادوستدی معادل ۷ میلیون و ۶۳۶ هزار سهم داشت که این رقم معادل حجم عرضه اولیه این نماد بود. معاملاتی که شروعی برای سنگین‌شدن صف فروش سهام این نماد تازه‌وارد را فراهم آورد تا پس از کسب بازدهی ۱۳۲ درصدی برای سهامداران خود، سنگین‌ترین صف فروش فرابورس شنبه را نیز به خود اختصاص دهد.

در عین حال در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، صندوق اعتماد‌آفرین پارسیان بالاترین حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساند. در این صندوق ۹۷۹ هزار ورقه بهادار در ۷۴ دفعه مبادلاتی مورد معامله قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر ۱۴ میلیارد ریال بود. بر این اساس روز گذشته در ETFها نزدیک به ۵ میلیون ورقه به ارزش بیش از ۱۹ میلیارد ریال دست به دست شد که این حجم دادوستد در ۱۴۱ دفعه مبادلاتی صورت گرفت.

علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله ۱۳۳ هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۷۸ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۲۵ میلیارد ریال بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۰۷ تا ۹۹۴ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله پنجم با نماد «اخزا۵» دیروز بیشترین ارزش بازار اوراق با درآمد ثابت را به خود اختصاص داد. در این نماد بیش از ۵۱ هزار ورقه بهادار دادوستد شد که ارزش آن حدود ۴۹ میلیارد ریال بود.