گروه بورس ، فاطمه اسماعیلی: نماگر بورس تهران روز گذشته و در ساعات ابتدایی بازار تحت‌تاثیر رشد قیمتی نمادهای نفتی صعودی شد، اما این رشد پایدار نماند. بر این اساس در یک ساعت‌و‌نیم باقی‌مانده به پایان معاملات، فروشندگان با عرضه‌های خود سبب نزولی شدن شاخص کل شدند؛ به‌طوری که شاخص تا سطح ۷۷ هزار و ۹۶۳ واحدی نیز نزول کرد. روندی که با حمایت حقوقی‌ها از برخی نمادهای شاخص‌ساز برگشت تا بازار سهام روز یکشنبه در پایان با رشد ۱۱۸ واحدی به‌کار خود پایان دهد و در نهایت نماگر این بازار پس از گذشت ۴ روز کانال ۷۸ هزار واحدی را بازپس گیرد.

این روزها بازار سهام نیم‌نگاهی نیز به رویدادهای برون‌مرزی دارد به‌طوری که با وجود روند صعودی قیمت نفت طی ۲۰ روز گذشته و رسیدن به محدوده ۵۰ دلاری و در کنار آن واکنش مثبت بازار به این رشد قیمتی، همچنان تردید‌هایی نسبت به آینده این بازار وجود دارد. افزایش قیمتی که در روزهای اخیر تحت‌تاثیر اظهارات وزرای نفت عربستان و روسیه (دو کشور بزرگ تولیدکننده و صادرکننده نفت) مبنی بر احتمال حصول یک توافق در حاشیه نشست آتی اوپک به منظور فریز سطح تولیدات روند صعودی در پیش گرفته است. این در حالی است که نشست بین‌المللی انرژی در الجزایر (۲۶ تا ۲۸ سپتامبر) و مذاکرات تولیدکنندگان و صادرکنندگان نفتی در حاشیه این نشست توجه بازار را به این رویداد نفتی جلب کرده است.

در این میان برخی کارشناسان با نگاهی خوش‌بینانه احتمال رشد بیشتر قیمت نفت را می‌دهند و برخی دیگر با نیم‌نگاهی به پیشینه طرح فریز نفتی، شکست مجدد این طرح را محتمل دانسته و امید چندانی به پایداری رشد قیمت نفت ندارند. در هر حال رویدادهای برون مرزی این بازار و تردیدها و ابهامات موجود، بورس تهران را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است تا بازار سهام هر روزه نیم‌نگاهی نیز به بازگشایی بازارهای جهانی داشته باشد.

در بازار چه گذشت؟

همان‌طور که گفته شد، شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات روز یکشنبه، با افزایش ۱۱۸ واحدی (معادل ۱۵/ ۰ درصدی) به رقم ۷۸ هزار و ۸۶ واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) اما دیروز روندی نزولی را در پیش گرفته به‌طوری که با یک واحد کاهش معادل ۱۰/ ۰ درصد در ارتفاع ۱۴ هزار و ۵۲۴ واحد ایستاد. در ساعات ابتدایی بازار پالایشی‌ها برای دومین روز متوالی مورد‌توجه اهالی تالار شیشه‌ای قرار گرفتند و به جز «شنفت» همگی مثبت دادوستد شدند اما در ادامه با فشار فروش مواجه شدند و در مسیر نزول افتادند.

بر این اساس بازار دیروز با تاثیر مثبت نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و شرکت ارتباطات سیار به‌کار خود پایان داد. در مقابل گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید در این روز مانع از رشد بیشتر شاخص شد.

همچنین روز گذشته گروه‌های خودرو، دستگاه‌های برقی و محصولات فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. مضاف بر اینکه از میان گروه‌های ۳۷ گانه بورسی، ۱۸ صنعت با رشد شاخص و ۱۶ صنعت نیز با افت شاخص صنعتی مواجه شدند. این در حالی بود که شاخص ۳ صنعت بورسی بدون تغییر باقی ماند. در این میان گروه‌های لاستیک و پلاستیک، ماشین‌آلات و تجهیزات و ابزار پزشکی بیشترین رشد را به خود اختصاص دادند و در مقابل گروه‌های زراعت، محصولات کاغذی و ساخت محصولات فلزی بیشترین زیان را نصیب سهامداران کردند.

حرکت آیفکس در جهت مخالف تپیکس

فعالیت فرابورس در روز یکشنبه با خرید و فروش ۴۸۱ میلیون و ۷۶۰ هزار ورقه بهادار در ۲۲ هزار و ۲۲۳ نوبت به ارزش یک هزار و ۴۴۷ میلیارد و ۶۱۰ میلیون ریال خاتمه یافت تا آیفکس با رشد ۵ واحدی (معادل ۶/ ۰ درصد) در سطح ۸۰۵ واحدی قرار گیرد. با ثبت این رقم در کارنامه فرابورس زیان این بازار از ابتدای سال تاکنون ۴/ ۰ درصد شد.

معاملات روز گذشته فرابورس در حالی پایان یافت که نمادهای پالایش نفت تهران، تولید نیروی برق دماوند، پتروشیمی مارون و پالایش نفت لاوان در مجموع با تاثیر بیش از ۶ واحدی بیشترین نقش را در صعود آیفکس بر عهده داشتند. در مقابل نماد فولاد هرمزگان جنوب با تاثیر یک واحدی خود مانع از رشد بیشتر شاخص فرابورس شد. در معاملات روز یکشنبه در مجموع ۴۸۱ میلیون و ۷۶۰ هزار ورقه بهادار در ۲۲ هزار و ۲۲۳ نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۴۵ میلیارد تومان دست به دست شد که از این میزان ۲۵۷ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۴۴ میلیارد ریال در بازار اول مورد داد و ستد قرار گرفت و ۱۱۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۸۷ میلیارد ‌ریال در بازار دوم معامله شد.

عنوان پربیننده‌ترین نماد دیروز فرابورس را سهامی ذوب‌آهن اصفهان از آن خود کرد و پس از آن به ترتیب نماد تولید نیروی برق دماوند، مدیریت انرژی امید‌تابان‌هور و پالایش نفت تهران در صدر جدول پر‌بیننده‌ها قرار گرفتند. همچنین بیشترین حجم و ارزش معاملات فرابورس در روز یکشنبه به معامله ۴۷ میلیون سهمی نماد پالایش نفت تهران به ارزش ۱۶۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال اختصاص یافت. پس از آن نمادهای ذوب‌آهن اصفهان و ریل‌پرداز سیر با بیشترین حجم معاملات همراه شدند.

روز گذشته بیشتر نمادهای اوراق تسهیلات مسکن با نوسان منفی به معاملات خود پایان دادند. بر این اساس در این روز «تسه»ها در بازه ۹۷ تا ۱۰۳ هزار تومانی دست به دست شدند. بیشترین افزایش قیمت نیز در نماد تسه ۹۵۰۴ به میزان ۵۴/ ۰ درصد رخ داد. به این ترتیب ترکیب نرخ سود واقعی دریافت وام از این طریق ۴/ ۲۳ درصد شد. علاوه بر این روز گذشته شاهد معامله ۱۰۴ هزار و ۸۴۱ ورقه اسناد خزانه اسلامی در ۱۲۳ نوبت معاملاتی به ارزش ۹۹ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال بودیم تا در پایان این اوراق در محدوده قیمتی ۹۰۲ تا ۹۸۷ هزار ریال مورد معامله قرار گیرند.