گروه بورس- فاطمه اسماعیلی: شاخص کل فرابورس ایران که در دقایق ابتدای فعالیت بازار روز سه‌شنبه روند مثبتی را در پیش گرفته و با رشد دو واحدی همراه شده بود، در ادامه در مسیر نزولی قرار گرفت تا در پایان، با افت ۷/ ۱ واحدی (معادل ۲۲/ ۰) در عدد ۸/ ۸۰۰ واحدی قرار گیرد. به این ترتیب زیان این بازار از ابتدای سال تاکنون به ۶/ ۰ درصد رسید.روز گذشته نماد پتروشیمی مارون با تاثیر ۲ واحدی خود مانع از افت بیشتر آیفکس شد. این در حالی است که با نگاهی به معاملات این سهم متوجه حجم پایین معاملات «مارون» در روز گذشته می‌شویم. معاملاتی که حقوقی‌ها نقش پررنگی در آن بازی کردند.

بر این اساس دیروز حقوقی‌ها ۵/ ۹۲ درصد از خرید و ۷۴ درصد از فروش این نماد را بر عهده گرفتند. با این وجود این نماد با داد و ستد کمتر از ۲۰۰ هزار سهم تا نزدیکی تشکیل صف خرید پیش رفت. موضوعی که نشان می‌دهد میزان فروشندگان «مارون» در قیمت‌های کنونی به میزانی کاهش یافته است که به راحتی با حجم کمی از معاملات مثبت می‌شود. در نقطه مقابل پتروشیمی مارون، نمادهای فولاد هرمزگان جنوب، پالایش نفت تهران و سهامی ذوب‌آهن اصفهان قرار داشتند که در مجموع با تاثیر ۳ واحدی خود بیشترین نقش در نزولی شدن شاخص فرابورس را داشتند. فولاد هرمزگان جنوب از جمله شرکت‌هایی است که به سبب مکان جغرافیایی، ظرفیت مناسب تولیدی و جذابیت برای سرمایه‌گذاران خارجی از پتانسیل‌های بالایی برخوردار است. با این وجود «هرمز» که در روزهای گذشته با حمایت بالای معامله‌گران حقوقی بازار مناسبی را تجربه کرده بود، دیروز به واسطه کمرنگ شدن این حمایت‌ها معاملات خود را در محدوده منفی به پایان رساند. بر این اساس روز گذشته حقوقی‌های بازار تنها نیم درصد از خرید سهام فولاد هرمزگان جنوب را بر دوش کشیدند و ۵/ ۹۹درصد از خرید و ۱۰۰ درصد از فروش «هرمز» بر عهده معامله‌گران حقیقی بازار بود.

پالایش نفت تهران از دیگر نمادهایی بود که با تاثیر ۵/ ۰ واحدی، آیفکس روز سه‌شنبه را نزولی کرد. از عمده مواردی که در روزهای اخیر نه تنها «شتران» بلکه عمده نمادهای پالایشی را تحت تاثیر قرار داده است، کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی است. دیروز نیز بهای جهانی نفت خام برنت با کاهش حدود ۷/ ۰ درصدی به زیر ۴۸ دلار رسید تا به دنبال آن نمادهای وابسته به این محصول نیز روندی نزولی را در پیش گیرند. نکته‌ای که به گفته کارشناسان سبب می‌شود تا سهامداران در حاشیه سود قرار گرفته و با نگرانی از روند آتی بازارهای جهانی به صف فروشندگان بپیوندند.مدیریت انرژی امید تابان هور نیز پس از ۵روز متوالی مثبت، روز گذشته در محدوده منفی معامله شد تا «وهور» تاثیر ۳/ ۰درصدی در افت آیفکس داشته باشد. بر این‌اساس این نماد روز سه‌شنبه با معامله ۲ میلیون و ۵۵۵ هزار سهم به ارزش ۵۹۰ میلیون تومان به معاملات خود پایان داد. این در حالی بود که تمامی فروشندگان «وهور» را معامله‌گران حقیقی تشکیل می‌دادند و در قسمت خرید نیز ۴۷ درصد حقیقی‌ها و ۵۳ درصد معامله‌گران حقوقی حضور داشتند.بر این اساس در معاملات روز سه‌شنبه فرابورس ایران با احتساب معاملات بلوکی حدود ۱۹۷ میلیون ورقه بهادار در ۲۴ هزار و ۹۱۴ نوبت معاملاتی به ارزش ۱۷۸ میلیارد تومان دست به دست شد تا تمامی این متغیرها نسبت به روز ماقبل خود قرمز شوند. بر این اساس بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد حجم و ارزش معاملات این بازار نسبت به یک روز قبل به ترتیب حدود ۶۵ و ۲۵ درصد افت کرده است. این در حالی است که در همین بازه زمانی تعداد معاملات نیز با کاهش حدود ۲۵ درصدی مواجه بوده است. همچنین در مجموع معاملات این روز ۳۱ نماد مثبت ظاهر شدند و در مقابل ۴۸ نماد معاملات روز سه‌شنبه فرابورس را در محدوده منفی به پایان رساندند و دو نماد نیز بدون تغییر ماندند تا بیش از ۵۹ درصد از نمادهای فرابورسی این روز را با کاهش قیمت پشت سر بگذارند.عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس را همچون روزهای قبل از آن ذوب آهن اصفهان از آن خود کرد و پس از آن به ترتیب نماد تولید نیروی برق دماوند و مدیریت انرژی امید تابان هور در صدر جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند.بیشترین حجم معاملات فرابورس در روز سه‌شنبه مربوط به داد‌و‌ستد ۸ میلیون و ۸۷۰ هزار سهم آتیه داده‌پرداز بود. این نماد که از روز بازگشایی تاکنون با بازدهی ۱۰۵ درصدی همراه شده است، همچنان رشد قیمتی را تجربه می‌کند اما محدود شدن درصد این رشد در روز گذشته بهانه‌ای شد تا صف خرید این سهم تا حدودی جمع شود. این نماد همچنین بیشترین ارزش معاملات دیروز فرابورس را نیز از آن خود کرد و پس از آن صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر رده دوم بیشترین ارزش معاملات روز سه‌شنبه فرابورس را از آن خود کرد.دامداری تلیسه نمونه در هشتمین روز حضور خود در تابلوی معاملاتی فرابورس همچنان یکه‌تازی می‌کند؛ به‌طوری که روز گذشته با دارا بودن طولانی‌ترین صف خرید، بیشترین افزایش قیمت را از آن خود کرد. بازدهی این نماد از روز عرضه تاکنون به بیش از ۷۳ درصد رسیده و همچنان دارای صف خرید است.

تداوم روزهای قرمز «تسه»ها

نگاهی به معاملات بازار اوراق تسهیلات مسکن نیز نشان از کاهش قیمت این اوراق در تمامی نمادهای این گروه داشت. موضوعی که با توجه به کاهش تقاضای خرید مسکن در روزهای پایانی تابستان طبیعی به نظر می‌رسد. بر این اساس روز گذشته «تسه»ها در بازه ۹۳۱ تا ۹۹۷ هزار ریال دست به دست شدند و بیشترین کاهش قیمت نیز در نماد تسه ۹۳۰۱ به میزان ۳۵/ ۰ درصد رخ داد. به این ترتیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق با کاهش نسبت به روز ماقبل خود، ۱/ ۲۳ درصد شد. علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله ۴۳۴ هزار و ۸۹۰ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۲۰۶ نوبت معاملاتی به ارزش ۴۱۲ میلیارد و ۲۲۰ میلیون ریال بودیم تا در پایان این اوراق در محدوده قیمتی ۹۰۳ تا ۹۸۸ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند. روز گذشته نماد معاملاتی اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری پس از پرداخت سود علی‌الحساب ماهانه اوراق، نماد معاملاتی شرکت آ س پ پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی و نماد معاملاتی بیمه آرمان (آرمان۱) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شدند.