گروه بورس،همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته درگیر جو ضعیفی بود که در آن هر چند شاخص در نهایت توانست رشد ۲۰۳واحدی معادل ۳/ ۰ درصد را از خود به جای بگذارد، اما در اکثر روزهای هفته وضعیت ضعیف و بی‌رمقی را تجربه کرد.

کاهش ارزش معاملات و نبود انگیزه کافی میان معامله‌گران سبب شده است تا اکثر فعالان بازار انتظارات خود را از بازار کاهش دهند. در شرایط کنونی،کمبود نقدینگی مهم‌ترین دغدغه معامله‌گران است. با گذشت دو ماه از فصل تابستان کمتر کارشناسی انتظار بروز تحولی در وضعیت شرکت‌ها حداقل در کوتاه مدت را دارد. از این رو به نظر نمی‌رسد گزارش‌های ۶ ماهه نیز بتواند تغییری در شرکت‌ها را نشان دهد.در این میان تنها نقطه اتکا بازار تزریق نقدینگی به بازار است. موضوعی که شاید بتواند به‌صورت موقت وضعیت بازار را عوض کند.

هفته گذشته بسته پیشنهادی سازمان بورس و اوراق بهادار در ارتباط با اصلاحیه ماده ۲۴۱ قانون تجارت جهت بررسی بیشتر به رئیس مجلس شورای اسلامی تقدیم شد.همچنین در هفته گذشته مجلس شورای اسلامی اصلاحیه لایحه بودجه سال ۹۵را با تغییراتی به تصویب رساند که هر چند در آن با کلیت تسعیر دارایی ارزی بانک مرکزی مخالفت شد، اما بخشی از این مساله برای پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها تصویب شد. همچنین نمایندگان مجلس با انتشار و فروش ۴۰ هزار میلیارد تومانی اوراق اسناد خزانه برای پرداخت بدهی‌های دولت به بانک‌ها، پرداخت مطالبات پیمانکاران از جمله صدا و سیما، مطالبات شهرداری‌ها از دولت و پرداخت بدهی خرید تضمینی محصولات کشاورزی موافقت کردند. در تحولات اقتصادی کشور همچنین رئیس مرکز آمار ایران گفت: تورم دوازده ماه سال گذشته در کشور ۹ درصد بود که اکنون به ۹/ ۸درصد کاهش یافته است. در تحولات بین‌الملل بهای نفت همچنان در محدوده ۵۰دلار برای نفت خام در حال نوسان است. در بازار فلزات بهای فلز روی به بالای ۲هزار و ۳۰۰دلار در هر تن رسیده است. بهای مس نیز ۴هزار و ۶۵۸دلار در هر تن و بهای هرتن سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب یک هزار و ۸۵۰دلار و یک هزار و ۶۵۰دلار گزارش شده است. در بازار سنگ‌آهن نیز، قیمت این ماده معدنی به سمت تجربه دومین پیک قیمتی از ابتدای سال جاری می‌رود.

گرچه مدت‌ها فعالان مرتبط با سنگ آهن به‌خاطر رکود جهانی محصولات معدنی با مشکلات مالی روبه‌رو بودند و مجموعه عواملی مانند، عوارض صادراتی، حقوق دولتی، هزینه‌های بالای حمل و نقل، منجر به بالا رفتن قیمت تمام شده و در نهایت رقبایی قدرتمند مانند استرالیا باعث رکود و کمبود نقدینگی در میان فعالان معدنی این محصول شدند، اما به نظر می‌رسد این روز‌ها که قیمت جهانی سنگ‌آهن رو به بهبود است، شرایط عمومی معادن سنگ آهن نیز بهبود پیدا کند. کنسانتره سنگ آهن با عیار ۶۷ درصد - فوب بندرعباس روز چهارشنبه مرز ۶۰ دلار را رد کرد. این افزایش قیمت نمود خود را در آمار‌های صادرات محصولات معدنی نیز بروز داده، به‌طوری که بر اساس آمار اعلام شده، صادرات محصولات معدنی در سه ماه نخست، یعنی مقارن با اولین بیشینه قیمتی محصولات معدنی معادل ۶۸درصد افزایش را نسبت به زمان مشابه در سال گذشته تجربه کرد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن ایران (ایمیدرو) فولاد، مس و سنگ آهن به ترتیب در صدر صادرات محصولات معدنی بودند که سهم سنگ آهن از این آمار ۲۲۷ میلیون دلار در چهار ماه نخست ۱۳۹۵ بوده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن شاخص کل بیش از ۱۱۷ واحد افزایش یافت و به رقم۷۸هزار و ۸۲ واحد رسید. نمادهای «فارس»، «وغدیر» و «وخاور» بیشترین تاثیر مثبت و همچنین نماد «اخابر» بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص بورس گذاشتند. در بازار روز چهارشنبه گروه خودرویی رویکرد فعال تری از خود به نمایش گذاشت و در جریان آن اکثر نمادها با حجم بالا معامله شدند. در گروه بانکی بلاتکلیفی در مورد برگزاری مجامع بانک‌ها همچنان ادامه دارد و در این راستا نماد پست بانک شاهد لغو مجمع سالانه‌ای بود که برای پنج‌شنبه برنامه ریزی شده بود.

در این گروه بانک خاورمیانه پس از افزایش سرمایه ۲۵درصدی از ۴۰۰میلیارد به ۵۰۰میلیارد تومان با رشد قیمت ۹درصدی نسبت به قیمت تعادلی بازگشایی شد.در گروه فلزی ذوب آهن اصفهان از قصد خود برای افزایش سرمایه ۳۲۲ درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد.در گروه ساختمانی سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران بعد از افزایش سرمایه ۱۵۰ درصدی بهمن سال گذشته، در صدد تامین مالی دیگر و ۵۰ درصدی بر آمده است.«سمگا» در نظر دارد در صورت مجوز سازمان بورس، سرمایه اسمی ۲۰۰ میلیارد تومانی را از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی به ۳۰۰ میلیارد تومان برساند و صرف جبران مخارج بابت سرمایه‌گذاری انجام شده در سهام شرکت‌ها کند.

در این گروه سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب نیز توضیحات کوتاهی درباره پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۵ و ۹۶ ارائه کرد.فرهاد یاسمی مدیرعامل این شرکت ۹۰ میلیارد تومانی با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس درخصوص کاهش ۱۵۰ و ۱۴ درصدی سودهای سال مالی ۹۵ و ۹۶ خاطرنشان کرد که فروش زمین قبادیان در سال ۹۵ممکن نبوده و رشد سود سال ۹۶به دلیل فروش بخشی از پروژه زنجان است. در گروه لیزینگی، لیزینگ غدیر در گزارشی از کاهش ۷۱درصدی سود این شرکت خبر داده است. در گروه انفورماتیک به‌رغم شفاف‌سازی ایران ارقام در مورد وضعیت این شرکت همچنان بازار دستخوش شایعاتی در مورد این شرکت بود. در همین حال با توجه به مساله صندوق‌های فروشگاهی و وضعیت نماد کنتورسازی دخالت سازمان بورس در شفاف‌سازی این موضوع الزامی می‌نماید. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با شاخص مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۳۳میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۴۸میلیارد تومان رسید.