گروه بورس: در روزهای اخیر نمادهای «قشکر»، «آ.س.پ» و«سدشت» با انتشار گزارش نخستین پیش‌بینی سال مالی ۹۶، «وتوکا» و «کهمدا» با انتشارصورت مالی عملکرد سال ۹۵ و «شرانل» و«فاراک» با ارائه شفاف‌سازی خود بر سامانه «کدال» خبرساز شدند.

سودسازی در «قشکر» :‌ شرکت شکر شاهرود در حالی نخستین پیش‌بینی مربوط به سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۹۶را با اعلام سود منتشر کرد که بررسی گزارش‌های سال مالی قبل این شرکت نشان از ثبت زیان به ازای هر سهم دارد. بر این اساس «قشکر» در آخرین اطلاعیه ارسالی سود هر سهم سال ۹۶ را با سرمایه ۲۰۰میلیارد ریال به‌طور خالص مبلغ ۲۱ریال درنظر گرفته است. زیان هر سهم در آخرین پیش‌بینی سال مالی قبل شرکت معادل ۱۹۵ریال بوده است.

احتمال تعدیل مثبت «شرانل»: شرکت نفت ایرانول از برنامه فروش شرکت روانکاران احیای سپاهان از شرکت‌های زیرمجموعه خود خبر داد که در صورت نهایی شدن این امر، تعدیل مثبت ۱۸درصدی سود هر سهم شرکت را در پی خواهد داشت. «شرانل» در نامه ارسالی خود بر سایت کدال اعلام کرده که در صورت تحقق مزایده فروش شرکت تابعه روانکاران احیای سپاهان به قیمت پایه ۵۲۳میلیارد ریال، سود خالص پیش‌بینی شده«شرانل» برای سال۹۵ بیش از ۳۲۸میلیارد ریال افزایش خواهد یافت و این رقم معادل ۳۲۸ریال به ازای هر سهم خواهد بود که به این ترتیب سود پیش‌بینی شده «شرانول» از مبلغ ۱۸۲۹ریال کنونی به مبلغ ۲۱۵۷ریال افزایش می‌یابد.

«فاراک»شفاف‌سازی کرد: شرکت ماشین‌سازی اراک با انتشار اطلاعیه‌ای اقدام به شفاف‌سازی کرد و بر این اساس پیش‌بینی سود هر سهم منتهی به پایان شهریور سال جاری را بدون تغییر اعلام کرد. اداره نظارت بر ناشران بورس سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال رشد قابل‌توجه قیمت هر سهم «فاراک» از ابتدای سال جاری، طی نامه‌ای بر لزوم شفاف‌سازی این شرکت در زمینه تعدیل در پیش‌بینی سود یا عدم تعدیل آن تاکید کرد که بر این اساس مدیرعامل «فاراک» در جواب به این نامه اقدام به شفاف‌سازی کرده و اعلام داشت که پیش‌بینی سود هرسهم مزبور بدون تغییر بوده و مطابق با آخرین افشای صورت گرفته در تاریخ اول مرداد سال جاری یعنی معادل ۶۴ریال به ازای هر سهم شرکت خواهد بود.

پوشش «وتوکا» و «کهمدا» فراتر از پیش‌بینی‌ها: سرمایه‌گذاری توکا فولاد بر‌اساس صورت مالی عملکرد سالانه خود در دوره ۱۲ماهه منتهی به پایان خرداد ماه۹۵ به ازای هر سهم ۲۲۴ ریال سود محقق کرده و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲درصدی را تجربه کرده است،همچنین «وتوکا» در گزارش ارسالی قبل سود هر سهم سال مالی ۹۵را مبلغ ۲۰۷ریال درنظر گرفته بود که بر این اساس آخرین پیش‌بینی سال مالی ۹۵ را ۱۰۸درصد پوشش داده است. شیشه همدان نیز در دوره ۱۲ ماهه منتهی به پایان خرداد ماه به ازای هر سهم مبلغ ۱۷۳۳ ریال سود محقق کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱درصد رشد داشته است. بر این اساس «کهمدا» نیز نسبت به آخرین گزارش پیش‌بینی سال و درنظر گرفتن ۱۵۷۰ریال سود به ازای هر سهم، ۱۱۰درصد از این رقم را پوشش داده است.

سود هر سهم سال 96 «آ.س.پ»: شرکت آ.س.پ در حالی اولین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۹۶ را با سرمایه ۸۰۰میلیارد ریال به‌طور خالص مبلغ ۲۰۰ریال اعلام کرده که این رقم در مقایسه با سود سال قبل شرکت، نشان از تعدیل مثبت ۳۴درصدی دارد. این شرکت دلیل این تغییرات را افزایش سود ناخالص ناشی از افزایش فروش و بهای تمام شده در سال مورد گزارش عنوان کرده است.

ارائه دلایل برای تعدیل منفی «سدشت» :‌ صنایع سیمان دشتستان در حالی اولین درآمد هر سهم سال مالی منتهی به پایان شهریورماه ۹۶ را با سرمایه یک هزار میلیارد ریالی به‌طور خالص مبلغ ۸۸ریال پیش‌بینی کرده که این رقم در مقایسه با پیش‌بینی سود سال قبل «سدشت» ۶درصد تعدیل مثبت نشان می‌دهد. این در حالی است که آخرین پیش‌بینی سود سال مالی ۹۵ شرکت در مقایسه با گزارش قبل با ۳۹درصد تعدیل منفی همراه شده است.شرکت عنوان کرده کاهش ۸ درصدی مبلغ فروش کل وهمچنین کاهش ۳ درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته به دلیل کاهش۲ درصدی حجم فروش و همچنین کاهش ۶ درصدی نرخ فروش با توجه به ادامه رکود بازار، افزایش ۱۷ درصدی هزینه‌های مالی به دلیل افزایش دریافت تسهیلات بانکی، کاهش ۹ درصدی سایر درآمدهای غیرعملیاتی به دلیل کاهش سود سپرده بانکی و آزاد‌سازی سپرده‌ها و همچنین کاهش۶۷ درصدی مالیات عملکرد به دلیل افزایش ۲۷ درصدی حجم فروش صادراتی بوده که تمامی این عوامل در نهایت منجر به کاهش ۳۹ درصدی سود هر سهم نسبت به پیش‌بینی قبلی شده است.