گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با ثبت کاهش ۳۱۲واحد چهره‌ای ضعیف از خود به نمایش گذاشت. بازار سهام کشور، هفته گذشته شاهد فروکش کردن جو مثبت هفته‌های ماقبل بود و در نهایت نیز با افت ۴/ ۰ درصدی در رقم ۷۷ هزار و ۷۸۹ واحدی در کارنامه شاخص هفته پایانی مرداد ماه را به پایان رساند تا زیان این بازار شاخص از ابتدای سال تا کنون در محدوده ۳ درصدی باقی بماند.

بر این اساس اگر نرخ سرمایه‌گذاری در بازار بدون ریسک را به‌طور متوسط ماهانه ۵/ ۱ درصد فرض کنیم، بیان‌کننده حدود ۱۱درصد زیان فعالان تالار شیشه‌ای در بازار سهام از ابتدای سال است. در شرایط کنونی کارشناسان بازار سهام در انتظار شروع بررسی لایحه اصلاح بودجه سال ۹۵ هستند که انتظار می‌رود در هفته جاری آغاز شود. این لایحه به لحاظ میزان اوراقی که در قالب آن منتشر خواهد شد دارای اهمیت است. در تحولات اقتصادی مهم دیگر بهای نفت توانست مجددا به مرز ۵۰ دلار در هر بشکه برسد. این رقم در ۶ هفته گذشته بی‌سابقه بوده است. افزایش قیمت نفت متاثر از مذاکرات فریز نفتی است که بین کشورهای تولیدکننده مطرح است.

عربستان سعودی هم اعلام کرده است با اجرای این طرح همگام خواهد بود. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه هم موافقت خود را با اجرای این طرح اعلام کرده است. در صورتی که این طرح به اجرا برسد تولیدکنندگان نفت، تولید خود را کاهش می‌دهند تا قیمت در بازار متعادل شود. پیش از این اوپک اعلام کرده بود که سه میلیون بشکه در روز مازاد عرضه در بازار وجود دارد. در بازار فلزات جو باثبات اخیر ادامه دارد. بهای هر تن فلز مس ۴هزار و ۷۵۵ دلار گزارش شده است. بهای هر تن روی ۲هزار و ۲۶۶ دلار و بهای آلومینیوم و سرب به ترتیب یک هزار و ۶۸۵ دلار و یک هزار و ۸۷۶ دلار در هر تن مخابره شده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل با شاخص مثبت بود که در آن شاخص با رشد ۵/ ۲۳واحدی مواجه شد. این رشد بیشتر به دلیل حمایت از نمادهایی نظیر غدیر، سایپا، سرمایه‌گذاری سایپا و پالایشگاه بندرعباس حاصل شد. در بازار روز چهارشنبه همچنان بحث در مورد زمان برگزاری مجمع بانک‌های متوقف از جمله بانک تجارت به ویژه پس از لغو مجدد برگزاری مجمع این بانک در جریان بود. در این گروه مجمع عمومی فوق‌العاده بانک خاورمیانه روز چهارشنبه برگزار شد و در پی آن جلسه سهامداران این بانک به افزایش سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی رأی مثبت دادند.

هدف از افزایش سرمایه این بانک مسائلی از جمله برخورداری آن از امتیاز اعطای تسهیلات، افزایش حق دارایی ثابت و در صورت لزوم گشایش شعب جدید است. در این گروه بانک اقتصاد نوین نیز قصد دارد سرمایه بیش از ۱/ ۱ هزار میلیارد تومانی از محل سود انباشته و با هدف اصلاح ساختار مالی و فعالیت‌های بانکی را به بیش از ۳۳/ ۱ هزار میلیارد تومانی برساند. در گروه خودرویی شرکت ایران خودرو عملکرد سه ماهه را با رویدادی مثبت همراه کرد و طی آن سود هر سهم سال مالی جاری را به دو دلیل ۳۹ درصد افزایش داد.

اصلاح بودجه و افزایش ۲۰ هزار دستگاهی تولید و فروش، نظر حسابرس به دلیل فروش خودرو از محل تسهیلات ۲۵۰ میلیون ریالی اعطایی از دولت در سال ۹۴، هزینه‌های مالی و درآمد فروش اقساطی چک‌های مربوطه در محاسبه هزینه‌های مالی و سایر درآمدهای عملیاتی منظور شده دلیل این تغییر بوده است. ضمن اینکه روش فروش اقساطی در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و منجر به افزایش، در حساب درآمد فروش اقساطی شده است. در گروه خودرویی همچنین نتیجه دعاوی حقوقی دو زیرمجموعه ایران خودرو مشخص شد و طی آن فنرسازی ۱۰ میلیارد تومانی بیش از ۶/ ۵ میلیارد تومان از «خگستر» خسارت گرفت. در این گروه گمانه زنی در مورد معامله یا عدم معامله سایپا دیزل در میان معامله‌گران جریان دارد. سایپا اعلام کرده است این شرکت را در ۱۴شهریور راهی میز فروش خواهد کرد.

در گروه پتروشیمی، هلدینگ خلیج فارس با انتشار عملکرد سال مالی ۹۵ خود از پوشش کمتر از انتظار این شرکت خبر داد. این شرکت صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۳۱خرداد ۹۵ را به‌صورت حسابرسی نشده اعلام کرد که طی آن با پوشش ۹۶ درصدی سود معادل ۷۶ تومان همراه شده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۱۹۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۱۷۲میلیارد تومان بالغ شد. با این کارنامه ارزش کل معاملات در هفته گذشته به ۹۶۸میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته ماقبل آن ۱۳درصد کاهش را نشان داد.