گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شروع هفته کاری خود با اتکا بر نمادهای نفتی و پتروشیمی توانست با رشد شاخص به کار خود پایان دهد. دیروز شاخص کل با افزایش ۹۰واحدی معادل ۱۲/ ۰ درصد به رقم ۷۷هزار و ۹۶۹واحد رسید تا احتمال بازگشت شاخص به بالای ۷۸هزار واحد تقویت شود.رشد دیروز شاخص به مدد رشد نمادهای نفتی نظیر معاملات سه شرکت پالایش نفت بندرعباس با ۶۷ واحد، هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ۶۵ واحد و پالایش نفت اصفهان با ۳۹ واحد افزایش حاصل شد. امری که متعاقب تثبیت نسبی قیمت نفت برنت در بالای مرز ۵۰دلار حاصل شد. در این شرایط نگاه‌ها به شامگاه یکشنبه و بازگشایی بازارهای جهانی است تا در‌یابند آیا بهای نفت توان رشد بیشتر را دارد یا خیر؟ در بازار دیروز همچنان مهم‌ترین‌ صف‌های خرید به دو نماد تازه وارد تلیسه و آتیه‌پرداز(فعال در فرابورس)اختصاص داشت.

در گروه سیمانی دیروز دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: بر پایه بررسی آمار عملکرد واحدهای تولیدکننده سیمان، سهم صادرات سیمان و کلینکر در دوره چهار ماهه امسال به بیش از چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید. عبدالرضا شیخان تشریح کرد: سهم سیمان از رقم یاد شده بیش از ۵۸ درصد به میزان ۲ میلیون و ۵۷۰ هزار تن بود. وی یادآوری کرد: سال گذشته شرایط نامناسب امنیتی کشورهای منطقه نقش بسزایی در افت ۲۰ درصدی صادرات سیمان و کلینکر ایران داشت و از این رو در آن سال در مجموع حدود ۱۵ میلیون تن صادرات این محصولات ثبت شد. در گروه پتروشیمی بلوک ۲۰ درصدی سهام شرکت پتروشیمی ابن سینای همدان به ارزش کل پایه ۱۷۱ میلیارد ریال در فرابورس عرضه می‌شود.تعداد ۸ میلیون سهم شرکت پتروشیمی ابن‌سینای همدان معادل ۲۰ درصد سهام این شرکت در روز ۱۵ شهریور جاری توسط سازمان خصوصی‌سازی در فرابورس ایران عرضه می‌شود.بر اساس این گزارش این میزان سهام به قیمت پایه هر سهم ۲۱هزار و ۴۹۱ریال و ارزش کل پایه ۱۷۱ میلیارد و ۹۲۸ میلیون ریال توسط کارگزاری بانک آینده به مزایده گذاشته می‌شود.همچنین این بلوک ۲۰درصدی به وکالت از شرکت مادر تخصصی ملی صنایع پتروشیمی به صورت ۱۵ درصد نقد و بقیه با اقساط ۶ماهه در مدت ۷ سال واگذار خواهد شد.

در این گروه همچنین دیروز پتروشیمی آبادان با صف خرید مواجه بود. در گروه خودرویی مدیر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت از آغاز پرداخت غرامت پژو به ایران بابت قرارداد قبلی خود خبر داد و گفت: پرداخت غرامت از سوی شرکت فرانسوی پژو به ایران در قراردادی که میان ایران‌ و این شرکت منعقد شد، دیده شده است و هر آنچه که در قرارداد لحاظ شده و جزو تعهدات دو طرف است، حتما اجرایی خواهد شد.در گروه غذایی دیروز نماد شکر شاهرود برای اعلام تعدیل سود متوقف شد.در گروه لوازم خانگی مدیرعامل آزمایش درباره آخرین وضعیت افزایش سرمایه ۹۱۴ درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها توضیح داد و برخی از برنامه‌های حال و آینده را اعلام کرد.احمدرضا صفری درباره آخرین وضعیت افزایش سرمایه ۹۱۴ درصدی شرکت آزمایش از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها (از ۷/ ۲۱ به بیش از ۲۲۰ میلیارد تومان) اظهار کرد: این موضوع هفته پیش از مسوولان‌ سازمان بورس پیگیری شده و انتظار می‌رود طی روزهای آینده نظر سازمان به طور رسمی اعلام شود.وی ادامه داد: این افزایش سرمایه با احتساب زمین‌های تهران آزمایش بوده و در آن حداقل ارزیابی‌ها و به صورت منطقی موارد اعلام شده است. برخی ایرادات هم مطرح بود که طی دو ماه گذشته برطرف شده است.

در گروه حمل‌و‌نقل شرکت بین المللی توسعه ساحل و فراساحل نگین کیش از زیر‌مجموعه‌های سرمایه‌گذاری غدیر، مالک جدید بلوک ۶۹ درصد سهام حمل‌ونقل ریلی پارسیان اعلام شده است.در گروه مخابرات بهره‌برداری رسمی از طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه (MNP) فردا آغاز می‌شود. فردا همچنین پروژه‌های دیگری از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در قالب اعطای پروانه به برخی از فعالان عرصه ICT و اعطای اعتبارنامه به آزمایشگاه‌های تایید نمونه تجهیزات ارتباطی و فناوری اطلاعات نیز افتتاح می‌شود.این طرح و تاثیرات آن بر درآمد اپراتورها از جمله نکات مهم در ارزیابی این صنعت به شمار می‌رود.در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۳۰میلیارد تومان و در فرابورس به ۶۷میلیارد تومان بالغ شد.