گروه بورس- هدیه لطفی: در روزهای اخیر نمادهای «تیپیکو» و «وساپا» با انتشار پرتفولیوی عملکرد یک ماهه و نمادهای «ثغرب» و «شسپا» با ارائه شفاف‌سازی خود بر سامانه «کدال» خبرساز شدند. همچنین گزارش نخستین پیش‌بینی سال مالی ۹۶ «غگل» و «ثشرق» به همراه عملکرد ۳ماهه «خوساز» نیز منتشر شد.

انتشار پرتفوی «تیپیکو»

سرمایه‌گذاری دارویی تامین پرتفولیوی عملکرد یک ماهه مربوط به دوره مرداد ماه را منتشر کرد، بر این اساس مجموع سرمایه‌گذاری‌های «تیپیکو» تا پایان مرداد ۹۵ بالغ بر ۳هزار و ۷۲۰میلیارد و ۱۷۸میلیون ریال بوده که حدود یک هزار و ۸۶۳میلیارد ریال از این رقم مربوط به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بورسی بوده و بقیه به سهام غیربورسی اختصاص داشته است. همچنین در این ماه «تیپیکو» اقدام به اضافه کردن سهام شرکت‌های هلدینگ داروپخش، داروسازی فارابی و پارس دارو به ارزش کل ۱۳میلیارد و ۸۸۵میلیون ریال به سبد سهام خود کرده که در مقابل بخشی از سهام دو شرکت تولید مواد اولیه داروپخش و داروسازی زهراوی را از پرتفوی خود خارج کرده است که این واگذاری‌ها، سودی بالغ بر ۳۴۱میلیون ریال برای شرکت در بر داشته است.

عملکرد 3ماهه «خوساز»

شرکت محورسازان ایران خودرو پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۹۵ را در گزارش عملکرد ۳ماهه خود، با سرمایه ۲۵۰میلیارد ریال به‌طور خالص مبلغ ۵۱ریال در نظر گرفته که در دوره ۳ماه نخست سال توانست یک ریال از این رقم یعنی معادل ۲درصد از بودجه ۹۵ را پوشش دهد. این شرکت سال گذشته نیز در دوره مشابه، حدود ۲ ریال از ۵۷۳ ریال سود کل سال را پوشش داده است. همچنین بررسی آمار تولید و فروش «خوساز» در ۳ماه مزبور نشان از تولید ۴۹هزار و ۲۰۳ قطعه دارد که در این مدت تمام تولیدات مزبور به فروش رسیده است. هر چند این آمار نشان از پوشش ۱۹درصدی بودجه پیش‌بینی‌شده برای تولید و فروش شرکت در سال جاری دارد اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل (دوره ۳ماهه سال ۹۴) با کاهش ۲۲درصدی در تولید و فروش مواجه شده است.

ورود و خروج 18شرکت از پرتفوی «وساپا»

بررسی عملکرد پرتفوی سرمایه‌گذاری سایپا در دوره یک ماهه منتهی به مرداد ۹۵، نشان از ورود ۹شرکت و در مقابل خروج ۹شرکت از این سبد دارد. بر این اساس در مدت مزبور سهام شرکت‌های کارخانجات کمک فنر ایندامین سایپا، پلاسکوکار، هلدینگ صنعتی رنا، بورس کالای ایران، قاسم ایران، ملی سرب و روی ایران، شیر پگاه آذربایجان غربی، سرامیک اردکان و داروسازی فارابی به ارزش کل یک هزار و ۵۸۹میلیارد و ۱۴۲میلیون ریال به سبد سهام «وساپا» اضافه شده و در مقابل سهام شرکت‌های «فخوز»، «دالبر»، «شاراک»، «خکمک»، « ورنا»، «کرماشا»، «دفارا»، «فسرب» و «کروی» از سبد سهام این شرکت هلدینگ خودرویی خارج شده که سودی بالغ بر ۳۸میلیارد و ۴۶۰میلیون ریال درپی داشته است.

سود سال جدید «غگل» با کاهش پیش‌بینی شد

شرکت گلوکوزان نخستین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۹۶ را با۱۷درصد کاهش نسبت به سال ۹۵ اعلام کرد. بر این اساس درآمد هر سهم سال جدید «غگل» با سرمایه ۷۶میلیارد ریال به‌طور خالص ۳هزار و ۹۴۰ریال پیش‌بینی شده است. همچنین گزارش مزبور نشان از تعدیل مثبت ۲درصدی هر سهم سال مالی ۹۵شرکت نسبت به گزارش عملکرد قبلی دارد که بر این اساس پیش‌بینی سود سال ۹۵ «غگل» با ۱۰۴ریال افزایش به ۴هزار و ۷۲۶ریال رسیده است.

توضیحات «ثغرب» درخصوص تعدیل منفی اخیر

سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب در حالی چند روز گذشته اولین پیش‌بینی سود سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور۹۶ را با کاهش ۱۴درصدی نسبت به سال قبل، مبلغ ۱۱۵ ریال اعلام کرد که سود سال ۹۵ شرکت نیز نشان از تعدیل منفی شدید بیش از ۱۰۰درصدی داشت. اما در این میان پیش‌بینی فروش سال ۹۶شرکت نشان از افزایش ۱۷۶درصدی فروش نسبت به سال قبل دارد که در این راستا فرهاد یاسمی مدیرعامل «ثغرب» با ارسال نامه‌ای به سازمان بورس به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت و گفت: علت افزایش فروش مربوط به فروش واحدهای ۳۰۶واحدی زون B مجتمع مسکونی پونک زنجان است که برنامه فروش یکجای آن با ارگان‌ها و نهادهای دولتی در جریان است. وی همچنین خاطرنشان کرد: علت تغییر در بودجه سال ۹۵ نیز مربوط به فروش زمین قبادیان تهران بوده که با توجه به مدت زمان باقی‌مانده، فروش آن در سال ۹۵ میسر نبوده و بنابراین به سال مالی آتی انتقال یافته است.

اعلام سود سال جدید «ثشرق»

شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق نخستین پیش‌بینی عملکرد سال مالی ۹۶ را اعلام کرد، بر اساس این گزارش سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریورماه ۹۶ «ثشرق» با یک درصد کاهش نسبت به سال قبل، به‌طور خالص ۱۷۳ ریال درنظر گرفته شده است. همچنین فروش شرکت با ۳۳درصد افزایش نسبت به سال ۹۵، مبلغ ۶۷۵میلیارد و ۸۶میلیون ریال درنظر گرفته شده که «ثشرق» علت این افزایش را مربوط به افزایش درآمد فروش ناشی از افزایش متراژ فروش عنوان کرده است.

افشای اطلاعات با اهمیت «شسپا»

نفت سپاهان درباره ابهامات پرداخت مالیات سال ۹۱ توضیحاتی ارائه کرد. بر این اساس جلال امانی معاون مالی و اقتصادی «شسپا» اعلام کرد: به موجب رای هیات تجدید نظر سازمان امور مالیاتی، مبلغ یک هزار و ۶۸۹میلیارد و ۵۸۱میلیون ریال به‌عنوان مالیات سال ۱۳۹۱ از شرکت مطالبه شد که به علت ابهامات فراوان در مبانی محاسبه مالیات، مورد اعتراض قرار گرفت و مراتب اعتراض شرکت به شورای عالی مالیاتی و همزمان به دیوان عدالت اداری ارجاع شد. در این راستا شرکت موفق شد دستور موقت مبنی بر توقف اجرای رای هیات تجدید نظر مالیاتی از سوی دیوان عدالت اداری را اخذ کند و پیگیری‌های شرکت در این خصوص ادامه دارد. وی خاطرنشان کرد: بدیهی است به محض هرگونه توافقی مراتب در اسرع وقت از طریق سامانه کدال اعلام می‌شود.