گروه بورس- زهرا رحیمی: روز گذشته نمادهای «فاراک» و «شپدیس» گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به شهریور ۹۶ را روی سامانه کدال قرار دادند. در این میان «فسرب» نیز گزارش پیش‌بینی در‌آمد هر سهم سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند سال ۹۵ را به‌صورت حسابرسی شده منتشر کرد. «سشمال» نیز گزارش عملکرد میان دوره‌ای سه ماهه خود را منتشر کرد.

همچنین نمادهای «درازک»، «خزر» و «شکلر»نیز آگهی ثبت افزایش سرمایه خود را ارائه کردند. شرکت گل گهر نیز طی اطلاعیه‌ای پیشنهاد سود تقسیمی را برای پایان سال مالی منتهی به ۳۰ اسفند ۹۵ تغییر داد.

افزایش 300 درصدی سود عملیاتی «فاراک»

شرکت ماشین‌سازی اراک نخستین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به شهریور ۹۶ را با سرمایه ۶۲۹ میلیارد تومان، معادل ۲۰۳ ریال اعلام کرده که نسبت به سود هر سهم سال مالی قبل ۲۱۷ درصد رشد کرده است. این شرکت در آخرین گزارش عملکرد خود (۹ ماهه ۹۵) سود هر سهم خود را برای سال مالی منتهی به ۳۱ شهریور ۹۵، ۶۴ ریال پیش‌بینی کرده بود.

سرمایه شرکت مزبور بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۷ اسفند ۹۴ از مبلغ ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به ۶ هزار و ۲۸۶ میلیارد و ۵۴۷ میلیون ریال افزایش یافت و در تاریخ ۲۳ فروردین ماه سال جاری به ثبت رسید. با توجه به تغییر در ترکیب و مقدار فروش، این شرکت فروش و درآمد ارائه خدمات سال آینده را با رشد ۱۶۴ درصدی نسبت به امسال و به مبلغ ۷ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی کرده است. از این رو بهای تمام شده نیز با افزایش ۱۵۴ درصدی و به مبلغ ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است. برآیند این دو عامل، سود ناخالص یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد ریالی را به همراه داشته که ۲۰۹ درصد بیشتر از سال گذشته است. به دلیل تغییر در اقلام سود و زیان، پیش‌بینی سود عملیاتی با رشد ۳۰۰ درصدی نسبت به سال گذشته و به مبلغ یک هزار و ۷۴۱ میلیارد ریال اعلام شده است. از طرفی هزینه‌های مالی با افزایش ۴۰ درصدی به مبلغ ۳۵ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که علت آن افزایش تسهیلات بانکی بوده است.

افت 10 درصدی سود عملیاتی «شپدیس»

شرکت ۶ هزار میلیارد ریالی پتروشیمی پردیس نیز اصلاحیه پیش‌بینی در‌آمد هر سهم سال مالی منتهی به شهریور ۹۶ را در حالی منتشر کرد که تفاوت آن نسبت به گزارش قبلی تنها اعلام درصد سود تقسیم شده بین سهامداران بود. بر اساس گزارش پیش‌بینی عملکرد سالانه این شرکت، سود هر سهم «شپدیس» برای سال مالی آتی ۱۰۱۰ ریال اعلام شده که نسبت به گزارش سال قبل از آن با کاهش ۲۳ درصدی همراه بوده است. فروش و درآمد شرکت مزبور در حالی در سال جاری با ۵درصد افزایش مواجه بوده که بهای تمام شده کالاهای فروش رفته ۱۵ درصد افزایش یافته است و این موضوع سبب کاهش ۶ درصدی سود ناخالص این شرکت شده است. افزایش چشمگیر ۶۲درصدی هزینه‌های اداری عمومی و فروش نیز در نهایت منجر به کاهش ۱۰ درصدی سود عملیاتی «شپدیس» شده است.

زیان 73 ریالی «فسرب»

شرکت ملی سرب و روی ایران نیز روز گذشته گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۰ اسفند ماه ۱۳۹۵ با سرمایه ۳۲۲ میلیارد ریال را به‌صورت حسابرسی شده روی سامانه کدال قرار داد. بر اساس گزارش منتشر شده این شرکت، سود خالص برای سال مالی منتهی به اسفند ۹۴، مبلغ ۲۰ میلیارد و ۳۶۰ میلیون ریال برآورد و براساس آن نیز ۶۳ ریال سود به ازای هر سهم درنظر گرفته شده است که نسبت به گزارش قبلی شرکت ( سود ۵۱ ریالی) تعدیل۲۴درصدی داشته است. دلیل افزایش پیش‌بینی سود ناخالص، سود عملیاتی و سود خالص هر سهم طبق صورت سود و زیان تعدیل شده سال مالی ۱۳۹۵، تغییر در مبنای نرخ فروش محصولات روی و راه‌اندازی مجدد خط تولید سرب و افزایش تولید، عنوان شده است. «فسرب» همچنین در سه ماه نخست سال جاری به ازای هر سهم ۷۳ ریال زیان ساخته است.

گزارش میان دوره‌ای «سشمال»

شرکت سیمان شمال نیز اطلاعات و صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای برای دوره ۳ ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ماه ۱۳۹۵ را با سرمایه ۸۲۶ میلیارد و ۹۷۸ میلیون ریال، اعلام کرد. سود خالص شرکت سیمان شمال در این دوره، مبلغ ۹۷ میلیارد و ۳۴۹ میلیون ریال محاسبه شد و بر این اساس ۱۱۸ ریال سود به ازای هر سهم در نظر گرفته شده که نسبت به سود سال گذشته معادل ۴۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

ثبت افزایش سرمایه «درازک» و «خزر»

بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۱۱ خرداد ۹۵ شرکت داروساری رازک افزایش سرمایه این شرکت از ۲۰۵ میلیارد ریال به ۴۱۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته (افزایش ۱۰۰ درصدی)تصویب و این افزایش سرمایه توسط سازمان بورس و اوراق بهادار تایید شد. همچنین آگهی افزایش سرمایه شرکت فنرسازی زر نیز بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده این شرکت در تاریخ ۲۴ تیرماه سال جاری روز گذشته به ثبت رسید.

پیشنهاد سود تقسیمی158 ریالی «کگل»

روز گذشته شرکت گل‌گهر نیز اصلاحیه گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به اسفند سال ۹۵ را منتشر کرد که به جز اعلام تقسیم سود ۱۵۸ ریالی به ازای هر سهم، بقیه موارد آن نسبت به گزارش پیشین بدون تغییر ماندند. بر اساس این گزارش سود خالص شرکت مزبور، مبلغ ۵ هزار و ۲۷۳ میلیارد و ۸۴۱ میلیون ریال برآورد و ۱۷۶ ریال سود به ازای هر سهم درنظر گرفته شد. «کگل» در سه ماه نخست سال جاری موفق به پوشش۳۴ریال به ازای هر سهم، معادل ۱۹ درصد از سود پیش‌بینی شده خود شده است.