گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به بازگشت ۲۸ میلیون دلار از منابع شرکت‌های نفتکش ایران که توسط فردی یونانی در سه سال گذشته بازپرداخت نشده بود، گفت: این شخص در سه هفته گذشته از سوی دادستان تهران بازداشت شد. محمود اسلامیان روز گذشته در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت در محل این صندوق برگزار شده بود، اظهار کرد: این سرمایه متعلق به بازنشستگان است و امید است به‌زودی با کمک دستگاه قضایی به‌ بیت‌المال بازگردد.

وی افزود: همه صندوق‌های بازنشستگی در دنیا به اتکای منابعی که در اختیار دارند و برای حفظ ارزش اندوخته‌های بیمه‌پردازان و امکان ارائه و استمرار خدمات به مستمری‌بگیران در سال‌های آتی، در حوزه‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری فعالند و برخی انتقادها و مخالفت‌ها با فعالیت‌های سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها، ناشی از آگاهی اندک نسبت به ساختار و ماموریت‌های این صندوق‌ها و الزامات ادامه حیات آنها است. اسلامیان افزود: هر صندوق، براساس قوانین و اساسنامه خود، سیاست‌های متفاوتی برای دریافت حق بیمه از بیمه‌پردازان و ارائه خدمات در زمان بازنشستگی دارد. وی ادامه داد: «انرژی»، «ساختمان»، «صنعت و معدن»، «حمل ‌و نقل و گردشگری» و «مالی و غذایی» هلدینگ‌های تخصصی صندوق بازنشستگی هستند که چارت سازمانی آنها تعیین و ابلاغ شده است.

وی افزود: ۲۰ هزار میلیارد تومان دارایی صندوق بازنشستگی کشوری است که در شرکت‌های زیر‌مجموعه سرمایه‌گذاری شد. اسلامیان به تشکیل ستاد اقتصادی در صندوق و شکل‌گیری این هلدینگ‌ها اشاره کرد و گفت: هدف هلدینگ‌های تخصصی کسب سود برای تامین پرداخت حقوق و توسعه اقتصادی کشور است. اسلامیان با اشاره به سود ۸۵ درصدی شرکت‌های متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری در سه سال گذشته گفت: در سال ۹۲ مجموع سود این شرکت‌ها ۸۰۰ میلیارد تومان بود که در سال ۹۳ به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید و سال گذشته به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. وی نقش مدیریت کارآمد را در کسب این میزان سود، بسیار پررنگ عنوان کرد و تصریح کرد: این سود با توجه به اصلاح ساختار و انتخاب مدیران خوب، عملکرد مطلوبی است و یک مدیر خوب، می‌تواند یک نظام رو به زوال را به نظامی پیشرفته و موفق تبدیل کند.

اسلامیان تاکید کرد: با افزایش سود این شرکت‌ها، توان صندوق بازنشستگی کشوری برای ارائه خدمات مناسب‌تر به مستمری‌بگیران تحت پوشش افزایش می‌یابد هر چند هنوز هم این صندوق به سبب برخی تصمیمات شتابزده و غیرکارشناسی گذشته در حوزه تدوین قوانین و مقررات بدون توجه به شرایط مالی این صندوق، برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت پرداخت ماهانه مستمری‌ها، به منابع عمومی دولت اتکای زیادی دارد.