گروه بورس، فاطمه اسماعیلی: فرابورس ایران در جریان معاملات روز گذشته برای سومین روز متوالی مسیر صعودی خود را ادامه داد. بر این اساس دیروز آیفکس با رشد ۷/ ۴ واحدی (معادل ۶/ ۰ درصد) سطح ۸۲۰ واحدی را فتح کرد و بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۸/ ۱ درصد رسید.

پتروشیمی مارون (بزرگترین شرکت فرابورس از منظر ارزش بازار) در ادامه روند صعودی روزهای گذشته خود، دیروز نیز خوش درخشید و برای هفتمین روز متوالی معاملات مثبتی را ثبت کرد. بر این اساس دیروز نماد پتروشیمی مارون با تاثیر ۵/ ۹واحدی خود بیشترین نقش در رشد آیفکس را بر عهده داشت. سهامداران طی معاملات روز گذشته با دست به دست کردن ۱۷ میلیون و ۶۸۳ هزار سهم «مارون» ارزشی حدود ۵۸۰میلیارد ریال برای این سهم رقم زدند. معاملاتی که حقوقی‌ها نقش پررنگی در آن بازی کردند؛ دیروز بیش از ۹۳درصد از سهم «مارون» توسط سهامداران حقوقی خریداری شد و ۸۴ درصد از فروش سهام این شرکت را نیز این معامله‌گران بر عهده داشتند. در نماد «مارون» شنیده‌هایی از راه‌اندازی طرح متانول‌سازی (که نیازمند شفاف‌سازی شرکت است) دلیل اقبال مناسب سهم و صف خرید پرحجم مطرح شده است.

در نقطه مقابل پتروشیمی مارون، نمادهای تولید نیروی برق دماوند، سهامی ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی زاگرس قرار داشتند که در مجموع با تاثیر منفی ۴/ ۳ واحدی خود مانع از رشد بیشتر شاخص فرابورس شدند. بر این اساس«دماوند» معاملات دیروز را در محدوده قیمتی منفی به پایان رساند و با تاثیر ۳/ ۲ واحدی خود شاخص کل فرابورس را نزولی کرد. از نکات قابل‌توجه در معاملات دیروز این شرکت، مشارکت ۸۲ درصدی حقیقی‌های بازار در فروش و نقش ۹۵ درصدی معامله‌گران حقوقی در خرید سهام «دماوند» بود. معاملاتی که در پایان با دادوستد دو میلیون و ۵۶۹ هزار سهم تولید نیروی برق دماوند به افت قیمت حدود ۵ واحدی این سهم منتهی شد.

ذوب‌آهن اصفهان نیز با وجود مشارکت نزدیک به ۱۰۰درصدی سهامداران حقیقی نتوانست معاملات فرابورس دیروز را در محدوده مثبت به پایان برساند و عنوان دومین نماد با تاثیرگذاری منفی بر آیفکس را به نام خود ثبت کرد.

در گروه پالایشی‌ها با وجود ابلاغیه روز گذشته وزارت نفت و نحوه محاسبه قیمت نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه‌ها و قیمت ۵ فرآورده نفتی، شاهد افت قیمت در نمادهای این گروه نبودیم. طی معاملات دیروز فرابورس از میان ۵ نماد فعال در گروه پالایشی‌ها تنها نماد «شرانل» معاملات خود را در محدوده مثبت قیمتی به پایان رساند و بقیه نمادهای این گروه با افت قیمت مواجه شدند.

این در حالی است که کارشناسان بازار سهام بر این اعتقادند که ابلاغیه وزارت نفت می‌تواند راه نجاتی برای پالایشی‌های بازار سهام برای رهایی از دور زدن قانون از سوی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و شرکت ملی نفت باشد. از سوی دیگر به دلیل لحاظ شدن قیمت‌های واقعی می‌توان به شفافیت مالی پالایشگاه‌ها امیدوارتر بود و مانع از گرانفروشی خوراک به این مجتمع‌ها شد.

در مجموع معاملات روز دوشنبه فرابورس ایران (با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) ۱۷۷ میلیون و ۶۱۵ هزار ورقه بهادار در ۱۷ هزار و ۶۱۷ نوبت معاملاتی به ارزش یک‌هزار و ۵۳۹ میلیارد ریال دست‌به‌دست شد. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد حجم و تعداد معاملات این بازار نسبت به میانگین یک ماه قبل به ترتیب حدود ۳۸ و ۳۲ درصد افت کرده است. این در حالی است که ارزش معاملات در همین بازه زمانی با رشد حدود ۱۵ درصدی مواجه شد.

عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس نیز بار دیگر به آتیه داده‌پرداز اختصاص یافت تا این نماد تازه‌وارد با وجود گذشت ۲۰ روز از حضور در تابلوی معاملات فرابورس همچنان در صدر توجهات بازار باشد. این در حالی است که این نماد از عرضه اولیه تاکنون با بازدهی ۱۰۸ درصدی همراه بوده است.

در همین حال بررسی معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نیز نشان می‌دهد، صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان با دادوستد بیش از ۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۸میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را در این گروه به خود اختصاص داد.

همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات فرابورس روز دوشنبه به نماد پتروشیمی مارون رسید. پس از «مارون» نیز پالایش نفت تهران توانست با دادوستد ۷ میلیون و ۴۸۸ هزار سهم رده دوم بیشترین حجم معاملات فرابورس دوشنبه را به خود اختصاص دهد.

دامداری تلیسه نمونه نیز با گذشت ۱۲ روز از حضور خود در فرابورس همچنان پیشتاز است؛ به‌طوری که روز گذشته با دارا بودن صف سنگین خرید، طولانی‌ترین صف‌ خرید را از آن خود کرد. بازدهی این نماد از روز عرضه تاکنون به حدود ۷۱درصد رسیده است. «تلیسه» در قیمت ۹۰۶۰ ریالی بیش از ۷ میلیون صف خرید دارد.

سبزپوشی «تسه‌ها» پس از 6 روز

قیمت اوراق تسهیلات مسکن که در این روزها به واسطه قرار گرفتن در ماه پایانی فصل تقاضای مسکن (تابستان) با افت تقاضا مواجه شده‌ بودند، پس از گذشت ۶ روز متوالی با رشد یک‌درصدی همراه شدند. در هفته اخیر کاهش تقاضا با نزدیک شدن به پایان فصل رونق مسکن (تابستان) از جمله عوامل فشار بر قیمت «تسه»ها بود. بر این اساس، دیروز تمامی سررسیدهای اوراق تسهیلات مسکن به جز دو نماد در مدار مثبت قرار داشتند و در بازه ۸۷۱ تا ۹۲۹ هزار ریال قیمت خوردند. بیشترین افزایش قیمت در نماد «تسه ۹۴۰۶» به میزان ۶/ ۴ درصد رخ داد. در مقابل «تسه ۹۳۰۴» و «تسه ۹۳۰۲» به ترتیب با افت ۷/ ۰ و ۰۹/ ۰ درصدی همراه شدند. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق ۷/ ۲۲ درصد شد.

علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله بیش از ۱۰۰هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۵۵ نوبت معاملاتی به ارزش ۹۳ میلیارد ریال بودیم تا این اوراق در محدوده قیمتی ۹۰۶ تا ۹۹۱ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. نماد اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم با نماد «اخزا۶» دیروز بیشترین حجم و ارزش بازار اوراق با درآمد ثابت را به خود اختصاص داد. در این نماد بیش از ۵۹ هزار ورقه بهادار دادوستد شد که ارزش آن حدود ۵۴ میلیارد ریال بود.