گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد معاملات کم‌حجم و بی‌رمقی بود که در آن شاخص با رشد ۱۳ واحدی همراه شد.

دیروز معامله‌گران در ادامه روند روزهای اخیر شاهد معاملات ضعیفی بودند که بخش عمده آن ناشی از کمبود نقدینگی در بازار بود. در این شرایط اکثر نمادهای معاملاتی با توجه به کمبود تقاضا با کاهش حجم داد‌و‌ستدها مواجه شدند. این موضوع در شرایطی است که همچنان توقف دراز‌مدت نمادهای بانکی از دیگر دلایل افت محسوس حجم و ارزش معاملات مطرح می‌شود. در گروه چند رشته‌ای دیروز مدیرعامل سرمایه‌گذاری غدیر با بیان اینکه در صورت حل مشکلات بانکی و در پی آن نقل و انتقالات آسان پولی، منابع خارجی به کشور وارد خواهد شد، از افتتاح طرح‌های پتروشیمی پردیس و نیروگاه بهبهان تا دو ماه آینده خبر داد.غلامرضا سلیمانی با بیان این مطلب گفت: تا دو ماه آینده طرح پتروشیمی پردیس با ۱۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به بهره‌برداری از طرح پتروشیمی شیراز با سرمایه‌گذاری ۲۶۰۰ میلیارد تومانی در چند هفته گذشته که با حضور معاون اول ریاست‌جمهوری انجام شد، افزود: شرکت نیروگاهی بهبهان نیز تا یک ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد و شرکت فولاد نی‌ریز هم تا پایان سال جاری افتتاح رسمی می‌شود. در گروه تصفیه نفت دیروز اعلام شد که شرکت صنایع تجهیزات نفت در بازار دوم معاملات فرابورس درج نماد شد و در نوبت عرضه‌های اولیه قرار گرفت. این شرکت که با نماد «فنفت» در گروه فلزات اساسی جای گرفته است، سال ۱۳۷۰ توسط سازمان گسترش تاسیس شده و هلدینگ اقتصادی است که به همراه ۵ شرکت زیر‌مجموعه در زمینه تامین و ساخت تجهیزات مورد‌نیاز خطوط انتقال نفت و گاز و همچنین سرمایه‌گذاری برای توسعه محصول فعالیت می‌کند.در گروه کانی غیر‌فلزی دیروز شیشه و گاز در اطلاعیه‌ای از زیان‌دهی این شرکت خبر داد. این شرکت دلیل اوضاع نامساعد را حذف در‌آمد حاصل از فروش زمین کارخانه واقع در اراضی قدیم مهر‌آباد و کاهش حجم تولید محصولات به دلیل سوراخ‌شدن و از کارافتادگی یکی از کوره‌ها اعلام کرده است. در گروه غذایی دبیر انجمن صنایع قند و شکر با اعلام آغاز تولید شکر از چغندر قند وعده داد که قیمت شکر تا پایان شهریور منطقی و ارزان شود.

بهمن دانایی به «ایسنا» گفت‌: امسال بهره‌برداری ۱۵ روز زودتر از سال‌های قبل آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود حدود ۶ میلیون تن چغندرقند برداشت شود. در حالی که سال گذشته میزان تولید این محصول ۶/ ۵ ‌میلیون تن بود. وی با بیان اینکه قیمت شکر در بازار به کیلویی ۲۷۵۰ تومان کاهش پیدا کرده، ادامه داد: از روز گذشته خرید چغندرقند در استان آذربایجان‌غربی آغاز شده و در هفته جاری همه کارخانه‌های این استان شکر تولیدی خود را روانه بازار می‌کنند. همچنین در هفته آینده استان‌های کرمانشاه و همدان نیز خرید چغندرقند و شکر خود را آغاز می‌کنند. در گروه بازرگانی نیز آینده‌سازان بهشت‌پارس با دریافت مجوز افزایش سرمایه ۲۰۰درصدی با رشد قیمت مواجه شد. هدف از این تامین مالی حدود ۵/ ۸۳ میلیارد تومانی اصلاح ساختار مالی، خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت و افزایش اعتبار شرکت، بهبود نسبت‌های مالی، جلوگیری از خروج منابع مالی جهت تسویه مطالبات سهامداران و تامین مالی لازم جهت تکمیل پروژه پایانه صادراتی اعلام شده است.در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص با رشد اندک ۱۳واحدی به رقم ۷۷هزار و ۳۵۸واحد رسید.ارزش معاملات نیز در بورس به ۱۰۴میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۰۳میلیارد تومان بالغ شد.